Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-25, 23:21
Medlem
Nykulas avatar
Förstår din oro. men ni borde nog klara er. Och om inte dra ner på mindre nödvändiga saker.

24 000kr i utgifter är rätt mycket men ni tjänar ju 84 500kr, hur mycket räknar du att barn kommer att kosta? Tänker att det är en hel del inköp med barnvagn etc men ni har ju ett rätt stort kapital ändå. Men försök flytta från hyres asap.

Men tycker att du kan vara lugn, ni har inte direkt en dålig inkomst.
Citera
2021-04-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ni sitter sjukt lugnt i båten, helvete alltså. Det finns folk med halva eran inkomst som går runt. Däremot har ni ju stört höga utgifter, 24k/mån stående om jag förstår dig rätt för boende, bil, räkningar och käk?

Om man räknar 3000-6000 per/mån per barn så kan man vara rätt lugnt, där 3000 är ett normalt men spartanskt liv. En av er går väl ner på föräldraepenning också så där försvinner väl lite, men rent krasst ser det ju ut som ni kan lägga undan 15-20k/månaden med råge även med barn.

Första året kostar det inte heller så mycket.

Tack för svar!

Ja, kruxet är ju att det är tvillingar, så alla kostnader dubblas. Samt att vi kommer äta föräldradagar som godis.

Ja, det är synd att hyran är så dyr. Vi lägger 13 000 kr totalt varje månad för hyra, mat, parkerng osv osv.

Så allt vi behöver för att leva och bo ingår i de 26 000 kr/mån. Även köpmat och restaurangbesök till exempel.

Om vi båda jobbar 100% kan vi spara ca 15 000 kr var i månaden. Men det kommer ju inte funka med två spädbarn.

Vi kommer knappt gå runt antar jag.
Citera
2021-04-25, 23:26
Medlem
Telegramas avatar
Du ska bli trillingpappan! Klart att du både tar glädjeskutt och samtidigt har panik. Det är stort. Ekonomiskt låter det som att ni står stabilt. Grattis att du snart blir pappa!
Citera
2021-04-25, 23:29
Medlem
Jag har förståelse för din oro men den är inte helt befogat. Barn är ett slukhål när det gäller pengar. I synnerhet när det kommer till de första barnet. Med eran gemensamma inkomst kommer det däremot inte att vara några problem, däremot får ni räkna med en del 'tunga' inköp i början. Barnvagn, möbler, massa prylar som ni inte visste fanns och givetvis kläder.

En sak som hjälpte mig var att tänka tio år framåt. Räkna grovt på de kostnader som ni kommer att ha och jämför det med era inkomster. Ta med alla eventuella drömmar och mål i kalkylen. Fundera över vad ni behöver göra avkall på och vad ni kan fortsätta att kämpa för. Det hjälpte åtminstone för mig. Vissa saker kunde jag stryka direkt från min lista medan andra saker helt plötsligt blev mycket mer relevanta. Vill även passa på att gratulera, det kommer gå bra.
Citera
2021-04-25, 23:31
Medlem
Eh? Hur lugnt som helst ju.. förstår inte riktigt vad oron består i? Att ni ska hamna på gatan? Ni har god ekonomi och mycket sparat.
De flesta familjer i Sverige har mindre pengar att röra sig med, hur tror du de gör?
Citera
2021-04-25, 23:36
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villevilsen
Tack för svar!

Ja, kruxet är ju att det är tvillingar, så alla kostnader dubblas. Samt att vi kommer äta föräldradagar som godis.

Ja, det är synd att hyran är så dyr. Vi lägger 13 000 kr totalt varje månad för hyra, mat, parkerng osv osv.

Så allt vi behöver för att leva och bo ingår i de 26 000 kr/mån. Även köpmat och restaurangbesök till exempel.

Om vi båda jobbar 100% kan vi spara ca 15 000 kr var i månaden. Men det kommer ju inte funka med två spädbarn.

Vi kommer knappt gå runt antar jag.
Eh? Hur lugnt som helst ju. Ni kommer helt klart kunna spara minst 8000/mån.

Resturangbesök osv kan ni räkna bort första halvåret.
Citera
2021-04-25, 23:41
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villevilsen
Hej

Om några månader ska jag och min fru få barn. Tvillingar dessutom. Ser fram emot det väldigt mycket, men samtidigt har jag ångest över ekonomin.

Jag har ingen kontroll över framtidens utgifter, eftersom jag inte vet vad som krävs när man har barn. Det kan bli väldigt annorlunda.

Jag vänder mig hit för att få höra hur vi ligger till, eller framförallt jag kanske...

Mitt kapital idag är 200 000 kr.
Min frus kapital idag är 700 000 kr.

Min lön idag är 42 500 kr/mån
Min frus lön idag är 42 000 kr/mån

Vi har en hyra på 12 000 kr/mån.
Utöver hyra tillkommer mat, parkeringsplats, bil osv på ytterligare 12 000 kr/mån.

När barnen kommer är tanken att viska gå runr precis. Vi plockar dagar från FK för att tävks upp så vi precis gpr runt ekonomisnt.

Förhoppningen är att jag kan börja arbeta efter 3 månader, vilket då gör att min fru kan ta färre dagar. Vi kanske går plus då, beroende på hur mycket jag kan jobba och hur det funkar hemma med två små.

Jag är orolig som fan över ekonomin. Har panik över att vi bor i hyresrätt och att det är typ omöjligt att köpa något nu.

Är jag helt dum i huvudet, eller är det rimligt att jag har panik?

Det finns somaliska familjer i Sverige med åtta barn och ett nionde på väg där ingen någonsin arbetat och mannen tuggar kat hela dagarna och inte bekymrar sig om någonting.

Du kan vara helt lugn!
Citera
2021-04-25, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VickePistol
Eh? Hur lugnt som helst ju.. förstår inte riktigt vad oron består i? Att ni ska hamna på gatan? Ni har god ekonomi och mycket sparat.
De flesta familjer i Sverige har mindre pengar att röra sig med, hur tror du de gör?

Min fru har inte samma oro. Den ligger enbart hos mig.

Den grundar sig i att jag har en halv miljon mindre pengar att bidra med.

Varför? Jag var fast i en depression som i sig ledde till spelmissbruk på fotboll. Det var med mig länge och var något jag dolde.

För snart 2 år sedan berättade jag för min fru om allt, och då vände det.

Stängde av mig från allt spel på obestämd tid, men känslan av ångest och skam sitter kvar. Det känns som om att det snedsteget kommer sitta fast i mig till dess jag dör.

Det är ju en positiv sak att jag tar avstånd från det, men det är negativt att ångesten sitter kvar.

Tror det är stressen att "komma ikapp" allt jag spolat bort som är grundorsaken till min oro idag.
Citera
2021-04-25, 23:48
Medlem
Fenjal888s avatar
Ja, det är bara stress i ditt huvud. Barn är mycket jobb och tvillingar ännu mer, det är där ditt fokus ska vara. Du kommer vara så upptagen med att torka matrester och bajs så du hinner inte spendera pengar på massa skoj.

Men om du nu tycker det är jobbigt med pengarna, har ni två bilar? Ställa av ena kanske? Ni kommer ju vara hemma minst en av er första året.
Citera
2021-04-25, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ja, det är bara stress i ditt huvud. Barn är mycket jobb och tvillingar ännu mer, det är där ditt fokus ska vara. Du kommer vara så upptagen med att torka matrester och bajs så du hinner inte spendera pengar på massa skoj.

Men om du nu tycker det är jobbigt med pengarna, har ni två bilar? Ställa av ena kanske? Ni kommer ju vara hemma minst en av er första året.

Tack för svar!

Bara en bil, som kommer användas för resor till och från svärföräldrar och inköp av saker osv. Inte till för att åka till/från jobb med.
Citera
2021-04-26, 01:21
Avstängd
Men jävlar mannen! Tagga ner! Ni kommer klara er hur bra som helst! No probs. Det finns folk som klarar sig på halva den inkomsten. Luta dig tillbaka och ta en öl.
Citera
2021-04-26, 06:49
Medlem
Men fick du inga svar i din förra tråd? (FB) Ekonomi för tvåbarnsföräldrar

Eller i den här tråden som också speglar din oro? (FB) Tips till förstagångsföräldrar, tvillingar!

Läs dessa trådar igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in