• 4
  • 5
2021-04-26, 12:59
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Nu har ju vi hus iofs men inte alls lika hög inkomst.

Det är tufft ekonomiskt med barn, vi investerar även hela barnbidraget.

Hur har ni då råd att investera hela barnbidraget? Har man det "tufft" ekonomiskt är barnbidraget skillnaden mellan mat och svält den 20:e varje månad.
Citera
2021-04-26, 14:58
Medlem
RickySpanishs avatar
Det finns en sjukt stor andrahandsmarknad för barnprylar. Kläder, vagnar, leksaker...

Bilbarnstol kan man hyra av försäkringsbolag, och uppgradera efter hand.

Vilka stora kostnader är du orolig för? Dagisavgift? Blöjor? Märkeskläder?

Ni kan ju börja föra kassabok så ser ni vart pengarna går idag.
Citera
2021-04-27, 07:43
Medlem
bakflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villevilsen
Hej!

Jag och min sambo kommer få barn tidigare än jag trott.

Vad för ekonomiska förutsättningar bör vi ha? Är väldigt oroad inför alla unknowns när det kommer till ekonomin.

Både jag och min sambo har inkomster över 40 000 kr, så vi har relativt höga löner.

Dessvärre har jag inte så myclet sparat. Jag har ca. 200 000 kr sparat, medan min sambo har ca 700 000 kr.

Vi kommer dessutom få tvillingar, vilket ställer högre krav på oss ekonomiskt, då det säkerligen leder till fler dagar borta från arbete.

Stressen gnager i mig.

Lol, lägg av.

Vet inte om du trollar, men om du inte gör det så, nej du behöver inte oroa dig.
Senast redigerad av bakflash 2021-04-27 kl. 07:45.
Citera
2021-05-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakflash
Lol, lägg av.

Vet inte om du trollar, men om du inte gör det så, nej du behöver inte oroa dig.

Förstår vad du menar.

Men oron grundar sig i mina historiska misstag med spelande, samt att de misstagen kanske kommer påverka vår ekonomi framöver.
Citera
2021-05-06, 19:52
Medlem
Är det ett skämt? Jag kan förstå om du inte vill ha barn etc. Men om du oroa dig över det ekonomiska med så bra ekonomi så måste det vara ett skämt? Om ni inte klarar det ekonomiskt med de förutsättningarna så är det p.g.a ni inte kan hantera pengar öht och ni behöver en ekonomisk förmyndare själv.
Citera
2021-05-06, 20:19
Medlem
Silltunnas avatar
Man sparar pengar genom att ha barn.
Blir betydligt färre dyra krogkvällar och andra kostsamma nöjen.
Citera
2021-05-06, 23:02
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Nu har ju vi hus iofs men inte alls lika hög inkomst.

Det är tufft ekonomiskt med barn, vi investerar även hela barnbidraget.
Investerar hur då?

Vi investerar också barnbidraget, men sätter det i fonder åt ungarna så de har lite slantar när de är vuxna och behöver det. Men du kanske menar att använda pengarna nu idag?
Citera
2021-05-07, 08:59
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Investerar hur då?

Vi investerar också barnbidraget, men sätter det i fonder åt ungarna så de har lite slantar när de är vuxna och behöver det. Men du kanske menar att använda pengarna nu idag?

Vi har ett gemensamt KF. Så vi står som ägare på kontot och kan välja när och hur mycket vi vill dela ut med åren vilket är väldigt bra så ungen inte konsumerar upp allt när hon är 18.

Har automatisk överföring och köp av fonder så vi behöver inte göra något, väldigt smidigt.

Kör 5 olika fonder, lite global, lite sverige, lite tech och sånt.

Bör ha runt miljonen när hon är 18. Räcker långt för körkort och kontantinsats förhoppningsvis. Tror det är bättre att göra så än att själv använda pengarna nu och sen i framtiden punga ut de för ett körkort eller liknande. Ränta på räntan kommer ge så mycket av sig själv och det blir enkelt att plocka ut från ett konto.
Citera
2021-06-06, 00:42
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Vi har ett gemensamt KF. Så vi står som ägare på kontot och kan välja när och hur mycket vi vill dela ut med åren vilket är väldigt bra så ungen inte konsumerar upp allt när hon är 18.

Har automatisk överföring och köp av fonder så vi behöver inte göra något, väldigt smidigt.

Kör 5 olika fonder, lite global, lite sverige, lite tech och sånt.

Bör ha runt miljonen när hon är 18. Räcker långt för körkort och kontantinsats förhoppningsvis. Tror det är bättre att göra så än att själv använda pengarna nu och sen i framtiden punga ut de för ett körkort eller liknande. Ränta på räntan kommer ge så mycket av sig själv och det blir enkelt att plocka ut från ett konto.
Jaja, då är jag med. Det är i det närmaste exakt vad vi själva gör för ungarna.

Nånstans skaver det väl lite att vi har det såpass gott ställt att vi kan ta hela bidraget och spara undan för att ungarna skall få det lite bättre när de är stora samtidigt som många andra inte har den möjligheten. Men å andra sidan så är drivkraften att göra allt för att ens barn skall komma före resten av massan såpass stor att det övervinner. Skål på det!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in