• 1
  • 2
2021-02-18, 14:20
Medlem
Hej!

Jag och min sambo kommer få barn tidigare än jag trott.

Vad för ekonomiska förutsättningar bör vi ha? Är väldigt oroad inför alla unknowns när det kommer till ekonomin.

Både jag och min sambo har inkomster över 40 000 kr, så vi har relativt höga löner.

Dessvärre har jag inte så myclet sparat. Jag har ca. 200 000 kr sparat, medan min sambo har ca 700 000 kr.

Vi kommer dessutom få tvillingar, vilket ställer högre krav på oss ekonomiskt, då det säkerligen leder till fler dagar borta från arbete.

Stressen gnager i mig.
Citera
2021-02-18, 14:35
Medlem
GormDenGamles avatar
900.000 kr. i kapital tillsammans. Och Lön på 40.000 kr/mån. var. Och du stressar. Varför?
Citera
2021-02-18, 14:41
Medlem
Jag är orolig mest för att jag inte vet hur mycket utgifter vi kommer ha.

Vi bor dessutom i hyresrätt i en av Sveriges största städer. Kommer därför ha en tröskel för att köpa bostad.
Citera
2021-02-18, 14:45
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Ni ligger bättre till än de flesta förstagångsföräldrarna skulle jag säga, själv så pluggade jag och hade kanske 30 tkr på banken när vi fick vår första. Hade inga problem med sömnen.. (förrän barnet kom ska kanske tilläggas). Så ta ett chill pill och passa på att sova istället, för det kommer ni snart inte kunna göra i särskilt stor utsträckning
Citera
2021-02-18, 14:50
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villevilsen
Stressen gnager i mig.

Ni är uppenbart WT, ta kontakt med socialtjänsten så stöttar de er med en kontaktperson.
Citera
2021-02-18, 14:56
Medlem
Dundersnubbens avatar
Så länge ni inte matar dem med rom och ostron varje dag då borde ni klara er.
Citera
2021-02-18, 15:54
Medlem
Ni har alltså 40k+ var i månaden brutto. Dvs närmare 60k netto och du är orolig varför?

Även om ni bor i en fin hyresrätt i en storstad räknar jag väldigt överdrivet.

15 000 hyra ( inkl el, vatten, internet etc)
10 000 transport
10 000 mat (ostron och oxfilé)
5000 övrigt (städerska, abonnemang etc)

kvar: 20 000 kr mån

Vilka utgifter oroar du dig över?
Citera
2021-02-18, 15:58
Medlem
MurrayHewitts avatar
En större bostad är så klart dyrt men annars behöver ni inte oroa er speciellt mycket om kostnader. Dyra startkostnader så som vagn, bilstolar men kan man tänka sig att köpa saker begagnat så är det inte så stort problem för nån. Satsar ni på att få bort kostnader för blöjor och barnmat så är det inte speciellt mycket kostnader efter år 1-2 år.

Du bör ju också räkna in hur mycket ni kommer spara in på fester, restaurangbesök och resor med tvillingar
Citera
2021-02-18, 16:00
Medlem
Facades avatar
Du stressar upp dig fullkomligt i onödan.
Men värt att veta är att köpa hus/radhus/lägenhet eller vad ni nu vill ha ganska omgående. Det gör allting mycket enklare att ha det boende man vill ha när man har småtting.
Citera
2021-02-18, 17:12
Medlem
Varför oroar du dig när du har en bra ekonomi.
Var istället glad för att du fick barn tidigare än du trodde, det är betydligt bättre än motsatsen.
Citera
2021-02-18, 18:06
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villevilsen
Jag är orolig mest för att jag inte vet hur mycket utgifter vi kommer ha.

Vi bor dessutom i hyresrätt i en av Sveriges största städer. Kommer därför ha en tröskel för att köpa bostad.
Lite svårt att ge dig råd när du inte skriver vad ni har för utgifter eller boende nu.
Visst föräldern som är hemma kommer få in mindre som föräldrapenning men vissa utgifter kan också minska t.ex resor, mat till jobbet och nöjen m.m.
Vad tänker du skall kosta mycket varje månad? Blöjor och kläder behöver inte vara så dyrt om det duger med lite billigare märken t.ex har Lidl blöjor och rätt onödigt att köpa nytt hos Polarn & Pyret till bebisar som växer fort t.ex har H&M en body för 50kr och Jollyroom kan också vara prisvärt ...barnvagn behöver inte vara dyr om man slopar kända märken.
Citera
2021-02-18, 18:13
Medlem
duden83s avatar
Kostar ju att ha barn (som allt annat i livet om man börjar räkna på det).
Men många av kostnaderna är ju om man väljer att flytta till större lägenhet eller köpa större bil eller liknande. Så beror ju lite på hur rymligt ni bor nu.
Sedan är det ju kostnad för vabba och kläder, mat, dagis-kostnad etc.

Låter rejält överdrivet att stressa med de inkomster och besparingar ni har.
Är ju en del i början (typ första månaden) med bebisgrejer och så (barnvagn etc) men sedan är det ju bra mycket lugnare.
Om ni nu skulle behöva flytta till ett större hus i framtiden så är det ju inte de första bebisåren hur som helst.
Att ni har tvillingar ger inte den dubbla kostanden. Många saker kommer de ju dela på etc.

Mitt råd är att inte stressa upp sig. Kommer ordna sig.
Om man klarade av att ha barn för 20 000 år sedan i en grotta så ska ni nog klara det med ska du se...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in