2021-02-17, 13:29
Bannlyst
Har berört detta förut, men tänkte fråga vad ni tycker.

Jag har senaste åren lånat och köpts saker i min mammas namn med hennes godkännande.
Jag har även skött min mammas ekonomi och hjälpt henne med allt sånt.
Jag har gjort det för jag varit sjuk och inte haft pengar.
Jag har hela tiden betalat av varje månad till låneinstituten så min mamma har inte drabbats.
Lånen skulle varit betalda om c,a 3 år.
Men nu kom Corona och tog min mammas liv.
Jag såg till att det fanns pengar kvar på hennes konto för att täcka begravningen.
Jag informerade mina syskon om läget och om skulderna som nu inte kunde betalas, och dom sa inget eftersom det inte skulle drabba varken dom lr dödsboet.

Men så dök det upp ett arv ingen kände till, ren slump att det kom just när mamma dött.
Dom pengarna kommer nu tas för att betala mina skulder och mina syskon är arga på mig.

Frågor till er, jag har ju inte stulit mammas pengar utan betalt lånen själv, min mamma ville hjälpa mig och mina syskon visste om detta.
Jag har kronkalle efter mig och kan inte betala några skulder.
Så allt hade varit frid och fröjd om inte arvet dykt upp.
Det är inga jättesummor, vi pratar om en extra månadslön till alla syskon som nu inte blir av.
Alla dom har jobb och ok ekonomi, medans jag är dömd att leva fattig resten av mitt liv.
Har dom rätt att vara arg på mig, vad har jag gjort som är så hemskt?
Citera
2021-02-17, 13:31
Medlem
Var kom arvet ifrån? Din mor?

Hur har du kunnat betala av lånet du tog i mammas namn, om du är hos KF?
Citera
2021-02-17, 13:34
Medlem
Du är en vuxen karl som snyltat av din morsa ända in i hennes dödsbädd. Nu får dina syskon inte sitt arv pga att du har lånat deg i din morsas namn. Jag vänder på frågan och undrar hur tycker du att du inte har gjort fel?
Citera
2021-02-17, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Var kom arvet ifrån? Din mor?

Hur har du kunnat betala av lånet du tog i mammas namn, om du är hos KF?

Arvet kom från annat dödsbo, nån syster som dog för längesen, long story.
Jag har kunnat betala 2500kr varje månad för jag hade inte kronkalle efter mig till ganska nyligen.
Citera
2021-02-17, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Du är en vuxen karl som snyltat av din morsa ända in i hennes dödsbädd. Nu får dina syskon inte sitt arv pga att du har lånat deg i din morsas namn. Jag vänder på frågan och undrar hur tycker du att du inte har gjort fel?

För ingen visste om detta lilla arv och min mamma som var helt klar ville hjälpa sin son.
Hur skulle jag kunna förutse en pandemi och ett okänt arv?
Citera
2021-02-17, 13:38
Medlem
LemPicas avatar
Varför kommer det arvet gå till dina skulder?
Jag hänger inte riktigt med.
Citera
2021-02-17, 13:39
Medlem
mikaelss avatar
Genom att ta lån som nu drabbar dödsboet har du ju i praktiken tagit en del av dina syskons rättmätiga arv, dvs den del skulle fått om dina lån redan var betalade.
Klart de har all anledning att vara arga.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Varför kommer det arvet gå till dina skulder?
Jag hänger inte riktigt med.

För dom var tagna i min mammas namn då jag själv inte fick lån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Har berört detta förut, men tänkte fråga vad ni tycker.

Jag har senaste åren lånat och köpts saker i min mammas namn med hennes godkännande.
Jag har även skött min mammas ekonomi och hjälpt henne med allt sånt.
Jag har gjort det för jag varit sjuk och inte haft pengar.
Jag har hela tiden betalat av varje månad till låneinstituten så min mamma har inte drabbats.
Lånen skulle varit betalda om c,a 3 år.
Men nu kom Corona och tog min mammas liv.
Jag såg till att det fanns pengar kvar på hennes konto för att täcka begravningen.
Jag informerade mina syskon om läget och om skulderna som nu inte kunde betalas, och dom sa inget eftersom det inte skulle drabba varken dom lr dödsboet.

Men så dök det upp ett arv ingen kände till, ren slump att det kom just när mamma dött.
Dom pengarna kommer nu tas för att betala mina skulder och mina syskon är arga på mig.

Frågor till er, jag har ju inte stulit mammas pengar utan betalt lånen själv, min mamma ville hjälpa mig och mina syskon visste om detta.
Jag har kronkalle efter mig och kan inte betala några skulder.
Så allt hade varit frid och fröjd om inte arvet dykt upp.
Det är inga jättesummor, vi pratar om en extra månadslön till alla syskon som nu inte blir av.
Alla dom har jobb och ok ekonomi, medans jag är dömd att leva fattig resten av mitt liv.
Har dom rätt att vara arg på mig, vad har jag gjort som är så hemskt?

Arvet samt alla pengar som du eventuellt har "lånat" och inte har betalt tillbaka ska delas upp på öret mellan arvstagare! Att du har kronkalle efter dig ska inte drabba eventuella syskon!
Fast antar att du kommer skriva att du minsann betalt tillbaka varenda öre!
Men både du, jag och dina syskon att så är inte fallet! En parasit eller en skit har en i släkten själv ni kan dra åt hel....
Citera
2021-02-17, 13:40
Medlem
Carnills avatar
Du undrar vad du har gjort som är så hemskt?? Har du ingen självinsikt alls? Klart som fasen att dom är arga och besvikna för att du tar deras del av arvet! Förstår i och för sig inte hur det ska gå till, lagligt..

Varför ska dom vara med och betala din skuld?
Citera
2021-02-17, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Genom att ta lån som nu drabbar dödsboet har du ju i praktiken tagit en del av dina syskons rättmätiga arv, dvs den del skulle fått om dina lån redan var betalade.
Klart de har all anledning att vara arga.

Men ingen visste ju om detta arv.
Det kunde lika gärna kommit innan mamma dog och då hade det löst sig lr om 10 år och då hade det inte heller drabbat nån.
Våran mamma har gått bort och dom blir upprörda över att missa en månadslön, pengar ingen visste fanns, vad är det att bli arg över?
Jag kommer få leva fattig resten av mitt liv, medans dom kommer ha det bra.
Citera
2021-02-17, 13:43
Medlem
polagoms avatar
Ingen av oss här vet riktigt din situation och vad som är sanning eller inte, vi kan bara anta saker från vad du skriver, och inte skriver.

Jag känner väl lite dubbelt. På ena sidan verkar du säga hyfsat rätt saker och att det handlar om en månadslön, så det är inte så att du har bränt bort ett miljonarv. Och för att lägga till så länge dina syskon har en duglig ekonomisk situation så skulle jag kunna se förbi det hela.

Men det skulle vara ett stort OM med. Det vill säga att du tar tag i ditt liv så du inte hamnar hos kronofogden igen. Att du är tydlig med att du är tacksam och att den här situationen får någon positiv konsekvens egentligen.

Sen kan man diskutera huruvida det skulle vara aktuellt för dig att betala deras missade arv på sikt. Inget jag personligen skulle vilja kräva från min bror eller syster. Om inte någon var en skit.

Men sen på andra sidan så har du bränt deras arv och om det inte finns sjukt bra anledningar till det så ligger det på dig. Och det är inte ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in