2025-01-21, 15:52
Medlem
Kommer Trump benåda mig om jag köper en biljett och åker till USA, stormar in på Kapitolium och skadar eller rent av har ihjäl en vakt/polis?

Jag tänker att han har ju slagit an tonen i och med benådningarna så då är det väl fritt fram?
Citera
2025-01-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Kommer Trump benåda mig om jag köper en biljett och åker till USA, stormar in på Kapitolium och skadar eller rent av har ihjäl en vakt/polis?

Jag tänker att han har ju slagit an tonen i och med benådningarna så då är det väl fritt fram?

Ja och även om du hade varit son till Joe Briben och hettat Hunter Crack hade det gått bra.
Citera
2025-01-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Ja och även om du hade varit son till Joe Briben och hettat Hunter Crack hade det gått bra.

Har demokraterna stormat Kapitolium? efter att ha konsulterat ChatGPT verkar det osannolikt att demokraterna skulle storma Kapitolium.

Finns det någon våldsam organisation liknande Prod Boys kopplad till demokraterna?

svar:

Det finns ingen känd våldsam organisation kopplad till Demokraterna som är jämförbar med Proud Boys. Proud Boys är en högerextrem, nyfascistisk grupp som främjar politiskt våld och är associerad med republikaner och Donald Trump13. Organisationen har en historia av våldsamma aktioner, inklusive en central roll i stormningen av Kapitolium den 6 januari 202115.

Det är viktigt att notera att våldsamma extremistgrupper generellt fördöms av ledande politiker från båda partierna. Proud Boys har terrorstämplats i Kanada4 och betraktas som en hatgrupp av flera organisationer som övervakar extremism35.
Senast redigerad av JqsClouseau 2025-01-21 kl. 16:03.
Citera
2025-01-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var extremt sjukt att fria dömda högerextrema och annat slödder, varav flera har erkänt, och som var ett hot mot demokratin.

Men väldigt förväntat, han har malt om detta konstant parallellt med lögnen om stölden.

Trump är ju narcissist och ser dem som ytterst lojala hantlangare.
A day of Love som skadade 140 poliser, och ledde till dödsfall, var mindre noga.
Om mobben fått tag på politiker hade det garanterat gått ännu värre.

Law and order. Bah...

Poliserna är nog inte så glada, eller jag menar polisen är nog inte så glad. Deras känslor är upprörda nu. Vad det kan leda till vet jag inte men någon slags effekt kommer det ju att få.
Citera
2025-01-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Poliserna är nog inte så glada, eller jag menar polisen är nog inte så glad. Deras känslor är upprörda nu. Vad det kan leda till vet jag inte men någon slags effekt kommer det ju att få.

Jag trodde att de flesta poliser i USA är högerorienterade precis som här i Sverige?
Citera
2025-01-21, 16:08
Medlem
Citat:
Jag trodde att de flesta poliser i USA är högerorienterade precis som här i Sverige?

De kanske ser detta ändå som något betänkligt då det handlade om våld mot många poliser som ändå bara gjorde sitt jobb. Men vad vet jag. De kanske tycker att det är okej med det då. De är ju högerorienterade.
Citera
2025-01-21, 16:10
Medlem
Citat:
De kanske ser detta ändå som något betänkligt då det handlade om våld mot många poliser som ändå bara gjorde sitt jobb. Men vad vet jag. De kanske tycker att det är okej med det då. De är ju högerorienterade.

Ibland får man ju ta en för laget.
Citera
2025-01-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ibland får man ju ta en för laget.

Ja, de skadade poliserna ska inte klaga så mycket då. 140 stycken men en del uttalar sig ju inte offentligt och de kanske tycker det var helt okej. Man får ta en för laget. Så är det ju.
Citera
2025-01-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Jävligt märkligt att man benådar Jan 6-upprorsmakarna, speciellt då flera erkänt, och där flera dessutom är högerextrema brottslingar från innan. Poliser dog i stormningen, men ändå uttrycker sig trump som att dessa människor suttit ”gisslan” under några år. Märkligt och farligt sätt att uttrycka sig.
Tycker det är märkligt också hur folk legitimerar detta genom att ”Biden också benådat folk”, om man nu tycker det är fel hur blir då två fel ett rätt?
”Poliser dog i stormningen” nu låter du dina känslor styra dig. Lugn.
Det var ingen som dog pga erövringen. En polis som var närvarande dog ett par dagar senare av en stroke. Och trots familjens önskan om att inte göra något politiskt av hans död, så lyckades media ljuga ihop att han blev ihjälslagen.
Citera
2025-01-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ja, de skadade poliserna ska inte klaga så mycket då. 140 stycken men en del uttalar sig ju inte offentligt och de kanske tycker det var helt okej. Man får ta en för laget. Så är det ju.

Och 4-5 personer dog i anslutning till händelsen beroende på hur man ser på saken.
Citera
2025-01-21, 16:39
Medlem
Citat:
Och 4-5 personer dog i anslutning till händelsen beroende på hur man ser på saken.

Vad säger du nu?
Citera
2025-01-21, 16:50
Medlem
Citat:
Vad säger du nu?

Fem personer dog i samband med stormningen av Kapitolium den 6 januari 2021. De fem personerna var:
Ashli Elizabeth Babbitt, 35 år gammal, en flygvapenveteran som sköts ihjäl av Capitol Police när hon försökte tränga in i en sessionssal där ledamöter av Representanthuset befann sig2.
Rosanne Boyland, 34 år gammal, som dog av en överdos av amfetamin under upploppet2.
Kevin Greeson, 55 år gammal, som dog av en hjärtinfarkt23.
Benjamin Philips, 50 år gammal, som dog av en stroke23.
Brian Sicknick, 42 år gammal, en polis som avled dagen efter upploppet till följd av en stroke. Initialt rapporterades det att han dog på grund av våld, men en obduktion visade senare att han avlidit av naturliga orsaker24.
Det är värt att notera att utöver dessa dödsfall begick fyra poliser som försvarade Kapitolium under attacken självmord under dagarna och månaderna som följde2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in