Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Bumpar den här tråden i en punkt i historien då MAGA-sympatisörerna här är som mest segerrusiga. Vore intressant att höra om era mentala kullerbyttor då ni skyller detta på Pelosi, FBI, ödlor eller vad som helst medan ni vet innerst inne vad som egentligen hände. Det här är något ni inte vill konfrontera, så det är placerat djupt inne i era samveten, och ni tänker bevara det där.
Jag känner mig generös ikväll så jag ska försöka svara på din fråga så ärligt och uppriktigt jag kan.
För de allra flesta människor, oavsett om man gillar Trump mycket eller bara litegrann eller är ganska ointresserad och neutral när det gäller amerikansk politik så är 6 januari någonting helt annat än vad ni inbitna vänstersympatisörer upplever att det är.
Rätta mig gärna om jag har fel, men för er var det en attack på själva demokratin. Demonstrationerna 6 januari under vilken en bråkdel av deltagarna valde att ta sig in i Kapitolium var den inledande fasen i ett försök, i hemlighet organiserat av Donald Trump själv, att med hjälp av militär upphäva den amerikanska demokratin och insätta Trump till diktator på livstid. Ni menar precis som Kamala Harris antytt att detta var det allvarligaste som hänt i Amerika sedan det amerikanska inbördeskriget. Värre än terrorattentaten 11 september.
För oss andra, eller åtminstone för mig, så är det sorligt och tragiskt att mestadels fredliga demonstrationer för en del av de inblandade spårade ur. Ingen av demonstranterna borde ha gått in i Kapitolium den dagen, även om de var obeväpnade och i vissa fall guidades runt av polisen som jobbade där. Och att en obeväpnad kvinna dödades av polisen är djupt tragiskt. Men två veckor senare svors Joe Biden in som president. Trump lämnade frivilligt ifrån sig makten när alla juridiska alternativ visade sig vara uttömda. Processen fungerade. Demokratin var aldrig ens hotad.
Ska man göra någon slags jämförelse så tänker jag spontant på Benghazi. Det som hände där under Obamas ledning var något som blev en stor talking point bland republikaner under en lång tid. Men det fick inget riktigt fäste i den amerikanska allmänhetens medvetande utan var något som ganska snabbt glömdes bort, förutom när republikaner i tv-intervjuer och annat valde att påminna om det. Litegrann på samma sätt är det nog med 6 januari. Det har blivit demokraternas motsvarighet till Benghazi på nåt sätt.