2021-02-18, 18:07
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det finns ju hundratals fler från S och VPK.

Så vad är poängen?

https://petterssonsblogg.se/2014/07/...granskar-vi-s/

Ja precis, hur relaterar det egentligen till SD och yttrandefriheten och till deras hotfulla beteende i kommentarsfält på sociala media och hatet mot Amanda Lind?

Du vill ju bara smutskasta andra partier. Whataboutism igen liksom.
Senast redigerad av Yayoi 2021-02-18 kl. 18:10.
Citera
2021-02-18, 18:10
Medlem
FieryBirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Skrev att de är högerpopulister med nazistiska rötter i min trådstart.

Vad SD en gång i tiden var är irrelevant. Idag styrs de utav sionistiska judar.

Citat:
SD försvarar inte yttrandefriheten, de har kapat begreppet och försett det med ett nytt innehåll (se Oksanens artikel). Det är i förlängningen det samma som att vilja begränsa yttrandefriheten, inte att vilja försvara den.

Så att inte vilja begränsa yttrandefriheten är det samma som att vilja begränsa den? Inser du inte hur efterbliven du framstår?

Oksanen baserar hela sin tes på att journalister och andra som blir näthatade (av ofta mycket goda anledningar) skulle vara fega as som inte vågar fortsätta skriva om de får mothugg på Internet. Han kanske har rätt?
Citera
2021-02-18, 18:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ja precis, hur relaterar det egentligen till SD och yttrandefriheten och till deras hotfulla beteende i kommentarsfält på sociala media?

Vänstern hotar och hatar. Är det relevant?

Vänstern hatar yttrandefrihet. Därför vill de kväva den.
Citera
2021-02-18, 18:16
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FieryBird
Vad SD en gång i tiden var är irrelevant. Idag styrs de utav sionistiska judar.

Så att inte vilja begränsa yttrandefriheten är det samma som att vilja begränsa den? Inser du inte hur efterbliven du framstår?

Oksanen baserar hela sin tes på att journalister och andra som blir näthatade (av ofta mycket goda anledningar) skulle vara fega as som inte vågar fortsätta skriva om de får mothugg på Internet. Han kanske har rätt?

Det är som vi redan konstaterat skillnad på yttrandefrihet på riktigt och på den kapade version av begreppet som SD lanserar och som tycks innebära rätten att hota andra och rätten att planera brott.

Inom ramen för rättsstaten finns inga goda anledningar att hota folk på nätet. Men det är möjligt att SD vill kapa rättsstaten också. I så fall är det riktigt illa må jag säga.
Senast redigerad av Yayoi 2021-02-18 kl. 18:19.
Citera
2021-02-18, 18:24
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Vänstern hotar och hatar. Är det relevant?

Vänstern hatar yttrandefrihet. Därför vill de kväva den.

Tråden handlar om SD inte om vänstern. Läs min trådstart.

SD ogillar yttrandefriheten och har omdefinierat begreppet eftersom de sannolikt är för fega för att tala om att de vill ha något annat istället.

Och tjata på du. Ju längre ni tjatar desto mer korkade framstår ni ju som liksom...

Citera
2021-02-18, 18:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Tråden handlar om SD inte om vänstern. Läs min trådstart.

SD ogillar yttrandefriheten och har omdefinierat begreppet eftersom de sannolikt är för fega för att tala om att de vill ha något annat istället.

Och tjata på du. Ju längre ni tjatar desto mer korkade framstår ni ju som liksom...

Tråden handlar inte om SD. Tråden handlar om ett fettos tankar om yttrandefrihet.
Citera
2021-02-18, 18:35
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Tråden handlar inte om SD. Tråden handlar om ett fettos tankar om yttrandefrihet.

Jag tycker att det handlar om Patrik Oksanens analys av SDs kapning av begreppet yttrandefrihet och du tycker att det handlar om Patrik Oksanens vikt.

Naturligtvis har du rätt till din egen tolkning här. Säger dock mer om dig än om något annat liksom...

Citera
2021-02-18, 19:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag tycker att det handlar om Patrik Oksanens analys av SDs kapning av begreppet yttrandefrihet och du tycker att det handlar om Patrik Oksanens vikt.

Naturligtvis har du rätt till din egen tolkning här. Säger dock mer om dig än om något annat liksom...

Begreppet yttrandefrihet har inte kapats av ngn annan än du själv och Patrik Oksanen.

Patrik Oksanen antyder att yttrandefriheten inte får användas till att "sprida tokigheter" - det är självfallet rent nonsens.
Yttrandefrihet

yttrandefrihet, frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.Varje medborgare är enligt regeringsformen (RF) gentemot det allmänna tillförsäkrad yttrandefrihet.
Citera
2021-02-18, 21:01
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Begreppet yttrandefrihet har inte kapats av ngn annan än du själv och Patrik Oksanen.

Patrik Oksanen antyder att yttrandefriheten inte får användas till att "sprida tokigheter" - det är självfallet rent nonsens.
Yttrandefrihet

yttrandefrihet, frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.Varje medborgare är enligt regeringsformen (RF) gentemot det allmänna tillförsäkrad yttrandefrihet.

Jaha, ja jag är ledsen att göra dig besviken men sen har du tyvärr massor av andra lagar som begränsar vad du får uttrycka ändå.

Olga hot är förbjudet (kapitel 4, 5 § brottsbalken), ofredande är förbjudet (kapitel 4, §7 brottsbalken), vissa typer av förtal är förbjudet (kapitel 5 brottsbalken), anstiftan är förbjudet (kapitel 23, § 4 brottsbalken), uppvigling är förbjudet (kapitel 16, § 5 brottsbalken) för att nämna några exempel.

Sen finns det ju t.ex också lagar som begränsar dig på så sätt att du inte får lämna ut uppgifter till främmande makt så att rikets säkerhet äventyras. Och på nätet begränsas du dessutom av GDPR.

Så att vi har en långtgående och mycket bra yttrandefrihetslagstiftning betyder alltså ändå inte att du kan säga och uttrycka precis vad som helst, närsomhelst och hursomhelst. I politisk debatt kan man dessutom förvänta sig att god ton upprätthålls, det är en etikettsfråga.

Så här står det i lagen om uppvigling:

Citat:
Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.
Senast redigerad av Yayoi 2021-02-18 kl. 21:26.
Citera
2021-02-18, 21:06
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jaha, ja jag är ledsen att göra dig besviken men sen har du tyvärr massor av andra lagar som begränsar vad du får uttrycka ändå.

Olga hot är förbjudet (kapitel 4, 5 § brottsbalken), ofredande är förbjudet (kapitel 4, §7 brottsbalken), vissa typer av förtal är förbjudet (kapitel 5 brottsbalken), anstiftan är förbjudet (kapitel 23, § 4 brottsbalken), uppvigling är förbjudet (kapitel 16, § 5 brottsbalken) för att nämna några exempel.

Sen finns det ju t.ex också lagar som begränsar dig på så sätt att du inte får lämna ut uppgifter till främmande makt. Och på nätet begränsas du dessutom av GDPR.

Så att vi har en långtgående och mycket bra yttrandefrihetslagstiftning betyder alltså ändå inte att du kan säga precis vad som helst, närsomhelst och hursomhelst. I politisk debatt kan man dessutom förvänta sig att god ton upprätthålls, det är en etikettsfråga.

Så här står det i lagen om uppvigling:

Och? Det är inte förbjudet att "sprida tokigheter".
Citera
2021-02-18, 21:15
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Och? Det är inte förbjudet att "sprida tokigheter".

Det kan det ju mycket väl vara om det faller under någon av de lagar jag refererade till eller någon annan lag. Du har dock fixerat dig vid det uttrycket i brist på bättre argument antar jag.

Men som sagt god ton är också viktigt. Det finns ju både yttrandefrihetslagstiftningen, andra lagar och yttrandefrihetskultur att ta hänsyn till för den som vill betraktas som anständig på den politiska scenen.
Citera
2021-02-18, 21:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det kan det ju mycket väl vara om det faller under någon av de lagar jag refererade till eller någon annan lag. Du har dock fixerat dig vid det uttrycket i brist på bättre argument antar jag.

Det är Patrik Oksanens uttryck. Oksanen antyder att yttrandefriheten inte får användas till att "sprida tokigheter" - det är självfallet rent nonsens.

Citat:
Men som sagt god ton är också viktigt. Det finns ju både yttrandefrihetslagstiftningen, andra lagar och yttrandefrihetskultur att ta hänsyn till för den som vill betraktas som anständig på den politiska scenen.

God ton är inte en förutsättning för vara tillförsäkrad en grundlagsskyddad yttrandefrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in