Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-15, 21:48
  #1
Medlem
Yayois avatar
Patrik Oksanen skriver idag i Aftonbladet om Jimmie Åkessons och SDs hycklande attityd till yttrandefriheten.

SD har nu alltså som vi sett kapat begreppet yttrandefrihet och försvarar en sk ”yttrandefrihet” som egentligen bara är ett hat som syftar till att få kritiker, forskare, politiker och journalister att tystna.

Kan det här vara det tydligaste uttrycket för att det högerpopulistiska SD med sina nazistiska rötter, genom att ständigt ta på sig offerkoftan när det kommer till dessa frågor, faktiskt inte riktigt accepterar demokratins spelregler där just yttrandefriheten är en oerhört viktig komponent?

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...trandefriheten
__________________
Senast redigerad av Yayoi 2021-02-15 kl. 21:51.
Citera
2021-02-15, 21:48
  #2
Moderator
Meijis avatar
Lite citat för att underlätta diskussionen:

Citat:
När motorn för att ge spridning åt konspirationsteorier och extrema åsikter börjar hacka så hotar det extremhögerns digitala ekosystem, som bidrar till både finansiering och mobilisering. Därför har vi nu fått se en gemensam kampanj från extremmedier till försvar för Swebbtv. Här har också Jimmie Åkesson klivit in och uppmanat regeringen att skydda Swebbtvs och andra nedstängda kontons ”okränkbara rätt att finnas och att verka. Fria media är ett fundament för demokratin”. ...

Men tittar vi närmare på vad det är för okränkbar rätt och vilka fria medier det handlar om så behöver vi inte gå längre än till SD:s egen Youtubekanal för att förstå. Kulturminister Amanda Lind (MP) lade på Instagram ut skärmdumpar från SD-kommentarsfält med innehåll som ”Kasta ut rastaludret från Riksdagen för helvete” och ”Undrar om repet hon snart får om halsen kommer att göras på kråkboet”.

Det är den yttrandefriheten som försvaras. En yttrandefrihet som får forskare, journalister och politiker att tystna. Det är värt att komma ihåg när poserande förenklingar haglar i debatten.

Det finns många problem med de sociala medieplattformarna, men att de till sist följer sina egna användarregler är inte ett av dessa.

/Moderator
Citera
2021-02-15, 21:52
  #3
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
SD har så vitt jag vet inga nazistiska rötter. Du kanske menar sossarna?

Men jo yttrandefrihet är en av dom viktigaste rättigheterna vi har.
Citera
2021-02-15, 21:53
  #4
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
SD har så vitt jag vet inga nazistiska rötter. Du kanske menar sossarna?

Men jo yttrandefrihet är en av dom viktigaste rättigheterna vi har.

Nej SD. Men frågan gäller inte det. Ta det som en bisats för det är vad det är, inte tänkt som topic alltså
Citera
2021-02-15, 21:54
  #5
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Intressant att den rysshatande tjockisen gafflar om yttrandefrihet när han själv vill begränsa den. Han hade en kampanj mot Granskning Sverige bl.a. Där han ville strypa yttrandefrihet för dem.
Citera
2021-02-15, 21:54
  #6
Medlem
SittFints avatar
Generellt tar jag aldrig folk på allvar när de enbart pratar om vikten av yttrandefrihet när censuren drabbar likasinnade. Det är först när du även försvarar yttrandefriheten för dina meningsmotståndare som det går att ta på allvar.
Citera
2021-02-15, 21:54
  #7
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi

Kan det här vara det tydligaste uttrycket för att det högerpopulistiska SD med sina nazistiska rötter, genom att ständigt ta på sig offerkoftan när det kommer till dessa frågor, faktiskt inte riktigt accepterar demokratins spelregler där just yttrandefriheten är en oerhört viktig komponent?


Genom att SD tar på sig offerkoftan för att yttrandefriheten inskränks, så accepterar dom inte demokratins spelregler? Vad snackar du om?
Citera
2021-02-15, 21:55
  #8
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Nej SD. Men frågan gäller inte det. Ta det som en bisats för det är vad det är, inte tänkt som topic alltså
Jo sossarna. Men jag fattar inte på vilket sätt SD är hycklare i detta fall? Dom försvarar ju yttrandefriheten som blir inskränkt hela tiden nuförtiden i Sverige
Citera
2021-02-15, 21:56
  #9
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
Jo sossarna. Men jag fattar inte på vilket sätt SD är hycklare i detta fall? Dom försvarar ju yttrandefriheten som blir inskränkt hela tiden nuförtiden i Sverige

Läs vad Oksanen skriver så utgår vi från det.
Citera
2021-02-15, 21:59
  #10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Patrik Oksanen skriver idag i Aftonbladet om Jimmie Åkessons och SDs hycklande attityd till yttrandefriheten.

SD har nu alltså som vi sett kapat begreppet yttrandefrihet och försvarar en sk ”yttrandefrihet” som egentligen bara är ett hat som syftar till att få kritiker, forskare, politiker och journalister att tystna.

Kan det här vara det tydligaste uttrycket för att det högerpopulistiska SD med sina nazistiska rötter, genom att ständigt ta på sig offerkoftan när det kommer till dessa frågor, faktiskt inte riktigt accepterar demokratins spelregler där just yttrandefriheten är en oerhört viktig komponent?

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...trandefriheten

PO är en samhällsfarlig människa. T.o.m. säpo har ögonen på honom sedan han spred konspirationsteorier om ryska spioner. Om jag var PK skulle jag hålla mig långt från den mannen för han kommer bli problem.

Angående hans artikel så kan man utgå från att verkligheten alltid är precis tvärt om mot vad han ljugit ihop. Och nej jag kommer inte läsa den.
Citera
2021-02-15, 22:01
  #11
Medlem
Att Oksanens nazistiska parti Socialdemokraterna inte gillar yttrandefrihet har vi vetat sedan länge.
Citera
2021-02-15, 22:01
  #12
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Läs vad Oksanen skriver så utgår vi från det.
Jo läste men du menar att eftersom några helt anonyma i SD:s kommentarsfält skrev dumma saker så är SD emot yttrandefrihet?

Trump uppmanade dessutom inte till våld. Finns inga bevis på detta. Om du har bevis så skicka gärna för det hela är en stor bluff som vänstern driver.

Har du själv kollat på SwebbTV? Om det "bara" var konspirationsteorier varför behövde Youtube då tysta ner dom?

Varför är konsiprationsteorier något dåligt isånnafall, det är ju bara teorier?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback