Citat:
Ursprungligen postat av
jaggillaratttrolla
Det är ju inte så enkelt som att det är olagligt punkt slut. Förtal är att säga något om en person till tredje man som kan få tredje man att tycka att han är klandervärd. Det handlar inte om att man inte får säga att man ogillar en person utan det måste vara mer specifikt/grövre än så.
Det finns två kriterier för att något du sagt inte är förtal, som båda måste vara uppfyllda:
1. Att det är sant
2: Att du varit "skyldig" att uttala dig eller att det varit försvarligt.
Ta exemplet Johan. Han hade för 10 år sedan blivit dömd för misshandel av sin flickvän. Du går runt och sprider det till folk och förtalar då honom.
I samma exempel så blir Johan ihop med din syster. Du berättar för henne vad Johan har gjort. Du blir inte skyldig till förtal eftersom det varit försvarligt att tala om det för din syster.
Regeln finns ju till för att patetiska muppar inte ska gå runt och förstöra folks liv. Det är bra tycker jag och vi borde införliva åtalsplikt för polisen när det gäller förtal.
Funderar Om jag säger min sanning om hur du snodde pengar och misshandlade mig. Då är det inte förtal. Om jag säger till folk att du är en oärlig tjuv som misshandlar polare för att jag har hör det. Då är det förtal. Eller?
Det är knepigt. Många sprider skitsnack. Få åker dit.
Är det civilrättsligt? Då kan bara människor med pengar gå skyddade.