2021-02-11, 19:50
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Men svenskar mår inte skit överlag. Tvärtom ligger Sverige högt i frågor om lycka och nöjdhet med livet.

Man kan leva ett utmärkt liv och ändå bruka alkohol utan att missbruka den.

Och en skenande statistik för antidepp utskrivna och en växande psykisk ohälsa.

Just det var min poäng. Man kan unna sig ett par öl.
Citera
2021-02-11, 20:09
Medlem
Liberationfronts avatar
4 bärs är snacks
Men drick inte mer än det och börja gymma, motionera och ät nyttig mat
Citera
2021-02-11, 20:52
Medlem
ViaGettys avatar
Precis som flera skribenter påpekade redan i början av tråden har det nu konstaterats att det inte innebär några som helst hälsorisker att dricka några öl om dagen. Fyra öl är dessutom långt under gränsen för alkoholism, och för en frisk genomsnittlig man är det riskfritt att dessutom sänka någon panna brännvin eller ett par vinare per dag, oavsett om det är för att dämpa ångest, fylla ett tomrum eller av någon annan anledning. Därmed är frågeställningen utredd, och mod kan låsa tråden.
Citera
2021-02-11, 21:37
Medlem
Alkohol är förrädiskt, om du har ångest hjälper det bara för stunden. Men alkohol leder till att sömnen blir sämre och psykiska mående sämre.
Jag drack väldigt häftigt till för 4 år sedan.
Fick dåliga levervärden. Slutade med alkohol
helt och kroppen har reparerat sig sedan dess
Citera
2021-02-11, 22:38
Medlem
blueprintzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Konsekvenser? Inga. Det är en normalkonsumtion i stora delar av världen, utom i vuxendagiset Sverige där inte ens ungdomen är ute och roar sig längre utan istället kastar bort sina bästa år på gymträning och Instagram.

Jag dricker själv 3-4 öl minst varannan dag. Ibland byter jag ut 7.5-orna mot en flaska vin, ibland mot ett par whiskeygroggar. Det beror på. Jag mår prima, mina levervärden är utmärkta och jag har inga andra konsekvenser av mitt måttliga trivseldrickande. Såhär har jag hållit på i över tio år. Utomlands lever massor av människor hela liv såhär. Det är bara i Sverige där neurotiska hälsofanatiker är i majoritet som man tror att man får skrumplever av att dricka några öl. Sverige är trivselförnekande, levnadsförnekande, Lutheranskt och förbannat tråkigt. Här ska man stiga upp tidigt, enbart ha ett pålägg på mackan, man skryter över hur tungt man sliter på sitt arbete, man förnekar sig glädjeämnen och njutningar eftersom avhållsamheten framhävs som sin egen belöning och man är väldigt snabb med att försöka ta ifrån alla andra deras glädje också ifall man märker att någon unnar sig något. Livet levs inte här och nu utan i ångest över framtiden. Och då är svenskar inte ens särskilt religiösa av sig. Hade Sverige varit ett religiöst land hade man mer kunnat förstå att avhållsamhet och asketism i livet får sin belöning i himlen, men svenskarna är ju för tusan ateister hela bunten. Man lever ett långt liv fyllt av nykterhet, jogging, sallad och övertidstimmar på arbetet och sedan drabbas man av demens och hamnar på ett äldreboende där man sen dör av Corona när man är 92. Nej, fy fan rent ut sagt.

Unna dig dina öl. Livet mäts inte i antalet år utan vad man gör med alla åren. Ett liv levt i njutning är aldrig bortkastat.

Haha vilken fullträff. Sjukt bra skrivet.

Till ts: jag hade bara oroat mig om jag känner att jag verkligen måste få i mig alkoholen. Vad händer om du avstår en dag eller två?
Citera
2021-02-13, 00:29
Medlem
Du frågar FB om du dricker för mycket? Drack nog själv för mycket när jag hade för mycket fritid och var ledig under långa perioder. Gå till doktorn och ta ett par prover så får du svar på hur din kropp mår.

Asat, Alat, CDT och GT och din läkare kan göra en professionell bedömning. Psykiskt kan du bara hjälpa dig själv, och vad du en gör så börja inte med några mediciner. Promenera, träna, korsord allting är bättre än någon kemiskt hjälp.

Lycka till!
Citera
2021-02-13, 18:58
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Exakt. Ser man bara till att få i sig "sin dagliga dos" och inte för mycket är det inte ett missbruk.

Om TS fyller i sina vanor på alkoholprofilen kommer han klassas som alkis.
Citera
2021-02-13, 18:59
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Och en skenande statistik för antidepp utskrivna och en växande psykisk ohälsa.

Just det var min poäng. Man kan unna sig ett par öl.
2 liter starköl om dagen är inte en försumbar mängd.
Citera
2021-02-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Det där är ett väldigt dåligt argument. Jag köper det helt enkelt inte.

Det där kan vi rätt omgående avfärda som skräckpropaganda från någon miljöpartistisk nykterist. Brännvin säljs nämligen inte som sjuttifemmor, normalt sett, utan som sjuttis. Oavsett om vi snackar 70 eller 75 cl brännevin är det inga som helst problem att "sänka" en sjuttis om dagen tillsammans med ett par tio komma tvåor. Det leder inte till några skador eller att man skall brännmärkas som alkoholist.

Nej fan man är bara bränd i skallen dagligen samt uttorkad och miserabel inom en vecka. Eleganten i från vidderna bör inte sitta och ge råd till folk som anser att 4 öl kanske är överkonsumtion för just dom. Kan dock hålla med om att ingen ska brännmärkas som nånting, det är inte andras ensak så vida fyllot i fråga inte gör det till det. Men den raglande otrevliga dåren på en sjuttis och ett par 10,2or om dagen kommer definitivt att göra det med jämna mellanrum, och det är om dom har bra ölsinne. Läst en del Bukowski?
Citera
2021-02-15, 17:06
Medlem
Hegamons avatar
Gränsen som myndigheterna rekommenderar är 2 folköl om dagen, över den nivån är en risk. Det är 14 standardglas per vecka. En folköl 50 cl 3.5% alkoholstyrka är ett standardglas utifrån alkoholmängd. Jag tycker det verkar rimligt.

4 stora starköl per dag tycker jag låter i överkant. Du får dels mera åderförfettning då studier visar på att män som "binge-dricker" har mätbar högre åderförfettning än de som dricker mindre. Jag vet ej hur öldrickare står sig mot spritdrickare, troligen värre dricka öl men jag vet ej.

Likaså ökar du på insulinnivåerna med allt öldrickande och den sockerhalt som finns i och du riskerar diabetes. Likaså förkortar du ditt liv med några år rent statistiskt.

Personligen tror jag du utvecklar låg grad av alkoholism som du kan bryta genom att avhålla dig från alkohol ett par veckor. Men du kommer utveckla ett sug, ett måste ifall du dricker så mycket som 4 starköl 50 cl per dag. Det är vad jag tänker.

Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Vi snackar om 6.0% på 50 cl

Du dricker för mycket. Prova drick hälften.
Senast redigerad av Hegamon 2021-02-15 kl. 17:09.
Citera
2021-02-15, 17:07
Medlem
Rolig tråd.
Fyra öl eller motsvarande om dagen är, som tusen andra sagt, standard i större delar av Europa. Att vi i Sverige har fått det till någon slags alkoholism... ja, det är skitknäppt.
Citera
2021-02-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
4 bärs är snacks
Men drick inte mer än det och börja gymma, motionera och ät nyttig mat

Mm, håller med. 4 lågprocentare är inget att prata om direkt. Ett tag drack jag 2.8or nästan varje dag ... håll koll på träning och kost och sånt också så är det lugnt. Men det är klart, ta någon vecka härochdär där du skippar helt också. Kan vara bra så att du inte fastnar i något.
Har börjar själv att komma igång lite med träning och sånt och skurit ner på bärsintaget och har som mål att, ja... "beach2021-TOPPform" som sagt
Bra kondis och slimmad blir det, det räcker fint.

Jajja, nä profilnamnet är mest för gluttande nyfikna egentligen, så att dom vet vart jag är på g och "whats up" liksom. gör det enkelt och smidigt för alla.
Och såpass mycket kan man väl liksom bidraga med, ändå (tyckte jag).
Ha ett fint 2021 min vän
Senast redigerad av Beach2021-TOPPform 2021-02-15 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in