2021-02-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Ölen hjälper min matlust framförallt, samt ger mig motivation till att göra saker.
Vi snackar om 6.0% på 50 cl

Om vi översätter det till vodka blir det 3dl vodka om dagen. Nästan en halv flaska. Känns spontant rätt mycket.
Citera
2021-02-10, 21:56
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Om vi översätter det till vodka blir det 3dl vodka om dagen. Nästan en halv flaska. Känns spontant rätt mycket.
Tre dl är inte mer än ETT normalt dricksglas. Det är INTE "rätt mycket".
Citera
2021-02-10, 22:00
Medlem
Peyotedudes avatar
Tränar och rör du dig så inga konsekvenser. Vill inte moralisera Låter dock lite som om du saknar en hobby.

Gå med i en skytteklubb, eller lokale satanistklubb, odla svamp och meskalin, eller scorpionuppfödare och andra utvecklande hobbies som är bra för den mentala hygienen.
Citera
2021-02-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Tre dl är inte mer än ETT normalt dricksglas. Det är INTE "rätt mycket".

Då har du kanske också ett osunt förhållande till alkohol, eller har övervikt. Det är 8 st 4cl shots, eller 5 st 6cl shots.

Mina dricksglas hemma rymmer 1,5 dl. Min temugg rymmer 3dl upp till kanten. Jag skulle kalla 3 dl för ett stort glas, alltså ett sånt som rymmer en hel 33cl cola om man fyller till bredden. Om jag skulle fylla ett så stort glas med vodka och dricka upp det skulle jag nog spy.
Citera
2021-02-10, 22:17
Medlem
LenaPauls avatar
Testa om du kan klara dig utan i några dagar , för att se om du är alkoholist. Annars är det nog ganska okey men meningslöst
Citera
2021-02-10, 22:25
Avslutad
Konsekvenser? Inga. Det är en normalkonsumtion i stora delar av världen, utom i vuxendagiset Sverige där inte ens ungdomen är ute och roar sig längre utan istället kastar bort sina bästa år på gymträning och Instagram.

Jag dricker själv 3-4 öl minst varannan dag. Ibland byter jag ut 7.5-orna mot en flaska vin, ibland mot ett par whiskeygroggar. Det beror på. Jag mår prima, mina levervärden är utmärkta och jag har inga andra konsekvenser av mitt måttliga trivseldrickande. Såhär har jag hållit på i över tio år. Utomlands lever massor av människor hela liv såhär. Det är bara i Sverige där neurotiska hälsofanatiker är i majoritet som man tror att man får skrumplever av att dricka några öl. Sverige är trivselförnekande, levnadsförnekande, Lutheranskt och förbannat tråkigt. Här ska man stiga upp tidigt, enbart ha ett pålägg på mackan, man skryter över hur tungt man sliter på sitt arbete, man förnekar sig glädjeämnen och njutningar eftersom avhållsamheten framhävs som sin egen belöning och man är väldigt snabb med att försöka ta ifrån alla andra deras glädje också ifall man märker att någon unnar sig något. Livet levs inte här och nu utan i ångest över framtiden. Och då är svenskar inte ens särskilt religiösa av sig. Hade Sverige varit ett religiöst land hade man mer kunnat förstå att avhållsamhet och asketism i livet får sin belöning i himlen, men svenskarna är ju för tusan ateister hela bunten. Man lever ett långt liv fyllt av nykterhet, jogging, sallad och övertidstimmar på arbetet och sedan drabbas man av demens och hamnar på ett äldreboende där man sen dör av Corona när man är 92. Nej, fy fan rent ut sagt.

Unna dig dina öl. Livet mäts inte i antalet år utan vad man gör med alla åren. Ett liv levt i njutning är aldrig bortkastat.
Citera
2021-02-10, 22:29
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2021-02-10, 22:46
Medlem
Jag minns för länge sen att jag sökte på nätet om den absolut största mängd alkohol man kunde dricka per vecka utan att det blev riktigt farligt. Jag hittade att det var en 75:a i veckan. Över det är risken större för skador...

Så det är knappast en helt hälsosam konsumtion men... Så vad blir 4 5,2 bärs per dag?

75*0,40 = 30 CL alkohol

4*33*7*0,052 = 48,048 CL
Senast redigerad av Snobird 2021-02-10 kl. 22:52.
Citera
2021-02-10, 22:55
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det är 8 st 4cl shots, eller 5 st 6cl shots.
Det där är ett väldigt dåligt argument. Jag köper det helt enkelt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag minns för länge sen att jag sökte på nätet om den absolut största mängd alkohol man kunde dricka per vecka utan att det blev riktigt farligt. Jag hittade att det var en 75:a i veckan. Över det är risken stor för skador...
Det där kan vi rätt omgående avfärda som skräckpropaganda från någon miljöpartistisk nykterist. Brännvin säljs nämligen inte som sjuttifemmor, normalt sett, utan som sjuttis. Oavsett om vi snackar 70 eller 75 cl brännevin är det inga som helst problem att "sänka" en sjuttis om dagen tillsammans med ett par tio komma tvåor. Det leder inte till några skador eller att man skall brännmärkas som alkoholist.
Citera
2021-02-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Det där är ett väldigt dåligt argument. Jag köper det helt enkelt inte.

Det där kan vi rätt omgående avfärda som skräckpropaganda från någon miljöpartistisk nykterist. Brännvin säljs nämligen inte som sjuttifemmor, normalt sett, utan som sjuttis. Oavsett om vi snackar 70 eller 75 cl brännevin är det inga som helst problem att "sänka" en sjuttis om dagen tillsammans med ett par tio komma tvåor. Det leder inte till några skador eller att man skall brännmärkas som alkoholist.

Jag minns kanske fel... Att det var upp till den nivån konsumtion ses som oproblematisk? Hur som helst tror jag många inte ens drar i sig en pava per vecka.
Citera
2021-02-10, 23:32
Medlem
Även om det är bättre att dricka lite varje dag än att ta en helgfylla så finns det ju nackdelar med högt totalt årligt alkoholintag.

Finns nyare studier som menar att alkohol även i mindre mängder (typ 40cl starköl per dag) påverkar immunförsvaret negativt och tex leder till ökad risk för det mesta.
Sen ska man ta studier med en nypa salt, för där man tidigare sagt att typ "ett glas vin varannan dag är nyttigt" så har man nu ändrat sig och sagt att det kanske bara gällde vissa äldre. Men kommer säkert ändra sig igenom om några år.

När det gäller alkoholism så skulle jag väl fråga om du rannsakar dig själv: vad ligger närmast till hands att dricka om du inte skulle få dricka starköl?
Är det just att du tycker öl är gott - skulle du då kunna dricka 2.8%:are istället?
Kunde du rentutav dricka nåt alkoholfritt, börja med smoothies eller nåt?
Eller finns risken att du lika gärna skulle börja dricka vin eller sprit?
Citera
2021-02-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
När jag är arbetslös, som jag är nu, brukar jag i genomsnitt dricka 4 öl om dagen för att bota min ångest samt tristess. Jag sitter alltså hemma hela dagarna och lever på sparpengar som jag tjänat ihop från förra jobbet.
Blev av med jobbet för 2 veckor sedan.
Nu blir det 2-3 runder i veckan till systemet för att inte bli galen under dagarna.
Detta har hållt på sedan ca 2012. Och nu är jag 28 år gammal.

Är detta ett vanligt fenomen? Jag vill inte kalla mig alkoholist, då jag inte känt extrem abstinens för att våga kalla mig för just alkoholist.

Jag brukade dricka ett sexpack varje kväll för att varva ner efter jobbet. Höll på så i något år, sen gick jag över till weed istället... Vet inte om det fick några konsekvenser direkt. Blev väl lite fetare kanske? Jag jobbade i och för sig, kan tänka mig att det i din situation är en sämre vana. Du blir ju knappast mer effektiv liksom.

Mitt råd är att sluta dricka och börja träna istället. Det är ett sjukt mycket bättre sätt att dämpa ångesten. I början ställde jag en öl på löpbandet som jag belönade mig med efteråt. Till slut la jag av helt. Isbad hjälper också mer än man tror mot ångest.

Gissar att du har som mål att börja jobba igen? I så fall är det troligare att du får ett nytt jobb om du gör saker som kan tänkas förbättra dina chanser. I det läget är öl egentligen bara en tillgång strax innan intervjun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in