Konsekvenser? Inga. Det är en normalkonsumtion i stora delar av världen, utom i vuxendagiset Sverige där inte ens ungdomen är ute och roar sig längre utan istället kastar bort sina bästa år på gymträning och Instagram.
Jag dricker själv 3-4 öl minst varannan dag. Ibland byter jag ut 7.5-orna mot en flaska vin, ibland mot ett par whiskeygroggar. Det beror på. Jag mår prima, mina levervärden är utmärkta och jag har inga andra konsekvenser av mitt måttliga trivseldrickande. Såhär har jag hållit på i över tio år. Utomlands lever massor av människor hela liv såhär. Det är bara i Sverige där neurotiska hälsofanatiker är i majoritet som man tror att man får skrumplever av att dricka några öl. Sverige är trivselförnekande, levnadsförnekande, Lutheranskt och förbannat tråkigt. Här ska man stiga upp tidigt, enbart ha ett pålägg på mackan, man skryter över hur tungt man sliter på sitt arbete, man förnekar sig glädjeämnen och njutningar eftersom avhållsamheten framhävs som sin egen belöning och man är väldigt snabb med att försöka ta ifrån alla andra deras glädje också ifall man märker att någon unnar sig något. Livet levs inte här och nu utan i ångest över framtiden. Och då är svenskar inte ens särskilt religiösa av sig. Hade Sverige varit ett religiöst land hade man mer kunnat förstå att avhållsamhet och asketism i livet får sin belöning i himlen, men svenskarna är ju för tusan ateister hela bunten. Man lever ett långt liv fyllt av nykterhet, jogging, sallad och övertidstimmar på arbetet och sedan drabbas man av demens och hamnar på ett äldreboende där man sen dör av Corona när man är 92. Nej, fy fan rent ut sagt.
Unna dig dina öl. Livet mäts inte i antalet år utan vad man gör med alla åren. Ett liv levt i njutning är aldrig bortkastat.