2021-02-11, 14:37
Medlem
Dricka själv = alkisvarning. Dricka för att dämpa ångest = alkisvarning.

Bra att du själv verkar inse att det är osunt eftersom du frågar.

Motion är utmärkt mot ångest, bättre än både alkohol och piller.
Citera
2021-02-11, 14:46
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Ingen abstinens men 2-3 rundor i veckan till Systemet "för att inte bli galen under dagarna"? Du hör ju själv hur det låter.

För att inte bli galen av tristess, inte av suget efter alkohol
Citera
2021-02-11, 15:15
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
För att inte bli galen av tristess, inte av suget efter alkohol

Då ter det sig ju ännu märkligare om du inte anser att själva resan till och från systemet är det som hjälper mot tristessen, inte drickandet efteråt? För visst går det att göra små trips till vartsomhelst utan att alkohol behöver vara inblandat under eller efter färden?
Citera
2021-02-11, 15:55
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Konsekvenser? Inga. Det är en normalkonsumtion i stora delar av världen, utom i vuxendagiset Sverige där inte ens ungdomen är ute och roar sig längre utan istället kastar bort sina bästa år på gymträning och Instagram.

Jag dricker själv 3-4 öl minst varannan dag. Ibland byter jag ut 7.5-orna mot en flaska vin, ibland mot ett par whiskeygroggar. Det beror på. Jag mår prima, mina levervärden är utmärkta och jag har inga andra konsekvenser av mitt måttliga trivseldrickande. Såhär har jag hållit på i över tio år. Utomlands lever massor av människor hela liv såhär. Det är bara i Sverige där neurotiska hälsofanatiker är i majoritet som man tror att man får skrumplever av att dricka några öl. Sverige är trivselförnekande, levnadsförnekande, Lutheranskt och förbannat tråkigt. Här ska man stiga upp tidigt, enbart ha ett pålägg på mackan, man skryter över hur tungt man sliter på sitt arbete, man förnekar sig glädjeämnen och njutningar eftersom avhållsamheten framhävs som sin egen belöning och man är väldigt snabb med att försöka ta ifrån alla andra deras glädje också ifall man märker att någon unnar sig något. Livet levs inte här och nu utan i ångest över framtiden. Och då är svenskar inte ens särskilt religiösa av sig. Hade Sverige varit ett religiöst land hade man mer kunnat förstå att avhållsamhet och asketism i livet får sin belöning i himlen, men svenskarna är ju för tusan ateister hela bunten. Man lever ett långt liv fyllt av nykterhet, jogging, sallad och övertidstimmar på arbetet och sedan drabbas man av demens och hamnar på ett äldreboende där man sen dör av Corona när man är 92. Nej, fy fan rent ut sagt.

Unna dig dina öl. Livet mäts inte i antalet år utan vad man gör med alla åren. Ett liv levt i njutning är aldrig bortkastat.

Där satte du huvudet på spiken.

Läste ditt inlägg och fastnade i en tanke om vart det kommer ifrån. Varför ska svensken liksom självpina sig så mycket? Är det lutherskt?

Vi ska liksom ta på oss klimathotet, stå i duschen max 5 min för att inte slösa el. Sen hasta oss iväg till jobbet där vi har prestationsångest. Samtidigt som vi får ångest över att vi då försakar våra barn.

Ångest över ditten, ångest över datten. Bara mår dåligt helt enkelt. Man får inte vara fet, ful eller fattig. Men utbränd och ångestproblematik är helt okej. Det är inte fult. Utan mer standard.

Världens duktigaste folk som bara går runt i ett grått land och mår piss.
Citera
2021-02-11, 16:27
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det som TS beskriver är ett missbruksbeteende. Det handlar egentligen inte om mängden.
Jag är inte beredd att hålla med. Fyra 10 kommatvåor om dagen är att betrakta som en liten mängd om man ser till en genomsnittlig fullvuxen man. Sett till mängden alkohol är det mindre än vad svenska kvinnor dricker per person och dag, dvs en box och 4-6 cider. I slutändan handlar det om hur mycket man dricker.
Citera
2021-02-11, 16:37
Medlem
Jag dricker tre gånger i veckan. Fre, lör, sön.

Mest för att jag hatar helger.

Känner oftast inget sug efter alkohol, men är alltid understimulerad. Hjärnan dundrar på helfart hela tiden.
Pluggar och jobbar lite extra. Det är väl det jag har att göra på veckorna.

Helst skulle jag ha ett jobb sex dagar i veckan, då hade jag nog inte varit lika uttråkad.
Citera
2021-02-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Jag är inte beredd att hålla med. Fyra 10 kommatvåor om dagen är att betrakta som en liten mängd om man ser till en genomsnittlig fullvuxen man. Sett till mängden alkohol är det mindre än vad svenska kvinnor dricker per person och dag, dvs en box och 4-6 cider. I slutändan handlar det om hur mycket man dricker.

Du är verkligen go i huvudet du... Not! Fyra 10.2 ;or per dag mynnar ut i en årsförbrukning långt över vad en genomsnittlig svensk dricker per år. Sen är det inte endast mängden alkohol man tittar på för att fastställa om det rör sig om ett risk/missbruk eller inte... Pellejöns. Men jag misstänker starkt att du är ett troll som bara är ute efter reaktioner.
Senast redigerad av insideoutman 2021-02-11 kl. 17:00.
Citera
2021-02-11, 16:58
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Där satte du huvudet på spiken.

Läste ditt inlägg och fastnade i en tanke om vart det kommer ifrån. Varför ska svensken liksom självpina sig så mycket? Är det lutherskt?

Vi ska liksom ta på oss klimathotet, stå i duschen max 5 min för att inte slösa el. Sen hasta oss iväg till jobbet där vi har prestationsångest. Samtidigt som vi får ångest över att vi då försakar våra barn.

Ångest över ditten, ångest över datten. Bara mår dåligt helt enkelt. Man får inte vara fet, ful eller fattig. Men utbränd och ångestproblematik är helt okej. Det är inte fult. Utan mer standard.

Världens duktigaste folk som bara går runt i ett grått land och mår piss.

Men svenskar mår inte skit överlag. Tvärtom ligger Sverige högt i frågor om lycka och nöjdhet med livet.

Man kan leva ett utmärkt liv och ändå bruka alkohol utan att missbruka den.
Citera
2021-02-11, 17:03
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty

Nej, det är beteendet om att man känner tvång som gör det till ett missbruk. Givetvis får missbruket mindre fysiska konsekvenser ju mindre du dricker, men det kan fortfarande vara ett missbruk som stör livet. Det kan vara att du missar att göra vissa saker för att du måste dricka dina enheter varje dag/kväll.
Citera
2021-02-11, 17:33
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Nej, det är beteendet om att man känner tvång som gör det till ett missbruk. Givetvis får missbruket mindre fysiska konsekvenser ju mindre du dricker, men det kan fortfarande vara ett missbruk som stör livet. Det kan vara att du missar att göra vissa saker för att du måste dricka dina enheter varje dag/kväll.
Exakt. Ser man bara till att få i sig "sin dagliga dos" och inte för mycket är det inte ett missbruk.
Citera
2021-02-11, 17:34
Medlem
Black-butts-matters avatar
Jag dricker en flaska whisky i veckan. Jag tycker det funkar bra. Har inte funderat på om det gör mig till alkoholist.

Ett väldigt enkelt sätt för dig att få kläm på ditt drickande är att avstå ett tag och se hur det går.
Senast redigerad av Black-butts-matter 2021-02-11 kl. 17:38.
Citera
2021-02-11, 19:36
Medlem
Kaellkritiks avatar
Jag skulle vilja ställa dig några motfrågor:

Vill du ha den tillvaron du har? Med intag av den mängden starköl varje dygn?

Du skriver att det handlar om att dämpa ångest.
Kan du fundera på andra vägar att mota ångesten? I vilka situationer mår du bra/mindre dåligt? Hjälper det om du aktiverar dig? Vad skulle lämplig aktivitet vara för dig just nu?

Har du provat att söka hjälp via vården för din ångest? Alt samtal via någon psykolog-app?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in