Beklagar att jag inte svarat på flera dagar efter att jag startade tråden, brist på motivation att logga in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Black-butts-matter
Jag dricker en flaska whisky i veckan. Jag tycker det funkar bra. Har inte funderat på om det gör mig till alkoholist.
Ett väldigt enkelt sätt för dig att få kläm på ditt drickande är att avstå ett tag och se hur det går.
Ja precis, som många har sagt så beror det ofta på om man känner av abstinens eller inte, liksom om man ställer sig frågan "Klarar jag av att säga nej i stunden?" Svarar man nej så kan man börja bli rädd för alkoholism. Men säger man "Nja jag kan ta ölen om 3-4 timmar istället, till matchen" Så är det ju inte lika illa? Du har ju sagt emot?
Tror man klarar sig hyfsat om man vet själv vart sin gräns går och inte fördjupar sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaellkritik
Jag skulle vilja ställa dig några motfrågor:
Vill du ha den tillvaron du har? Med intag av den mängden starköl varje dygn?
Du skriver att det handlar om att dämpa ångest.
Kan du fundera på andra vägar att mota ångesten? I vilka situationer mår du bra/mindre dåligt? Hjälper det om du aktiverar dig? Vad skulle lämplig aktivitet vara för dig just nu?
Har du provat att söka hjälp via vården för din ångest? Alt samtal via någon psykolog-app?
Jag har kontakt med vården sedan december 2011. Det var efter studenten jag hamnade på psykakuten. Då fick jag Mirtazapin som medicin som förstörde mitt liv helt, dagliga fruktansvärda panikattacker som gjorde att jag var rädd för allting, hela tiden. Även mina föräldrar blev skrämda och ringde mig dagligen för att se om jag levde.
Att vara dagligt aktiv med något är det som hjälper mig, det blir alltså värre när jag är arbetslös och låter tankarna ta över mitt liv.
Visade sig att jag fick en omvänd, motsatt effekt av medicinen. Jag kommer aldrig att hamnar på den ångestnivån igen, det vet jag. Psykologer har jag förresten dålig erfarenhet av, de flesta är där för att lyssna på dina problem och nicka åt dem, samma med kuratorer tyvärr. Lättförtjänta pengar inom dessa yrken.
Citat:
Ursprungligen postat av
mezzox
Jag dricker tre gånger i veckan. Fre, lör, sön.
Mest för att jag hatar helger.
Känner oftast inget sug efter alkohol, men är alltid understimulerad. Hjärnan dundrar på helfart hela tiden.
Pluggar och jobbar lite extra. Det är väl det jag har att göra på veckorna.
Helst skulle jag ha ett jobb sex dagar i veckan, då hade jag nog inte varit lika uttråkad.
Ahfan, jag känner mig jämt understimulerad och uttråkad. Om man inte jobbar så ägnar man dagarna åt att supa och sova. Iaf jag, och då kryper depressionen långest men hårt på en. Tycker alkohol är en bra tidsfördrivare som ger motivation till att göra saker. Den ger mig bättre matlust och hjälper mig att söka jobb t.ex