2021-02-10, 21:04
Medlem
Airwave92s avatar
När jag är arbetslös, som jag är nu, brukar jag i genomsnitt dricka 4 öl om dagen för att bota min ångest samt tristess. Jag sitter alltså hemma hela dagarna och lever på sparpengar som jag tjänat ihop från förra jobbet.
Blev av med jobbet för 2 veckor sedan.
Nu blir det 2-3 runder i veckan till systemet för att inte bli galen under dagarna.
Detta har hållt på sedan ca 2012. Och nu är jag 28 år gammal.

Är detta ett vanligt fenomen? Jag vill inte kalla mig alkoholist, då jag inte känt extrem abstinens för att våga kalla mig för just alkoholist.
Citera
2021-02-10, 21:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
När jag är arbetslös, som jag är nu, brukar jag i genomsnitt dricka 4 öl om dagen för att bota min ångest samt tristess. Jag sitter alltså hemma hela dagarna och lever på sparpengar som jag tjänat ihop från förra jobbet.
Blev av med jobbet för 2 veckor sedan.
Nu blir det 2-3 runder i veckan till systemet för att inte bli galen under dagarna.
Detta har hållt på sedan ca 2012. Och nu är jag 28 år gammal.

Är detta ett vanligt fenomen? Jag vill inte kalla mig alkoholist, då jag inte känt extrem abstinens för att våga kalla mig för just alkoholist.

Fyra öl om dagen är normal "europeisk förbrukning", fråga vilken dansk eller tysk som helst!
Innebär ingen "alkoholism" generellt sett. Men att du tar upp frågan innebär antagligen att du anser att du "dricker för mycket", enligt dig själv. Dra ner i så fall!

Citat:
Ursprungligen postat av 0xman
Har du varit arbetslös sen 2012? Har du sparpengar från 2012 som du tjänade på ditt dåvarande jobb??

Nä, så menade han/hon inte. Hur hade du det gällande läsförståelse-testerna i grundskolan?
Kanske inte så bra?
Citera
2021-02-10, 21:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Läs igen. Detta har hållt på sedan 2012. Jag har jobbat i perioder sedan dess. Mitt senaste jobb var för några veckor sedan om du missade den biten.

Känner du att du dricker för mycket, så minska drickandet i så fall.
Om du inte är alkoholist, är detta inget problem. Då är det bara att "bestämma sig".

(Alkoholister känner ett "sug" de oftast inte kan motstå. FYI)
Citera
2021-02-10, 21:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Beror på hur stark och hur stor ölen är. Pratar vi om vanlig 5,2% på 50 cl så är det kanske dåligt för levern på sikt, men lär ta tid. 4 öl är inte mycket. Gissar att du sover bättre.
Citera
2021-02-10, 21:16
Medlem
Raktinyllets avatar
Tror det är rätt lugnt. Förstår inte meningen med att dricka 4 öl dock, det blir du knappast påverkad av? Personligen super jag tills jag somnar eller inte alls.

Tycker du ska ge fan i ölen och passa på att träna nu när du har tid över. Du kommer må så jävla bra efter 1-2 vita månader med träning och nyttig mat.
Citera
2021-02-10, 21:17
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Beror på hur stark och hur stor ölen är. Pratar vi om vanlig 5,2% på 50 cl så är det kanske dåligt för levern på sikt, men lär ta tid. 4 öl är inte mycket. Gissar att du sover bättre.

Ölen hjälper min matlust framförallt, samt ger mig motivation till att göra saker.
Vi snackar om 6.0% på 50 cl
Citera
2021-02-10, 21:18
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jag drciker 4 x 50 cl starköl ca 5.5 % varje fredag och lördag och har gjort så i 10 år. Mår rätt bra. Men du dricker ju en rätt större dos än så.
Citera
2021-02-10, 21:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ölen hjälper min matlust framförallt, samt ger mig motivation till att göra saker.
Vi snackar om 6.0% på 50 cl

Om du överlag tar hand om dig och din kost så är det nog inte för allvarligt, men försök att ta lite ledigt från kröken varje dag.
Citera
2021-02-10, 21:28
Medlem
JaraHierarkiTemples avatar
2 liter öl om dagen är ju inte riktigt bra för hälsan, skulle rekommendera att minska på det, att du dricker öl för att få matlust eller motivation till andra saker tycker jag inte låter som någon bra vana, det låter lite som ett missbruk beteende
Citera
2021-02-10, 21:33
Medlem
Du dricker alltså översatt 20cl sprit om dagen x 7 = 140cl sprit i veckan. Två 70:or i veckan. Klart du är alkoholist. Den nivån kommer du inte kunna hålla dig på så länge, kroppen kräver mer och mer, och jag tror inte du är riktigt ärlig om ditt intag. Du dricker mer.
Citera
2021-02-10, 21:35
Medlem
Det beror väl lite på. Jättenyttigt är det ju visserligen inte, men jag skulle väl säga att så länge du är tillräckligt disciplinerad och inte pressar upp gränserna, där 4 blir 5 osv. Det är väl mer just det som är problemet att det ofta brukar gå åt det hållet.
Sedan är det ju en stor skillnad om du slår ut drickande under hela dagen och blir lite lullig eller tar allt på en gång på kvällen och blir packad, samt somnar.
Citera
2021-02-10, 21:47
Medlem
Man undra ju hur du mår ?
Hur länge har du gjort det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto