Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-04, 14:35
  #1
Medlem
Hinterstoissers avatar
Vad tycker ni som läst honom om hans författarskap? Är Jens Lapidus i samma liga litterärt som Liza Marklund och Läckberg (korpen - i bästa fall) eller är han bättre? Vilken annan författare, i stilen och den språkliga kvalitén - inte innehållet, skulle ni jämföra honom med? Är han läsvärd?

(Det finns en del trådar om hans specifika böcker, men ingen om hela hans författarskap, så jag tar mig friheten att skapa en )
Citera
2021-02-04, 14:55
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Du tror inte att någon av dom existerande trådarna kan ge svar på dina frågor?

https://www.flashback.org/sok/?so=we...idus&f=41&sp=0
Citera
2021-02-04, 15:10
  #3
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du tror inte att någon av dom existerande trådarna kan ge svar på dina frågor?

https://www.flashback.org/sok/?so=we...idus&f=41&sp=0

En snabb titt ger mig svaret: tveksamt om.

Nåväl, för att gå on topic tycker jag, som bara läst Snabba cash ska tilläggas, att Lapidus långt ifrån är någon stilist eller ordets mästare. Om det är en styrka eller svaghet att huvudpersonen JW inte ges några goda eller ens intressanta sidor är kanske av godo med tanke på vilken äcklig värld av nihilism och dekadens som skildras i boken. Eller så saknar Lapidus fingertoppskänsla. Han är ju ändå bara en advokat som råkar ha en polare på ett förlag. Väl?
Citera
2021-02-04, 15:13
  #4
Medlem
Hinterstoissers avatar
Citat:
Du tror inte att någon av dom existerande trådarna kan ge svar på dina frågor?

Jag har redan letat där en del, tycker mest att man talar om specifika böckers handling. Dessutom är han ju en av de mest lästa i Sverige och han borde ha en tråd där just författarskapet kan diskuteras snarare än bara enskilda böcker. Kan ju bli en samlingstråd för kommande böcker också.
Citera
2021-02-04, 15:14
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
En snabb titt ger mig svaret: tveksamt om.

Nåväl, för att gå on topic tycker jag, som bara läst Snabba cash ska tilläggas, att Lapidus långt ifrån är någon stilist eller ordets mästare. Om det är en styrka eller svaghet att huvudpersonen JW inte ges några goda eller ens intressanta sidor är kanske av godo med tanke på vilken äcklig värld av nihilism och dekadens som skildras i boken. Eller så saknar Lapidus fingertoppskänsla. Han är ju ändå bara en advokat som råkar ha en polare på ett förlag. Väl?
Grejen med JW är ju att han egentligen inte är någon hjälte utan mest huvudpersonen.

Jag har läst alla böckerna faktiskt. Dom är underhållande men han är väldigt förtjust i kriminella invandrare som slutar att vara kriminella för att dom upptäcker att något är ruttet. Jag köper inte riktigt det greppet.
Citera
2021-02-04, 15:16
  #6
Avstängd
sting4488s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
Vad tycker ni som läst honom om hans författarskap? Är Jens Lapidus i samma liga litterärt som Liza Marklund och Läckberg (korpen - i bästa fall) eller är han bättre? Vilken annan författare, i stilen och den språkliga kvalitén - inte innehållet, skulle ni jämföra honom med? Är han läsvärd?

(Det finns en del trådar om hans specifika böcker, men ingen om hela hans författarskap, så jag tar mig friheten att skapa en )

Alla dom du nämner har inte skrivit nån bok värd att läsa.
Citera
2021-02-04, 15:24
  #7
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Grejen med JW är ju att han egentligen inte är någon hjälte utan mest huvudpersonen.

Jag har läst alla böckerna faktiskt. Dom är underhållande men han är väldigt förtjust i kriminella invandrare som slutar att vara kriminella för att dom upptäcker att något är ruttet. Jag köper inte riktigt det greppet.

Shit, det låter som en pärs.

Nej, numer är det liemannens förtjänst att kriminella invandrare upphör vara just kriminella.

Något jag upplevde som en aning sökt var att JW beskrivs som ”burgen” flera gånger i Snabba cash. Det och punktskrivningen. Ni vet när författaren. Försöker göra texten mer unik. Med korta meningar. Eller för att målgruppen. Inte är särskilt litterär?
Citera
2021-02-04, 15:26
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Shit, det låter som en pärs.

Nej, numer är det liemannens förtjänst att kriminella invandrare upphör vara just kriminella.

Något jag upplevde som en aning sökt var att JW beskrivs som ”burgen” flera gånger i Snabba cash. Det och punktskrivningen. Ni vet när författaren. Försöker göra texten mer unik. Med korta meningar. Eller för att målgruppen. Inte är särskilt litterär?
Stilen, rå och hårdkokt. Stulen från James Elroy. Mästare på den stilen. Jag har inte läst tillräckligt mycket Elroy för att kunna emulera den, men det är ett ganska klassiskt noir-grepp.
Citera
2021-02-04, 15:40
  #9
Medlem
Tarrous avatar
Svårt att jämföra Lapidus med Läckberg och Marklund då deras infallsvinkel är så olika. Det jag uppskattar i Snabba Cash och VIP rummet är Lapidus förmåga att skildra klass och utnyttjandet i Sthlm. på ett ganska skitigt sätt.
Citera
2021-02-04, 16:07
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Eller så saknar Lapidus fingertoppskänsla. Han är ju ändå bara en advokat som råkar ha en polare på ett förlag. Väl?

Lapidus är ett judiskt namn och jag skulle gissa att han är son till Arne Lapidus som är journalist på den judiskägda kvällstidningen Expressen. Judarna i den övre medelklassen i vårt land som innefattar kulturlivet, advokatsamfundet och finansvärlden (samt Karolinska Institutet) håller ihop i ett nätverk centrerat kring Judisk krönika. De ger varandra fördelaktiga arbeten och kontrakt och har även omfattande nätverk och knowhow i familjen om hur man når framgång i olika branscher. Naturligtvis är de värsta kriminella i Lapidus "romaner" ... ja just det: Palestinier!

/Johan
Citera
2021-02-04, 16:35
  #11
Medlem
kola-rapaces avatar
Rent spontant skulle jag ranka Marklund högst av de tre med Lapidus strax före Läckberg men ändå en klar bit efter toppen.

Kan tycka att hans böcker är läsvärda. Jag läste böcker om JW när jag var ung vuxen och då passade den väldigt bra in i det man började få upp ögon och öron för i samhället. Vet inte om jag skulle säga att det är lika spännande för en vuxen person. Där tar nog mer Marklund och Läckberg över enligt mig.
Citera
2021-02-04, 17:13
  #12
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det finns en välskriven och läsvärd recension ifrån år 2011 om Livet deluxe, som träffsäkert sammanfattar hr JL:s manér och sätt att skriva.

Recensionen är skriven av DN:s kulturknutte Jens Liljestrand.

Dagens Nyheter är idag en tidning som under sin chefred PW förlorat sig helt i aggressivt vänsterliberalt hat emot allt och alla som inte reservationslöst hyllar internationalism och globalism. År 2011 fanns ännu ett och annat att läsa.

Snåldraken DN har numer allt bakom betalvägg. Om någon har hela recensionen om JL:s Livet deluxe ifrån DN datum 2011-06-17 sparad, så ber vi få den länkad lr tillhandahållen för tråden på annat sätt. Tack på förhand.

Här det lilla, lätt hackade & malna utdrag ur den betydligt längre recensionen som vi har:

”...som missbrukar kolon och är hög på sin egen stil”:

”Advokatkillen: byggt upp eget simcitysthlm med ’Snabba cash’ och ’Aldrig fucka upp’ och befolkat den med stekare, gangstas, snutar. […] Återanvänder: karaktärer, gamla Lapidus-homies, Lapidus-Allstars: JW – wannabeebrat-goes-kriminell-goes-kåken – Jorge – Latino-goes-rymmare-goes-ninetofiveloser. […] Nykomling: Martin Hägerström – old money Östermalm i vårdnadstvist goes deep undercover. […]
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback