Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-04, 19:06
  #13
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Snåldraken DN har numer allt bakom betalvägg. Om någon har hela recensionen om JL:s Livet deluxe ifrån DN datum 2011-06-17 sparad, så ber vi få den länkad lr tillhandahållen för tråden på annat sätt. Tack på förhand.

Tacka min fru, det är hon som betalar. Recensionen är lång så jag lägger den inne i spoilern.

Citera
2021-02-04, 19:21
  #14
Medlem
Losdrivarexistenss avatar
En rakt igenom pinsam historia, han suger metervis med kuk helt enkelt, så är det.
Citera
2021-02-04, 21:24
  #15
Medlem
BigFatCones avatar
Klockren recension och ett perfekt parodiskt exempel på den litterära stil som Lapidus försöker använda sig av.
Citera
2021-02-04, 22:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Grejen med JW är ju att han egentligen inte är någon hjälte utan mest huvudpersonen.

Jag har läst alla böckerna faktiskt. Dom är underhållande men han är väldigt förtjust i kriminella invandrare som slutar att vara kriminella för att dom upptäcker att något är ruttet. Jag köper inte riktigt det greppet.

Gillade böckerna först, men han verkar leva lite i nån tvärtomvärld, alla kriminella invandrare är egentligen sjyssta och riktiga hedersknyfflar, alla svenskar som är rika har personlighetsstörningar och är rika pga de blåst folk och lurat till sig sin förmögenhet. De ingår även i pedofilnätverk som gillar scat.

Blev mest pinsamt ju fler böcker han skrev...
Citera
2021-02-04, 22:25
  #17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Gillade böckerna först, men han verkar leva lite i nån tvärtomvärld, alla kriminella invandrare är egentligen sjyssta och riktiga hedersknyfflar, alla svenskar som är rika har personlighetsstörningar och är rika pga de blåst folk och lurat till sig sin förmögenhet. De ingår även i pedofilnätverk som gillar scat.

Blev mest pinsamt ju fler böcker han skrev...
Yeah, kunde inte hålla med dig mer än jag gör.
Citera
2021-02-04, 23:06
  #18
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Tacka min fru, det är hon som betalar. Recensionen är lång så jag lägger den inne i spoilern.

Stortacket, både till din fru och till dig själv, mohnomishe.

Denna recension ifrån år 2011 av JL:s "Livet deluxe"är en i vårt tycke strålande ritad parodi på de flera olika manér i sitt skrivande som Advokatkillen ständigt tillämpar. Allra mest greppet att jiddra med kolon, i tid och i otid.

Vi har läst allt av Advokatkillen och har inför varje ny bok tänkt att författare utvecklas. Denna gång har han nog tonat ner sina manér, men hittills icke.

Förlaget: Kanonsiffror, fortsätt bara så.

Den äldre Författarmentorn, i grått skägg: Ändra nu fö' f-n inte på någe'. Skit i Hemingway. Du har själv ett vinnande konstsept, förstår'u de..?

Läsarna: Schysst, en vill ju veta hur'e går för alla.

Kulturknuttarna: Nää... Men han Advokaten, e' jallafall inget högerslem.

Pocketutgåvan: Kvarlämnad på sätet på röda linjen.

Lättjäst: Första boken på svenska.

Hot lr löfte: Det kommer komma många flera böcker av Advokatkillen och säljer dessa fortsatt bra nog, så blir det fler filmer.
Citera
2021-02-05, 02:13
  #19
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Svårt att jämföra Lapidus med Läckberg och Marklund då deras infallsvinkel är så olika. Det jag uppskattar i Snabba Cash och VIP rummet är Lapidus förmåga att skildra klass och utnyttjandet i Sthlm. på ett ganska skitigt sätt.
Skildras verkligen andra klasser än wannabeövremedelklass och invandrarklassen? Någon person med arbetarklassbakgrund i ordets rätta bemärkelse tyckte jag mig inte finna i Snabba cash. Men det var ju ett tag sen jag läste den iofs.
Citera
2021-02-05, 06:43
  #20
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Skildras verkligen andra klasser än wannabeövremedelklass och invandrarklassen? Någon person med arbetarklassbakgrund i ordets rätta bemärkelse tyckte jag mig inte finna i Snabba cash. Men det var ju ett tag sen jag läste den iofs.

Finns även den strävsamma lägre medelklassen (t.ex Emelie i VIP rummet) och de högst upp (t.ex Jetset Carl i Snabba Cash).
Men visst, likt alla författare som skriver serier så har Lapidus sina karaktärer som återanvänds.
Citera
2021-02-05, 11:26
  #21
Medlem
Janos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
Vad tycker ni som läst honom om hans författarskap? Är Jens Lapidus i samma liga litterärt som Liza Marklund och Läckberg (korpen - i bästa fall) eller är han bättre? Vilken annan författare, i stilen och den språkliga kvalitén - inte innehållet, skulle ni jämföra honom med? Är han läsvärd?

(Det finns en del trådar om hans specifika böcker, men ingen om hela hans författarskap, så jag tar mig friheten att skapa en )
Gillade stockholm noir trilogin jättemycket. 10/10 material enligt mig. Har läst Vip rummet och lite av sthlm delete. Tror det räcker där för mig. Hans nya böcker är helt enkelt inte en bråkdel så bra som.de gamla.

Inte för att låta allt för hård men han känns en aning "washed-up" i och med att de nya böckerna tekniskt sett försöker baka in alla element som gjorde hans tidigare verk så bra, men det är ingen känsla, finess eller berättarglädje längre. Känns bara gammalt och tafatt.
Citera
2021-02-23, 19:25
  #22
Medlem
Hinterstoissers avatar
https://www.tv4play.se/program/nyhet...6cker/13322411

En ny bok på gång. Mer politisk. Verkar vara en upptrappad version av dagens Sverige. Mer islamister, och mer av de politiska strömningarna på de olika kanterna. Här i en intervju med en näbbig Jenny Strömstedt som kämpar med att hålla sina vänstersympatier under ytan medan hon ställer frågor. "Vad röstar du på?" frågar hon misstänksamt.

Paradis City heter iaf boken. Får se om den är något att ha.
Citera
2021-02-26, 23:06
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Lapidus är ett judiskt namn och jag skulle gissa att han är son till Arne Lapidus som är journalist på den judiskägda kvällstidningen Expressen.

Nej, han är inte Arnes son. Om de är släkt på annat sätt är jag inte helt insatt i men han är 100% inte Arnes son.
Citera
2021-02-26, 23:08
  #24
Medlem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback