Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-04, 15:25
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag räknar med att få en restskatt på ca 50 000 kr. Är 100% säker. Men det ska väl betalas senast i november eller december? Är företagare.

12 Februari skulle det varit inbetalt om du vill undvika ränta, gäller belopp över 30 000kr.
Citera
2021-03-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
1397 för mig också. 1329 ska jag betala enligt skatteverket.se. De blåser mig på 68 kronor?

Känns märkligt att beloppet är högre än maxbeloppet som sagt! Hoppas någon kunnig kan förklara det, annars får vi svenskar knyta näven i fickan som vanligt och bli tagna bakifrån.
Citera
2021-03-04, 15:44
Medlem
Meeis avatar
Första gången någonsin som jag får betala tillbaka. Visserligen bara 400kr men känns lite tjurt när man brukar få tillbaka några tusenlappar
Citera
2021-03-04, 15:47
Medlem
Restskatt 11000 kr. Så går det när man gissar lite fel på sin slutinkomst när man skall jämka =).
Citera
2021-03-04, 15:54
Medlem
Vet någon hur dem går tillväga? Vilka som får sin deklaration först dvs!
Citera
2021-03-04, 15:55
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Blir ganska irriterad över att läsa att såpass många i tråden fuskar/kommer att fuska med skatten men är väl egentligen inte förvånad.
Hoppas varenda en av er åker på kontroll.
Staten stjäl våra pengar och slänger den på skit ingen vill ha, bidrag till illegala? Semesterresor till hemlandet som dom "flytt" ifrån. Mutor (bistånd) hbtq certifiering av statlig och kommunala verksamheter. Propagandaskatt (svt) Bara för att nämna en lite del av svinnet.
Det är din medborgliga skyldighet att minska statens skattestöld så mycket det bara går.
Citera
2021-03-04, 15:58
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Detta är nog den regel jag blir mest förbannad över. Tror de jag åker till jobbet för skojs skull? Varför skulle det vara en j#vla förmån att få parkera hos sin arbetsgivare? Är det kanske en förmån att jag får ett kontorsrum och skrivbord också för att sköta mitt jobb? En kontorsplats är säkert värd 4000 kr/mån. Beskattas!!

Man borde istället få göra avdrag för p-avgift om man betalar själv.

Tack och lov så är det än så länge bara de mest sadistiska arbetsgivarna som tillämpar detta. Hos oss har vi aldrig förmånsbeskattat någon för P-plats men om någon gnäller så påminner vi gärna om det...
Citera
2021-03-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaeppsargen
Vad har ni andra för summa på: "Public service-avgift"?

Står 1397:- för mig. Skulle kunna raljera flera sidor om vad jag tycker om just det... Men intresserad kring hur mycket vi alla får betala.

1347:- står det att maxbeloppet skall vara överallt jag läser, så även intressant hur mitt belop är högre än det.

1397 kr och all information jag kan hitta säger att det är högre än maxbeloppet. Jag har aldrig satt mig in i detta, men är givetvis av principskäl mot denna avgift. Jag har ganska stort förtroende för Skatteverket så jag skulle inte skicka misstankarna dit direkt, men känns som att det finns någonting här som inte stämmer. Annat tak för 2020? 50 kr i bonus för att man uppskattar deras bidrag?

Edit: https://www4.skatteverket.se/rattsli...15/373789.html

1397 är taket för 2020.
Citera
2021-03-04, 16:00
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Föressten, någon som vet om det är svårt att gå ur svenska kyrkan? 3580 kr har jag betalat till dem vilket jag inte är så sugen på då jag inte alls är inblandad i kyrkan...

För tolv år sedan använde jag url:en uturkyrkan.nu. Ett klick. Klart. Den kanske finns kvar. Annars googla.
Citera
2021-03-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepper10
Vet någon hur dem går tillväga? Vilka som får sin deklaration först dvs!

Det verkar vara totalt slumpmässigt.
Citera
2021-03-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
1397 kr och all information jag kan hitta säger att det är högre än maxbeloppet. Jag har aldrig satt mig in i detta, men är givetvis av principskäl mot denna avgift. Jag har ganska stort förtroende för Skatteverket så jag skulle inte skicka misstankarna dit direkt, men känns som att det finns någonting här som inte stämmer. Annat tak för 2020? 50 kr i bonus för att man uppskattar deras bidrag?

Edit: https://www4.skatteverket.se/rattsli...15/373789.html

1397 är taket för 2020.

Tack för länk och korrekt information.

Ja inte gör det något att de höjer skatten lite, blir ju bara några extra miljoner per krona de höjer! Hurra för propaganda-tjänst!
Citera
2021-03-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Föressten, någon som vet om det är svårt att gå ur svenska kyrkan? 3580 kr har jag betalat till dem vilket jag inte är så sugen på då jag inte alls är inblandad i kyrkan...

Jag betalar närmare 3x dig i kyrkoskatt. Jag ser det som att jag betalar för att bevara lite av svensk kultur, trots att jag inte är aktivt involverad. Värt det bara för att veta att kanske går till underhåll av alla fina kyrkor som finns runt i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in