Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-04, 16:19
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangegenman
Det verkar vara totalt slumpmässigt.
Tidigare har de lottat baserat på slutsiffra. Typ "idag ska de med 5 på slutet få" verkar inte vara så denna gång då folk med olika slutsiffra fått. Så oklart hyr de gjort i år.
Citera
2021-03-04, 16:21
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
1397 kr och all information jag kan hitta säger att det är högre än maxbeloppet. Jag har aldrig satt mig in i detta, men är givetvis av principskäl mot denna avgift. Jag har ganska stort förtroende för Skatteverket så jag skulle inte skicka misstankarna dit direkt, men känns som att det finns någonting här som inte stämmer. Annat tak för 2020? 50 kr i bonus för att man uppskattar deras bidrag?

Edit: https://www4.skatteverket.se/rattsli...15/373789.html

1397 är taket för 2020.
Ok, då är mitt avdragna belopp korrekt.
Eller korrekt, egentligen tycker jag det inte är särskilt korrekt men nu är det beslutat så.

Men beloppet sänks alltså med 68 kronor till nästa år, om man ska tro Skatteverket?
https://skatteverket.se/privat/skatt...b399f31dd.html
Citera
2021-03-04, 16:50
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Staten stjäl våra pengar och slänger den på skit ingen vill ha, bidrag till illegala? Semesterresor till hemlandet som dom "flytt" ifrån. Mutor (bistånd) hbtq certifiering av statlig och kommunala verksamheter. Propagandaskatt (svt) Bara för att nämna en lite del av svinnet.
Det är din medborgliga skyldighet att minska statens skattestöld så mycket det bara går.

Nej. Det är din medborgerliga skyldighet att betala det du är ålagd, och att använda din röstsedel om du inte gillar läget. Du uppmanar till brott.

Står inte för allt som görs med skattepengar men att uppmana till stöld är ju bara pinsamt. Saknar du heder människa?
Citera
2021-03-04, 16:50
Medlem
Kan jag ändra deklarationen på skatteverkets hemsida och skicka in digitalt? Ska ansöka om milersättning, har aldrig gjort det förut. Räknar jag (mil x 18,50) x antal dagar jag arbetat (använt bilen)? Är rädd att jag missar någon dag då jag varit sjuk eller liknande.
Citera
2021-03-04, 17:16
Medlem
Hallonhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Datum för privatpersoner av deklarationen 2021

25 februari
Sista dagen att skaffa en digital brevlåda om du vill ha deklarationen tidigare och digitalt.
3–9 mars
Deklarationen kommer till din digitala brevlåda. Du får en pdf som ser ut som den vanliga
deklarationen.
16 mars
E-tjänsten för deklarationen öppnar.
30 mars
Sista dagen att godkänna deklarationen digitalt utan att göra ändringar eller tillägg, för att få eventuell
skatteåterbäring i april.
7–9 april
Skatteverket betalar ut skatteåterbäring till dem som godkände deklarationen digitalt senast den 30
mars utan att göra ändringar eller tillägg.
3 maj
Sista dagen att deklarera.
8–11 juni
Skatteverket betalar ut skatteåterbäring till dem som deklarerade senast den 3 maj.
12 november
Kvarskatten ska vara betald.

- Vad bör svensken tänka på innan signering av heder och samvete?

Skattemasen brukar väl ha ett tema varje år där den riktar in sig särskilt på individer som gör ett specifikt avdrag, någon som sett vad det kan vara i år?
Citera
2021-03-04, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mangegenman
Det verkar vara totalt slumpmässigt.

Jag har fått min i "Kivra-lådan" samma datum de tre senaste åren, så jag räknar med att den droppar in den 6:e i år också. Har inget med slutsiffror i personnumret att göra. Kika i er historik, det brukar stämma rätt bra.
Citera
2021-03-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Jag har fått min i "Kivra-lådan" samma datum de tre senaste åren, så jag räknar med att den droppar in den 6:e i år också. Har inget med slutsiffror i personnumret att göra. Kika i er historik, det brukar stämma rätt bra.

Har fått tidigare och tidigare för varje år... 9 mars, 8 mars och senast 5 mars.
Citera
2021-03-04, 17:23
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nej. Det är din medborgerliga skyldighet att betala det du är ålagd, och att använda din röstsedel om du inte gillar läget. Du uppmanar till brott.

Står inte för allt som görs med skattepengar men att uppmana till stöld är ju bara pinsamt. Saknar du heder människa?
Det är vare sig stöld eller uppmaning till att begå brott att minimera skatterna.
Klipp dig och skaffa dig ett jobb.
Citera
2021-03-04, 17:24
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
2019 8 mars
2020 6 mars

2017 var det iaf. slutsiffran som avgjorde enligt skatteverket i intervju med expressen.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2021-03-04 kl. 17:27.
Citera
2021-03-04, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonhatt
Skattemasen brukar väl ha ett tema varje år där den riktar in sig särskilt på individer som gör ett specifikt avdrag, någon som sett vad det kan vara i år?

Skatteverket bedömer att inkomster från e-handel och uthyrning av privatbostäder ökade förra året, som en följd av pandemin. Därför görs en extra satsning på att kontrollera att inkomsterna deklareras.

Dessutom ska de nya rut-tjänsterna och det nya avdraget för installation av grön teknik granskas.

https://skatteverket.se/omoss/press/...91420936b.html
Citera
2021-03-04, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Har fått tidigare och tidigare för varje år... 9 mars, 8 mars och senast 5 mars.

Där ser man, det är tydligen bara mig de prickar in exakt varje år.
Citera
2021-03-04, 18:25
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Det är vare sig stöld eller uppmaning till att begå brott att minimera skatterna.
Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Att uppmana till att fiffla med skatten är uppmaning till brott. Vad snackar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in