2021-02-02, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Till trådstartaren

Det finns bilar som är mer svårsålda, det kan bero på allt från hög bränsleförbrukning/skatt, automatlåda, höga mil, ovanlig modell, färg osv.

Om du bara kör ett par mil om dagen kanske någon eller några av dessa egenskaper spelar mindre roll.

Mitt allra bästa tips är att du skippar VW o Audi. <---GLÖM INTE DETTA!
För 20000:- bör du kunna få tag i tex en Toyota Corolla, Skoda Fabia eller Dacia och jag skulle lätt köpt den privat. Subaru har världens driftsäkraste automatlåda o kan också vara ett kap.
Kolla upp bilen och ägare, service-bok och allmän status utvändigt o i motorrum. Lyssna o Provkör!
Är det en slarver som haft den så syns och märks det. Kolla senaste besiktningar.
"Små" fel som ABS eller motor-varningslampor dörrlås osv kan bli mycket dyra att laga = köp ej.
Lycka till!
Hmm du avråder från VW men rek Skoda?
Skoda är samma delar som en VW .
Citera
2021-02-02, 05:55
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Hmm du avråder från VW men rek Skoda?
Skoda är samma delar som en VW .

Japp så är det, men Skoda har historiskt använt sig av äldre VW teknik vilket påverkar driftsäkerheten positivt.
Deras enklare modeller som Fabia kan vara ett bra val för frågeställaren eftersom de är relativt oattraktiva på marknaden. Dessutom med en stor andel äldre ägare. Jämför man med tex en Golf av samma årsmodell o miltal skiljer det mycket i pris.

För 20 tusen får man inte en bil av senare årsmodell, hade trådstartaren haft 200 000:- att handla för hade mitt svar varit ett annat. Fast jag hade fortfarande varnat för Audi VW det är inte för inte som dom ligger på 23 plats av 25 märken vad gäller driftsäkerhet.
Citera
2021-02-02, 06:52
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Projekt1155
En bil i 20 000 kr klassen är en chansning oavsett. Bästa köpet är nog att köpa en gubbkörd pärla av enklare modell privat, inte av Mohammeds Bil o Getter HB eller nån svarthandlare utan från någon dom ägt bilen en längre tid. Corolla, Civic, Mazda typ. Ju tristare bil desto bättre i detta läget.

Seriösa bilfirmor säljer sällan bilar under 50000 till slutkund utan bara till begagnathandlare vars intresse för konsumentköplagen inte sällan är begränsat.

Jag tror att man måste upp kring och över 100.000 för att få en "stabil" bil idag på en bilfirma.

Den överväldigande majoriteten av "seriösare" bilförsäljare kränger inte bilar för lägre summor, de vet att bilarna är såpass slitna mm. att det garanterat kommer ge återbesök efter försäljning, kostnader man vill undvika.

Köpa en 20.000 kronors bil på firma låter absurt idag, kanske hade man kunnat göra det för säg 20 år sen, men idag när nog 9 av 10 endast är utlänningar som fifflar för att blåsa stat och folk på pengar, nej kom igen...
Citera
2021-02-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Fast jag hade fortfarande varnat för Audi VW det är inte för inte som dom ligger på 23 plats av 25 märken vad gäller driftsäkerhet.
Ja det är absolut inget dåligt råd, har skruvat en hel del med VW och Audi och dom bilarna kommer aldrig in i min ägarlista .
Fabian med 1.4 tror jag det var rasar kamkedjan på så inte jättebra köp.
En gammal Skoda Felicia med Skodas egna 1.3a däremot är det mest hållbara jag någonsin varit med om, synd dom rosta så mycket.
Gamla Octavian höll oxå ovanligt bra.
Senast redigerad av Prutten12 2021-02-02 kl. 15:38. Anledning: Fel skrivet
Citera
2021-02-02, 15:59
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Konsumentköplagen gäller i privataffärer också, det är inte samma förutsättningar bara.

Var det för svårt för dig att läsa 1:a meningen 1 § konsumentköplag? Jag återger den nedan för övriga i tråden med läsförmåga.

Citat:
Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Citera
2021-02-02, 16:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Var det för svårt för dig att läsa 1:a meningen 1 § konsumentköplag? Jag återger den nedan för övriga i tråden med läsförmåga.

Jag blandade ihop namn bara. Köplagen var det jag tänkte på.
Citera
2021-02-02, 16:43
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Hade jag bara haft 20 papp och varit desperat i behov av en fungerande bil så hade jag satsat på en hederlig "Hisingetraktor". Visst - Ingen status och dricker en del soppa men fungerar nästan alltid och går något sönder så kostar det i regel bara någon hundring i delar och som man i ofta kan fixa själv.
Citera
2021-02-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Hade jag bara haft 20 papp och varit desperat i behov av en fungerande bil så hade jag satsat på en hederlig "Hisingetraktor". Visst - Ingen status och dricker en del soppa men fungerar nästan alltid och går något sönder så kostar det i regel bara någon hundring i delar och som man i ofta kan fixa själv.

Helt rätt !
Ju äldre bil desto större anledning att köpa en Volvo. Delar behöver man sällan leta efter.
En snabb sökning på Blocket och volvobilar för max 20.000:- med max 25000 på mätarn ger en hel del träffar
Senast redigerad av Tavelramskrok 2021-02-02 kl. 21:33.
Citera
2021-02-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittAlias123Haha
Blev nyligen lurad vid privatköp. Första resan gick motorn sönder och jag kan tydligen inte häva köpet. Eftersom ekonomin är usel och jag måste låna till en ny bil så måste det bli rätt nu!

Denna gång blir det av bilhandlare, så konsumentköplagen gäller. Har bara 20.000:-. Ser på Blocket att många gamla bilar stått ett tag hos bilfirmorna, upp till 18 månader. Vad är det för varningsklockor? Eller är det vanligt eftersom det är så lätt och vanligt att leasa, så folk vill inte köpa 15 år gamla bilar?

Har inga egentliga krav förutom att det ska vara bilhandlare och så få mil som möjligt. Ska mest pendla till jobbet, dryga milen bort, men är det någon gammal bil (modell 05/06) som är sämre eller bättre än snittet?

Ensamstående mamma som är tekniskt retarderad, så tips främst på min första fråga emottages tacksamt!

---------------------------------------------------------------------------------

Visst är det så att ..bilar som stått är ..för dyra
Dom fina affärerna på Blocket och försvinner på en eller ett par timmar..

Göra affär på begagnade bilar är så klart ett lotteri.
Frågar du mig så stämmer det att man skall undvika " Alis Bilar " det har man hört går snett.
Japanska bilar har fina kvalitetsrykten men kan vara dyra
Spansk / fransk / Italiensk hade inte jag köpt .

Jag håller inte på med bilar men med motorcyklar och även om det varit mitt huvudintresse i många år så är det alltid ngt fel man inte märkte vid köpet.
Jag känner via motorintresset de som kan bilar så jag hade tagit med ngn av dom vid köpet.
Typ " Raggare " som mekar mycket och har gjort så i många år. Dom tar ju det mesta
Känner man ingen sådan
Kan en ingång vara att man tar bilen ngn stans för syn
Kan inte det precis numera men det finns där i vart fall

https://www.bilprovningen.se/kundser...-bilaffar.html

Sedan vet jag tjejer som åker med sin egen bil till verkstad när det skramlar ngn stans
Dom brukar få kompetenta råd
Man kanske kan deala komma överens med honom mekanikern innan .
typ
Kan du göra en syn av vagnen innan jag köper --vad kan det kosta
Säg att du hittat en Volvo då tar du den till en som skruvar med Volvo ( märkesverkstaden är nog för dyr ) Är det en Kia tar du den till en som mekar med sådana
Dom kan märkena och ibland finns det utrustning man kan koppla in så att man kan läsa ut saker
körsträckor felkoder och annat.
För en som kan vagnen / märket tar inte det många minuter för honom granska standard felen.
Vill inte säljaren tillåta detta går ju varningsflaggan upp
Citera
2021-02-02, 23:16
Medlem
TattooedFuckers avatar
Hade bilfirma innan och varje gång man insåg att man köpt in en iskall bil har de i 9 av 10 fall varit inbyte och de köpt nåt nyare

Vissa stog i 2 månader och då sänkte man priset till snäppet över inköp för aldrig gå back

20k ? Köp hellre privat och inte av Muhammed bil och kebab och nåt tråkigt dvs . Och skippa VAG ett vanligt fel är dörrlås som kärvar så de inte går o låsa upp så den gått i baklås och antingen med lite tur går dörren upp om man trycker på knappen 20ggr annars är de en kostnad på kanske 500 för låset och 1500 för byte av låskistan..

Skippa allt med ABS problem och dyl och undvik tyska bilar allmänt i den prisklassen för de är större chans du vinner på lotteri än att får en bil som rullar utan fel även du tar med dig nån som är kunnig på bilar så köp privat
Citera
2021-02-03, 09:01
Medlem
För mellan 10-20 tusen köper man en bil vars nästa besiktning är ett år framåt i tiden.
Det ska vara med hyffsade vinter och sommardäck så man klarar sig utan dessa kostnader.

Sedan kör man bilen ett år, håller tummarna - klarar den sig ett helt år, och besiktningen är ok så rullar man på ett år till. Osv.

Blir det för dyra 2or brukar det finnas möjlighet att sälja den för några tusenlappar som renoveringsobjekt - säg 5000.
Kanske byta in den till en firma och köpa en "ny" bil för mellan 10-20 tusen igen.

Med detta så går det som sämst 1500kr/mån i bilkostnader.
I bästa fall bättre.

Köper man en bil för 100 000kr - så sjunker den i värde med nästa 1000kr/mån.... och de behöver också lagas, slitagedelar osv. Så neeeh tack.
Citera
2021-02-03, 10:11
Medlem
Megaforces avatar
Det är svårt att hitta någon bra Toyota i storstadsområdena. De flesta har rostat så mycket att de inte går igenom besiktningen. I norrland finns det däremot gott om dem och relativt lågmilade. De mer ovanliga reservdelarna är dock dyra så därför skall man undvika bilar som gått över 15000 mil.

I storstadsområdena brukar volvo v70 vara billig i förhållande till rost då modellerna efter 2000-talet är tämligen rostfria. En 2006 som är nybesiktigad och som gått 40000 mil får man för runt 10.000 kr och då kan man i regel köra i två år innan större reparationer. Automat är driftsäkrare än manuell som ofta behöver kopplingsbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in