Citat:
Ursprungligen postat av
MittAlias123Haha
Blev nyligen lurad vid privatköp. Första resan gick motorn sönder och jag kan tydligen inte häva köpet. Eftersom ekonomin är usel och jag måste låna till en ny bil så måste det bli rätt nu!
Denna gång blir det av bilhandlare, så konsumentköplagen gäller. Har bara 20.000:-. Ser på Blocket att många gamla bilar stått ett tag hos bilfirmorna, upp till 18 månader. Vad är det för varningsklockor? Eller är det vanligt eftersom det är så lätt och vanligt att leasa, så folk vill inte köpa 15 år gamla bilar?
Har inga egentliga krav förutom att det ska vara bilhandlare och så få mil som möjligt. Ska mest pendla till jobbet, dryga milen bort, men är det någon gammal bil (modell 05/06) som är sämre eller bättre än snittet?
Ensamstående mamma som är tekniskt retarderad, så tips främst på min första fråga emottages tacksamt!
---------------------------------------------------------------------------------
Visst är det så att ..bilar som stått är ..för dyra
Dom fina affärerna på Blocket och försvinner på en eller ett par timmar..
Göra affär på begagnade bilar är så klart ett lotteri.
Frågar du mig så stämmer det att man skall undvika " Alis Bilar " det har man hört går snett.
Japanska bilar har fina kvalitetsrykten men kan vara dyra
Spansk / fransk / Italiensk hade inte jag köpt .
Jag håller inte på med bilar men med motorcyklar och även om det varit mitt huvudintresse i många år så är det alltid ngt fel man inte märkte vid köpet.
Jag känner via motorintresset de som kan bilar så jag hade tagit med ngn av dom vid köpet.
Typ " Raggare " som mekar mycket och har gjort så i många år. Dom tar ju det mesta
Känner man ingen sådan
Kan en ingång vara att man tar bilen ngn stans för syn
Kan inte det precis numera men det finns där i vart fall
https://www.bilprovningen.se/kundser...-bilaffar.html
Sedan vet jag tjejer som åker med sin egen bil till verkstad när det skramlar ngn stans
Dom brukar få kompetenta råd
Man kanske kan deala komma överens med honom mekanikern innan .
typ
Kan du göra en syn av vagnen innan jag köper --vad kan det kosta
Säg att du hittat en Volvo då tar du den till en som skruvar med Volvo ( märkesverkstaden är nog för dyr ) Är det en Kia tar du den till en som mekar med sådana
Dom kan märkena och ibland finns det utrustning man kan koppla in så att man kan läsa ut saker
körsträckor felkoder och annat.
För en som kan vagnen / märket tar inte det många minuter för honom granska standard felen.
Vill inte säljaren tillåta detta går ju varningsflaggan upp