2021-01-30, 21:24
Medlem
En bil i 20 000 kr klassen är en chansning oavsett. Bästa köpet är nog att köpa en gubbkörd pärla av enklare modell privat, inte av Mohammeds Bil o Getter HB eller nån svarthandlare utan från någon dom ägt bilen en längre tid. Corolla, Civic, Mazda typ. Ju tristare bil desto bättre i detta läget.

Seriösa bilfirmor säljer sällan bilar under 50000 till slutkund utan bara till begagnathandlare vars intresse för konsumentköplagen inte sällan är begränsat.
Citera
2021-01-30, 22:26
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
I den prisklassen är det lotteri om bilarna håller.
I den prisklassen kommer du inte få något du kan kalla garanti.
Googla på bilmodellen + vanliga fel, så brukar det komma upp vad de vanligaste problemen är, när kamrem/kamkedja skall vara bytt ect.

Du måste ju ha någon som kan hjälpa dig, din pappa, ett ex, en arbetskollega...

Har kört lite SAAb 9-5, finns en handfull fel som kan uppstå som inte är så dyra att åtgärda, men då har jag skruva lite själv och gjort service.
Exakt, äldre män har ett annat läge för dessa affärer!
Citera
2021-01-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Produktionsledare
Det är svårt det där. När man köper bil som någon ägt länge är det bra att inte bara syna bilen utan personen och hur den är (Dvs om man får chansen till det). Fd ägaren säger ganska mycket om bilens skick. Jag hade provat privatköp igen och köpt av någon som "känns rätt", kanske ett dåligt svar, men jag tror inte du kan ha otur gång på gång.

Haha, jag kan skicka ett CV på mitt liv, så ska vi se om det där "inte kan ha otur gång på gång" stämmer eller inte...
Citera
2021-01-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Angående dolt fel måste man även påvisa att säljaren kände till felet.

En bil kan ju gå sönder 1 timme efter man köpt utan att säljaren för den skulle medvetet lurat en, det behöver ju inte ens vara ett dolt fel, utan något som faktisk uppstod just då.

Tog bilen till en verkstad. De menade att den tidigare ägaren borde ha varit medveten om felet. Under kåpan var det limmat med tätningslim, någon skruv saknades mm = någon har grejat själv under huven (men jag kan ju inte veta om det var han eller någon annan). Verkstaden berättade att jag inte förväntades kunna upptäcka felet vid en inspektion själv, det var för avancerat.

Men det går ju inte att bevisa att tidigare ägaren verkligen visste om felet, som brast när jag körde för första gången på motorvägen. Så att bevisa något utan lögndetektor lär bli omöjligt.
Citera
2021-01-31, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittAlias123Haha
Tog bilen till en verkstad. De menade att den tidigare ägaren borde ha varit medveten om felet. Under kåpan var det limmat med tätningslim, någon skruv saknades mm = någon har grejat själv under huven (men jag kan ju inte veta om det var han eller någon annan). Verkstaden berättade att jag inte förväntades kunna upptäcka felet vid en inspektion själv, det var för avancerat.

Men det går ju inte att bevisa att tidigare ägaren verkligen visste om felet, som brast när jag körde för första gången på motorvägen. Så att bevisa något utan lögndetektor lär bli omöjligt.

I det fallet håller jag med om att det verkar vara nått fulmeck, men som du säger, om förre ägaren blånekar är det ju svårt att bevisa.

Köpa av privatperson är alltid en risk tyvärr.

Vad exakt var det som gick sönder?
Citera
2021-01-31, 08:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Konsumentköplagen gäller i privataffärer också
Nej, det gör den inte, men köplagen gäller.
Citera
2021-01-31, 09:12
Medlem
Korv-Bajss avatar
Medellivslängden för bilar i Sverige är 17 år.

Har man en bil som är 15 år gammal som funkar bra åker man billigt, och då har man den kvar.

Har man en bil som är 15 år gammal som inte funkar bra tröttnar man på den, och man gör sig av med den.
Det är dom bilarna man hittar hos bilmånglaren.

Om man kan fixa bilen själv, och har ett visst mått av tur, kan man åka billigt med en 15 år gammal bil.
Att köpa en 15 år gammal bil och ofta lämna in den på verkstaden blir inte billigt.

Att cykla är billigt och hälsosamt!
Citera
2021-01-31, 09:46
Medlem
Citat:
Blev nyligen lurad vid privatköp. Första resan gick motorn sönder och jag kan tydligen inte häva köpet. Eftersom ekonomin är usel och jag måste låna till en ny bil så måste det bli rätt nu!

Denna gång blir det av bilhandlare, så konsumentköplagen gäller. Har bara 20.000:-. Ser på Blocket att många gamla bilar stått ett tag hos bilfirmorna, upp till 18 månader. Vad är det för varningsklockor? Eller är det vanligt eftersom det är så lätt och vanligt att leasa, så folk vill inte köpa 15 år gamla bilar?

Har inga egentliga krav förutom att det ska vara bilhandlare och så få mil som möjligt. Ska mest pendla till jobbet, dryga milen bort, men är det någon gammal bil (modell 05/06) som är sämre eller bättre än snittet?

Ensamstående mamma som är tekniskt retarderad, så tips främst på min första fråga emottages tacksamt!

Konsumentköplagen hjälper ju inte så mycket på en 15 år gammal bil, även om bilfirman är så seriös kan ju inte dom veta vilka delar som tänker ge upp näst och sånt händer på en gammal bil.

Köp en äldre Saab eller Toyota av någon äldre privatperson eller leasa en liten skitbild för 2000:- månaden.
Citera
2021-01-31, 10:15
Medlem
Citat:
Blev nyligen lurad vid privatköp. Första resan gick motorn sönder och jag kan tydligen inte häva köpet. Eftersom ekonomin är usel och jag måste låna till en ny bil så måste det bli rätt nu!

Denna gång blir det av bilhandlare, så konsumentköplagen gäller. Har bara 20.000:-. Ser på Blocket att många gamla bilar stått ett tag hos bilfirmorna, upp till 18 månader. Vad är det för varningsklockor? Eller är det vanligt eftersom det är så lätt och vanligt att leasa, så folk vill inte köpa 15 år gamla bilar?

Har inga egentliga krav förutom att det ska vara bilhandlare och så få mil som möjligt. Ska mest pendla till jobbet, dryga milen bort, men är det någon gammal bil (modell 05/06) som är sämre eller bättre än snittet?

Ensamstående mamma som är tekniskt retarderad, så tips främst på min första fråga emottages tacksamt!
Har du endast 20 papp så tror jag ändå att du gör den minst dåliga affären vi ett privatköp.
Citera
2021-01-31, 10:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, det gör den inte, men köplagen gäller.

Just ja, den heter inte samma sak vid privatköp. Tack.
Citera
2021-01-31, 17:09
Medlem
Du köper inte en begagnad bil om du inte vet vad du håller på med. Det är knappt så man vill köpa nåt beggat om man kan bilar.

1. Du leaser en om du har stabil inkomst och du inte kör jättemycket.

2. Du köper en ny med lån. För 150k kan du väl få en liten bil, typ Kia eller dylikt. Minsta modellen.

3. Du köper en av seriös märkehandlare som är MAX 3 år gammal och gått MAX 6000 mil. Helst nyare.
Citera
2021-01-31, 17:32
Medlem
perVers2.1s avatar
Till trådstartaren

Det finns bilar som är mer svårsålda, det kan bero på allt från hög bränsleförbrukning/skatt, automatlåda, höga mil, ovanlig modell, färg osv.

Om du bara kör ett par mil om dagen kanske någon eller några av dessa egenskaper spelar mindre roll.

Mitt allra bästa tips är att du skippar VW o Audi. <---GLÖM INTE DETTA!
För 20000:- bör du kunna få tag i tex en Toyota Corolla, Skoda Fabia eller Dacia och jag skulle lätt köpt den privat. Subaru har världens driftsäkraste automatlåda o kan också vara ett kap.
Kolla upp bilen och ägare, service-bok och allmän status utvändigt o i motorrum. Lyssna o Provkör!
Är det en slarver som haft den så syns och märks det. Kolla senaste besiktningar.
"Små" fel som ABS eller motor-varningslampor dörrlås osv kan bli mycket dyra att laga = köp ej.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in