• 3
  • 4
2021-02-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är svårt att hitta någon bra Toyota i storstadsområdena. De flesta har rostat så mycket att de inte går igenom besiktningen. I norrland finns det däremot gott om dem och relativt lågmilade. De mer ovanliga reservdelarna är dock dyra så därför skall man undvika bilar som gått över 15000 mil.

I storstadsområdena brukar volvo v70 vara billig i förhållande till rost då modellerna efter 2000-talet är tämligen rostfria. En 2006 som är nybesiktigad och som gått 40000 mil får man för runt 10.000 kr och då kan man i regel köra i två år innan större reparationer. Automat är driftsäkrare än manuell som ofta behöver kopplingsbyte.
Länka gärna en nybes v70 06a för 10 papp..
Det lär du inte hitta om den inte är väldigt dålig.
Runt 20 börjar dom titta upp i ok skick
Citera
2021-02-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Du köper inte en begagnad bil om du inte vet vad du håller på med. Det är knappt så man vill köpa nåt beggat om man kan bilar.

1. Du leaser en om du har stabil inkomst och du inte kör jättemycket.

2. Du köper en ny med lån. För 150k kan du väl få en liten bil, typ Kia eller dylikt. Minsta modellen.

3. Du köper en av seriös märkehandlare som är MAX 3 år gammal och gått MAX 6000 mil. Helst nyare.

I wish. Då hade jag ju inte behövt skriva här. Är högutbildad (5 år på universitetet), men gick in i väggen för 2 år sedan. Månadsinkomsten netto gick från 26.000 till 15.000 (tack för det Försäkringskassan) och som ensamstående mamma, så hade jag ingen som kunde bidra till räkningarna. Bara hyran är på 10.000. Efter något halvår blev det Kronofogden, så nej, jag kan inte leasa pga betalningsanmärkningarna. Trots över 20 år på samma arbetsplats. Av samma anledning får jag inte ta lån. Eller ens ett mobilabonnemang . Bara för att jag "var vek" och tvingades till en längre sjukskrivning. Utgå inte från att alla har råd med en nyare bil. Innan jag gick in i väggen körde jag en leasingbil. Väldigt smidigt och perfekt för mig som inte kan något om bilar. Men vad har jag för val? Jag HATAR att byta ner mig till ett vrak, SKÄMS att åka runt i skithögen. Men jag måste kunna ta mig till jobbet. Måste kunna ta mitt barn till fritidsaktiviteter. Försöker göra det bästa av det pissiga liv jag fått just nu, men det är fan inte lätt. Men nu kanske du förstår varför en del bara har några futtiga, lånade tusenlappar att lägga på en bil, samtidigt som de ber en bön om att bilen ska visa sig vara ett lyckoköp. För en del är några tusenlappar do or die. 😞
Citera
2021-02-07, 01:01
Medlem
Kanske en ingång ..Det var ett tag sedan och det kan vara ändrat .
Men det skall finnas korrespondens mellan bilens pris och egenskaper
Blåsningar får ju egentligen inte förekomma.
Att motorn slocknar på första resan känns som för stor otur för att det inte var " Fel på varan "
från Början ..
Det kan ju hända men jag minns fall när en tjej blev grundlurad på en VOLVO kombi
Hon lyckades få ordning på det mha advokat
Men om jag tar detta ur minnet så finns det olika steg på reklamationer
Om det skulle vara så att hävning är omöjligt så kanske säljaren betalar tillbaks en del

Det beror på vem, man själv är och om man orkar jiddra om det
Är det 3000 kronor eller 30 000
Det beror även på vem man köpt den av
Beror på vad som står i papperna och vad som sagts
Kanske att du har ett vittne med vid köpet som hört något
Men kanske att om man säger till Säljaren att detta blev fel Hjälp till lite nu. Bilen var ju mycket sämre än man kunde förvänta sig. Att hen kan tänka sig dela på notan.

https://www.pitea.se/Anstalld/pitekv...-privatperson/
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in