2020-05-26, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Kramper som man normalt pratar om är mer likt epileptiska kramper. Dock kan vattenbrist ge kramper också. Sovit konstigt kanske med nacken? Finns nog fler här som har bättre koll på utsättningssymptom men låter inte så enligt mig. Dock expert på alkohol!

Om man läser så kan utsättning ge en helvetes massa lustiga symptom. Både under och efter bruk.
Jag vet inte om detta är AT, jag tror dessvärre de är mitt grundtillstånd.
Citera
2020-05-27, 14:39
Medlem
telepatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Har senaste tiden fått som kramper i nacken och stelhet. Känns som nackspärr ungefär. Kan detta vara utsättningssymptom? Tycker skiten borde gå över snart.

Har inte ens ätit detta länge. Runt 4 månader, mestadels zopiklon 10 mg men lite iktorvil och lorazepam i lägre doser emellanåt.

Jag brukar få nackstelhet och värk när jag kliver av. Kroppen är på helspänn hela tiden och det sätter sig på ställen jag vanligtvis ibland har ont i - t.ex. nacken.
Citera
2020-05-28, 14:05
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligpojke
Ätit alpra (och all möjlig benzo) dagligen i 2-3 år, allt från 4 mg om dagen till 20mg.
Är inte redo att sluta än, samtidigt vet jag att jag bara drar ut på det.
Vad har jag att förvänta mig? (mer än ett helvete) Och har någon några tips för att underlätta AT:n?
Ligger förnävarande på ca 6-10mg per dag.

Pratar vi Alprazolam (Xanor) då antar jag?
Ja hade jag varit du hade jag lagt in mig själv och sökt hjälp. Jag försökte själv trappa ur min benzo under 7 års tid och skaffade massor med Stesolid och försökte åtaliga gånger men det misslyckades varje gång.

Sen fick jag komma till ett behandlingshem som trappade ner väldigt generöst under 22 dagar så smällen blev inte alls speciellt hård förutom pulsen som låg på 120 i cirka 5 veckor efter så jag fick gå på Inderal (Betablockerare) som sänkte pulsen första fem veckorna där ren.

Där genomgick jag en psykologisk förvandling och idag behöver jag ingenting för att ta mig igenom dagen. Förut kunde jag inte gå ut utan benzo. Nu kan jag göra vad som helst nykter. Jag ska inte ljuga och säga att jag aldrig tar något. Jag tar lite saker ibland men jag har inget missbruk längre.

7 år tog det för mig att inse att jag klarar inte av det här själv och jag hade rätt. Jag klarade det inte själv. Jag borde sökt behandlingshem efter 2 år.

Bestämmer du dig ändå för att försöka själv så se till och skaffa minst 100-300 Diazepam (Stesolid) då det har längst halveringstid och är bäst att trappa ner på och ge de till någon du litar på som ger dig det du ska ha dagligen genom ett schema som du får lägga upp på 2-3 veckor där du kanske går från 80mg till 0 på 2-3 veckor. 3 veckor funkade bra för mig, men att försöka själv går inte kompis.

VÄLDIGT få förunnat att fixa det.
Citera
2020-05-29, 19:01
Medlem
Låter detta som en klassisk benzo AT/abstinens? (CT)

- Ångest så stark att det gör fysiskt ont, det verkligen river inombords.
- En känsla av att själen brinner, och att man andas menthol.
- En känsla av att det känns obehagligt att existera, man känner sig instängd i livet på något sätt.
- Svider inombords, man känner sig som ett öppet sår.
- Plötsliga vågor med sådan huvudvärk att man tror att det är stroke på gång, och kramper.
- Pulsen så hög att man måste lägga sig ned.
Citera
2020-05-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lady-C
Låter detta som en klassisk benzo AT/abstinens? (CT)

- Ångest så stark att det gör fysiskt ont, det verkligen river inombords.
- En känsla av att själen brinner, och att man andas menthol.
- En känsla av att det känns obehagligt att existera, man känner sig instängd i livet på något sätt.
- Svider inombords, man känner sig som ett öppet sår.
- Plötsliga vågor med sådan huvudvärk att man tror att det är stroke på gång, och kramper.
- Pulsen så hög att man måste lägga sig ned.
Fy, vilka minnen.. Ja det låter som det.
Citera
2020-05-30, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Palsternackan-
Fy, vilka minnen.. Ja det låter som det.

Tusen tack för svar,
Ja alltså det finns inte ord för den där upplevelsen.
Citera
2020-05-30, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Får man inte tag på någon benzo att trappa ur med med längre halveringstid (Diazepam, Klonazepam) efter att ha ätit exempelvis en hel del Xanor vilket är det vanligaste man hittar i benzoväg i landet så ska man alltid se till att ha Gabapentin och Inderal (Propranolol) hemma. Gabapentin motverkar kramper, hjälper och sova och Inderalen sänker pulsen och skakningarna.

Inget utav de två läkemedlerna är speciellt svåra alls att få utskrivna.

Bara ett tips till er som funderar på eller är tvungna av olika anledningar att sluta tvärt utan någon hjälp från någon benzo med kort halveringstid. Jag har gjort det och hamnat på sjukhus efter EP-anfall som kunde tagit livet på mig. Så det är inte så smart och vara "efterklok" i ett sådant läge.

Sant.
En fundering Ang att behöva sluta tvärt: Hur gör man när man ätit Benz dagligen i ca 8 års tid, och man plötsligt får svår tolerans/paradoxala reaktioner, så pass illa att man inte längre kan ta Benz, och därför inte kan trappa ned?
Citera
2020-05-30, 05:40
Medlem
Långsam nedtrappning.
Citera
2020-05-30, 17:04
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Sant.
En fundering Ang att behöva sluta tvärt: Hur gör man när man ätit Benz dagligen i ca 8 års tid, och man plötsligt får svår tolerans/paradoxala reaktioner, så pass illa att man inte längre kan ta Benz, och därför inte kan trappa ned?

Har man inte hjälpmedel då (Tegretol, Gabapentin, Lyrica) och ingen benzo att trappa ner på med längre halveringstid så måste du lägga in dig själv för avgiftning. Livsfarligt att bara klippa efter 8 år sådär utan någonting, du kan faktiskt dö av det i Delirium Tremens och det är allt annat än trevligt vill jag lova dig.
Citera
2020-05-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Har man inte hjälpmedel då (Tegretol, Gabapentin, Lyrica) och ingen benzo att trappa ner på med längre halveringstid så måste du lägga in dig själv för avgiftning. Livsfarligt att bara klippa efter 8 år sådär utan någonting, du kan faktiskt dö av det i Delirium Tremens och det är allt annat än trevligt vill jag lova dig.

Tusen tack för svar! Nu har det visserligen gått 3 år sedan jag klippte xanor, men misstänker att jag lär stå ut 1-2 år till innan jag är helt återställd efter denna kamikaze.
Det borde iaf inte vara någon fara för DT så här lång tid efter?
Senast redigerad av Lady-C 2020-05-30 kl. 17:24.
Citera
2020-05-30, 18:18
Medlem
Citat:
Tusen tack för svar! Nu har det visserligen gått 3 år sedan jag klippte xanor, men misstänker att jag lär stå ut 1-2 år till innan jag är helt återställd efter denna kamikaze.
Det borde iaf inte vara någon fara för DT så här lång tid efter?
Nej då, efter så pass lång tid är DT-risken obefintlig.
Kriga på bara!
Citera
2020-05-30, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Palsternackan-
Nej då, efter så pass lång tid är DT-risken obefintlig.
Kriga på bara!

Stort tack!
Så sjukt lång och plågsam process detta kan bli för vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in