Citat:
Ursprungligen postat av
gloriusbastardo
2 dagar utan alprazolam nu
Ligger på 45mg oxazepam under dagen som jag delat ut. Hittills är allt fint, svårt att somna bara och vaknar flera gånger under natten. Jag känner av ganska fort när oxazepamen rinner ut ur kroppen för den har ganska kort verkningstid ( cirka 3-4 timmar ) o då kan min puls gå upp och känner att hjärtat slår snabbare . Det är den svåraste problematiken med min avtändning. När jag får hjärtklappning o hjärtat slår i otakt kan jag lätt gå in i en panik attack. Det är min största utmaning i hela avtändningen , jag måste utmana panik attacken och lära mig att kontrollera den, allt är ett psykiskt kammarspel. En annan sak är att LÅTA BLI att läsa andras skräck historier här på fb . Vi alla är olika och reagerar annorlunda under avtändning. Fortsättning följer
Önskar dig lycka till! Är i en liknande sits som din med skillnaden att jag knapprat benso i ca 8 månader med något mindre mängder inblandade. Började först med bensedin 10-20mg per dag som funkade bra men när det för mig plötsligt blev svårt att få tag på för ca 3 månader sedan bytte jag dumt nog till ksalol som jag tagit ca 1mg per dag sedan dess. Har trappat ner mängden senaste veckorna och har gått från 1 till 0,5mg/dag. Idag tog jag min sista ksalol och har nu tänkt fortsätta trappa ner med rivotril (klonazepam) där jag kör typ samma upplägg. Börja med 1mg och sen trappa ner till 0,5 och slutligen till 0,25. Kanske är dumt/overkill att byta preparat nu men vad jag förstått så är ATn på Xanor den absolut värsta av all benso och jag har inte tid eller råd att avstå jobb och vara hemma i några veckor för att rida ut det värsta.
Ett tips till dig är att börja gå i KBT för panikattacker också (om detta verkar för mycket för dig så läs i alla fall på kring vad en panikattack är och hur man bäst handskas med den). Nu vill jag minnas att du skrev att du inte hade någon erfarenhet av dessa sedan tidigare men de är väldigt skrämmande ja och kan ge alla möjliga fysiska och psykiska symptom som illamående, yrsel, overklighetskänslor, tunnelseende etc etc.
Anledningen till att jag började med benso öht vad att jag tidigare försökt få hjälp från vården för allmän ångest och just panikattacker som började komma var och varannan dag. KBT hjälpte mig få en förståelse för vad de är och hur man bäst handskas med dem - Stanna kvar i situationen, visa kroppen att det inte är något farligt (lättare sagt än gjort ja).
Men efter många års kamp och ett dödsfall inom familjen för ca ett år sedan höll jag på att förstöra mitt liv där jag kände mig helt oförmögen att jobba, träffa vänner och ibland ens gå utanför dörren. Benso blev där min räddning och jag har lyckats bygga upp en någorlunda fungerande vardag igen. Men sen som vi alla vet är det ju inte hållbart i längden och inget man vill knapra resten av livet heller så min plan är också att sluta helt till sommaren.
Det kommer bli tufft men ska följa din resa som jag hoppas kommer inspirera mig att också fortsätta tills den dagen vi äntligen är fria.