2022-03-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Men för i he-ete, sluta med din otrevliga ton Lazyman!

Ja, skvaller och uppgifter om en deltagare som vimsar runt i mängder av liknande program istället för att jobba kan absolut vara relevant och intressant för tråden.

Är det någon som är trög så är det du.
Fattade inte ens ironi i mitt tidigare inlägg

Hundbajsposen har betydligt trevligare ton än du.

Skärp dig Lazyman om du ingått i den där produktionen.
Lär dig stava också.
Kanske onödigt otrevlig ton från mig. Men jag tröttnade när han till slut kom med det galna påståendet att jag var deltagare han pratade om.

Jag förklarade flera gånger att det skulle vara omöjligt att få fram den typ av information om deltagarna som han tyckte man borde ha grävt fram.

Gällande min stavning, förstår du inte vad jag skriver eller vad är problemet?

Om du tror att jag arbetade i produktionen eller ej är för mig totalt ointressant för mig.
Citera
2022-03-30, 20:33
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Kanske onödigt otrevlig ton från mig. Men jag tröttnade när han till slut kom med det galna påståendet att jag var deltagare han pratade om.

Jag förklarade flera gånger att det skulle vara omöjligt att få fram den typ av information om deltagarna som han tyckte man borde ha grävt fram.

Gällande min stavning, förstår du inte vad jag skriver eller vad är problemet?

Om du tror att jag arbetade i produktionen eller ej är för mig totalt ointressant för mig.

Det är bra att du tar till dig.

Nu är det du som övertolkar Hundbajsposen, dock.

"Hm"... tänker jag då jag läser Hundbajsposens inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Hundbajsposen
Det är desvärre inte bara en polare..

Vad det har med programmet o göra? Jo de jag skrev från början, att dom inte är speciellt duktiga på att ta fram folks verkliga personligheter.

Men du vet säkert bättre, som tillbringat en vecka runkandes bak i kulisserna med deltagarna!

"...Varför har 6:an fått glida under radarn såhär?
Varför har staben som låtit henne undankomma tuffa utfrågningar?..."
tänker jag vidare.

Vissa deltagare förtjänar rejäla utskällningar "Vad gör du här? Vad är dina avsikter med detta?" från staben.
Vissa deltagare psykas sönder?
Vissa kanske framställs i en sämre dager än de är i tv-produktionen?

Vissa deltagare kanske med avsikt hålls under vingarna?

Ja, som tittare kanske man tänker så om en reality-såpa produktion, för narrativet inom en tv-produktions-konceptet känns väl igen.

Du å din sida svarar ett inlägg
som påpekar att en sån här produktion utgår ifrån ett manuskript (och ifrågasätter på det sättet uppriktigheten i såpan):

Citat:
Produktionen bestod av över 50 personer, massor av kameror. Tror du OS var scriptat också?

Jag måste säga att det är rätt efterblivet att relatera en realitysåpa till TV:s idrottssändningar från OS.
Citera
2022-03-30, 20:46
Medlem
Ingen dokusåpa tar hänsyn till deltagares integritet, mående och rykte. De är brickor i stort maskineri. Varje gång deltagare gått till media om något orätt brukar TV4 tvärneka (TV4 ansvarar för vad de köper in fr prodbolagen). Så pass lite respekteras deltagarna.

Med det sagt är jag inte förvånad över att vissa ”rekryter” i programmet blir behandlade sämre än andra. För de fullständigt skiter i om deltagarna mår bra, om de reser hem med psykiska måendet i behåll eller inte.
Citera
2022-03-30, 22:43
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Ingen dokusåpa tar hänsyn till deltagares integritet, mående och rykte. De är brickor i stort maskineri. Varje gång deltagare gått till media om något orätt brukar TV4 tvärneka (TV4 ansvarar för vad de köper in fr prodbolagen). Så pass lite respekteras deltagarna.

Med det sagt är jag inte förvånad över att vissa ”rekryter” i programmet blir behandlade sämre än andra. För de fullständigt skiter i om deltagarna mår bra, om de reser hem med psykiska måendet i behåll eller inte.

Det jag också tänker på (trots att jag är kvinna själv), det är lättare att hacka på och hunsa med en macho kille,
än en tjej.
Om killen är lite prestationsinriktad och macho så kommer han inte gå ut efteråt och kritisera TV 4 för att han blev trakasserad. Det vet TV 4 och därför kan de vara relativt hånfulla mot en sån kille.
Men med tjejer så försätter sig inte TV 4 sig själva i klistret med att få "kritik om trakasserier" efteråt, så tjejer behandlas mildare.

Vissa rekryter kan på tv-produktionsvis framställas i lite sämre dager för tittarna, så att tittarna verkligen tycker att kritik och hånfullt bemötande från staben mot rekryten är befogad.

Det behöver inte vara så, men naturligtvis kan produktionen klippa och klistra så deltagare framställs sämre eller bättre.
Senast redigerad av dialektiker 2022-03-30 kl. 22:57.
Citera
2022-03-30, 23:28
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue

Många har sagt hårda saker om Karim. Låt vara att han betedde sig korkat och sa puckade saker, men han var trots allt rejält besviken och förbannad när han åkte ut. Jag tycker ändå att han kan få lite cred för att han tagit sig ur sin pissiga uppväxtmiljö.

Ponera att en tjej kommit upp och gråtit och sagt att hennes rygg inte pallade med att stå på den smala klippavsatsen.
Hade hon fått ett annat bemötande?

Eller låt oss säga att hon betett sig exakt som Karim och bara i förbifarten nämnt att hon hade ont i ryggen, och staben hade bemött tjejen exakt som de bemötte Karim "Du säger att du har lite ont i ryggen" med ett fnysande.

Hade då tjejen kunnat gå ut efteråt och anklaga staben för trakasserier som fnyste hånfullt åt hennes onda rygg?

Ja, det finns möjlighet till det.

Å andra sidan, kommer en macho kille kritisera staben för det i efterhand?
Inte så stor risk.

Och låt oss säga att det var hans onda rygg som var huvudorsaken till att han gick upp hela vägen?
Finns det risk att han på macho-vis inte ville erkänna att detta var huvudorsaken?
Ja, jag tycker att det kan finnas en sån risk.

Men samtidigt lutar det åt att det var något "han drog till med" för att försvara sitt oförsvarliga beteende.

Jag tycker bara man ska vara medveten om att det går att förvrida saker i en tv-produktion och man är nog också rätt medvetna om vilken typ av deltagare det är mindre riskfritt att vara hårda mot, och vilken typ av deltagare de kan få massiv kritik utifrån, om de bemöter den på ett för hårdhänt sätt.
De är klart medvetet pk.
Senast redigerad av dialektiker 2022-03-31 kl. 00:03.
Citera
2022-03-31, 07:01
Medlem
Citat:
Jag måste säga att det är rätt efterblivet att relatera en realitysåpa till TV:s idrottssändningar från OS.
Först påpekar du att jag haft otrevlig ton i ett inlägg, sedan kommer du med detta inlägg. Du kanske borde leva som du lär.

Tempot under produktionen var extremt högt. Det fanns inte tid för regi, de övningar du ser är inspelade utan omtagningar. Men många kameror igång samtidigt så det fanns material att välja från. Precis som på OS. Vad är skillnaden mellan ett 10000 meterslopp på OS och scenen i avsnitt 1 när man kröp på klapperstens stranden?
Citera
2022-03-31, 07:10
Medlem
Deltagare #6 är ett fysfenomen som klarat de tuffa kraven för att bli brandman trots att hon är kvinna. Vill se mer #6 på tv.
Citera
2022-03-31, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos

Ja, produktionen sköttes av Jarowskij på uppdrag av TV4, du ser samma på andra kanaler tex SVT, de köper in produktioner.

Under denna inspelning fanns det ett medicinskt team på plats 24/7. Det var alltid minst en i det teamet i deras omedelbara närhet, även de korta stunder som deltagarna sov. Den medicinskt ansvarige kunde när som helst plocka ut någon deltagare ur produktionen utan att instruktör eller produktionsledningen kunde säga något.

Den ansvarige läkaren har haft kontakt innan inspelningen och efter med deltagarna.

Alla deltagare är väl medvetna vad de ger sig in på. Alla har säkerligen tittat med säsong 1 innan de anmälde sig.

Du får det att låta som man valde ut hackkycklingar. I varje avsnitt väljer man att fokusera på någon deltagare, detta är ett dramaturgiskt val. Det skulle bli väldigt rörigt om man försöker porträttera alla deltagare i alla avsnitt. Så det händer mycket man inte ser i TV.
Citera
2022-03-31, 13:33
Medlem
Citat:
Ponera att en tjej kommit upp och gråtit och sagt att hennes rygg inte pallade med att stå på den smala klippavsatsen.
Hade hon fått ett annat bemötande?
Såvitt jag minns var instruktörerna ganska dryga mot tanten/tjejen som åkte ut först (ettan?). De var också rätt hårda mot Madde Vall i säsong 1, och sa att hon fejkade sin skada. Även tränings-Elin fick väl en del hårda ord för att hon missade vattenmomentet (fast här är jag osäker, jag kollade mest på hennes stjärt ).

Mot nr 18 var de väldigt mesiga, hon fick stödsamtal med snäll-Petra istället för en utskällning. Men de har ju varit snälla mot killar också ibland. Mitt intryck är som sagt att de känner av lite ungefär hur knäckta folk är, och trycker hårt på folk som "borde klara mer". Man kan ju fundera på om det är rimligt.

För Karim var det väl lite av ett "Kobayashi Maru": han hade naturligtvis fått skit även om han hade suttit kvar på avsatsen medan nr 18 grinade klart. I det fallet hade det varit intressant att se vem av dem som fått mest skäll. Nu valde han det sämsta alternativet, och då gick det som det gick.
Citera
2022-03-31, 18:01
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Först påpekar du att jag haft otrevlig ton i ett inlägg, sedan kommer du med detta inlägg. Du kanske borde leva som du lär.

Tempot under produktionen var extremt högt. Det fanns inte tid för regi, de övningar du ser är inspelade utan omtagningar. Men många kameror igång samtidigt så det fanns material att välja från. Precis som på OS. Vad är skillnaden mellan ett 10000 meterslopp på OS och scenen i avsnitt 1 när man kröp på klapperstens stranden?

Men då kan man ju välja det material som är lämpligt, för att framhäva en deltagare.

Som typ att de valde att visa ett klipp från ett förhör med Nr 5. Kristian Klintbo, förra avsnittet, så han fick berätta sin historia om anorexi, precis innan han valde att lämna.

Det ledde ju till att tittare kanske klandrade honom mindre?

Sen kan de ju välja att inte ta med material för att för stort negativt fokus kommer på en deltagare som de håller under vingarna.
Med 6:an vet vi ju inte alls?
Jag kommer inte ens ihåg om hon varit inne i förhör.

Du kan ju inte jämföra med OS, där man endast tittar på prestationer, då man visar valda klipp?

Det här är en realitysåpa, där de dessutom trycker jättehårt på att de granskar folks psyken.

Jag tycker en sån jämförelse ifrån dig är totalt irrelevant.

Btw:
Eh, bara det där med att deltagarna sitter och berättar om sina tragiska bakgrundshistorier i varje förhör börjar kännas rätt arrangerat.
Dvs regisserat.

Och bara det att de skriker "VAKT!" på ett hårdhänt sätt är väl en form av regi för programmet? Eller vad kallar man detta för?
(Jag är inte riktigt hemma med de här termerna scripta osv)
Senast redigerad av dialektiker 2022-03-31 kl. 18:17.
Citera
2022-03-31, 18:08
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Såvitt jag minns var instruktörerna ganska dryga mot tanten/tjejen som åkte ut först (ettan?). De var också rätt hårda mot Madde Vall i säsong 1, och sa att hon fejkade sin skada. Även tränings-Elin fick väl en del hårda ord för att hon missade vattenmomentet (fast här är jag osäker, jag kollade mest på hennes stjärt ).

Mot nr 18 var de väldigt mesiga, hon fick stödsamtal med snäll-Petra istället för en utskällning. Men de har ju varit snälla mot killar också ibland. Mitt intryck är som sagt att de känner av lite ungefär hur knäckta folk är, och trycker hårt på folk som "borde klara mer". Man kan ju fundera på om det är rimligt.

För Karim var det väl lite av ett "Kobayashi Maru": han hade naturligtvis fått skit även om han hade suttit kvar på avsatsen medan nr 18 grinade klart. I det fallet hade det varit intressant att se vem av dem som fått mest skäll. Nu valde han det sämsta alternativet, och då gick det som det gick.

Det är väl inte bara tjejer överlag som de kan vara mildare mot.

Kanske är de jättemilda mot en kille också om denne berättar om en uppriven bakgrundshistoria i ett förhör?
Citera
2022-03-31, 19:23
Medlem
RickRozays avatar
Efter kvällens avsnitt kan jag konstatera att årets säsong är mycket tråkigare än förra.

Tråkiga deltagare, tråkig miljö, det är mörkt hela tiden.
Förra året var deltagarna mycket mer känsliga för förhörens tuffa frågor många bröt ihop direkt. I år är det bara vardags prat och mer jävla mörker. Tror jag ger upp på skiten, man har sabbat det.

Producenten som vann kristallen för serien är inte längre med. Fail.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in