2022-08-03, 13:36
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Så den korrekta benämningen enligt dig är att det här ska kallas för en split by dividend?

Då är det väl inte helt korrekt av Computershare att gå ut och skriva "stock split" i citattecken istället för det bättre mer tydligare split by dividend? Speciellt när det är ett sånt liv just nu så hjälper det väl inte att vara otydlig i sin kommunikation?

Du hade väl hellre sett de skriva split by dividend, eller hur? Hade jag suttit i din sits så hade det där Computershare meddelandet varit ett bakslag så jag förstår inte hur du kan vara nöjd med det.

Det är en stock split. En stock split via dividend. ”Via dividend” bestämmer hur stock spliten distribueras: den skall delas ut. Befintliga aktier ska inte divideras.

Citat:
Ni har fått det på bakfoten som Dorianblue säger. Ni ser bara det ni vill se och inte vad som faktiskt står.

Och då vill du hänvisa till en raderad och sedan korrigerad tweet? Detta för att bevisa för någon att GameStop själva haft fel i hur deras egen stock split skall distribueras? Skärp dig.

Det är tyvärr inte första gången ComputerShares Twitterperson haft fel. Bara någon vecka sen blandade de ihop dagens handelsvolym med antalet direktregistrerade aktier. Självklart är det olyckligt, men att du tror att tankevurpor på sociala medier väger tyngre än GameStops egna ord finner jag oerhört skrattretande.
Senast redigerad av kodapan 2022-08-03 kl. 14:23.
Citera
2022-08-03, 19:22
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Det är en stock split. En stock split via dividend.

Du säger ju det själv, det här är en aktiesplit.

Det är inte fel av DTCC att säga det här är en aktiesplit, precis som det inte är fel av dig att säga det här är en aktiesplit heller. Det är inte fel av mäklarna att säga att det här är en aktiesplit heller. För i grund och botten så är det här en aktiesplit, men med "utdelning" som metod.

Sen om mäklarna i Tyskland feltolkat detta är deras egna misstag.

Bara för att man säger att det här är en aktiesplit så betyder det inte per automatik att man ska använda aktiedivision som metod.

Ni tror att bara för att institutionerna gått ut och kallat det här för aktiesplit, att de använt division som metod.

Citat:
Befintliga aktier ska inte divideras.

Om vi tar Avanza som exempel så har de inte dividerat sina aktier som du går runt och tror på. Ta dig en titt för dig själv på informationen de gått ut med. Aktierna bokades och levererades från DTCC. Men de kallar det här fortfarande för en aktiesplit då det är den korrekta benämningen.

https://www.reddit.com/r/ISKbets/com..._det_f%C3%B6r/

Kontakta dem själva och verifiera källan om du är osäker. Men jag upplever det som att du är alldeles för ingrävd i konspirationsteorierna som florerar där ute så oavsett vad du får för svar så tror jag inte du kommer köpa det.

Citat:
Och då vill du hänvisa till en raderad och sedan korrigerad tweet? Detta för att bevisa för någon att GameStop själva haft fel i hur deras egen stock split skall distribueras? Skärp dig.

Jag uppfattade det som att det här var en stock dividend och inte en stock split enligt din mening?

Citat:
Enligt tyska brokers samt Fidelity har DTCC skickat instruktioner om att det gäller en stock split, inte stock dividend.

Avanza och Nordnet har tidigare beskrivit det som en vanlig stock split, inte stock dividend.

Du har fått aktier på ditt Avanzakonto för att de genomfört en stock split enligt felaktiga instruktioner från DTCC.

I bland undrar jag om det här verkligen är rätt forum för GME-tråden och om inte Mod kanske borde flytta på den till konspirationer och alternativa teorier.
Citera
2022-08-03, 19:45
Citat:
Du säger ju det själv, det här är en aktiesplit.

Det är inte fel av DTCC att säga det här är en aktiesplit, precis som det inte är fel av dig att säga det här är en aktiesplit heller. Det är inte fel av mäklarna att säga att det här är en aktiesplit heller. För i grund och botten så är det här en aktiesplit, men med "utdelning" som metod.

Sen om mäklarna i Tyskland feltolkat detta är deras egna misstag.

Bara för att man säger att det här är en aktiesplit så betyder det inte per automatik att man ska använda aktiedivision som metod.

Ni tror att bara för att institutionerna gått ut och kallat det här för aktiesplit, att de använt division som metod.

Det är utdelningen som är aktiesplitten. Varken Fidelity eller andra drabbade brokers har sagt att de delat ut mottagna aktier. Tvärtom har de påstått att de delat på befintliga aktier enligt instruktion från DTCC.

Det finns ett mycket enkelt sätt att kontrollera detta på. Misstänker man att man man gått miste om sina dividends tittar man på sina aktiers ISIN. Mina aktier är direktregistrerade och jag sover gott om natten.

Jag avböjer ytterligare svar på dina personangrepp om konspirationsteorier och saker jag ”säkert” hade tyckt i dina egna fiktiva scenarion. Intressant retorik efter hur du tidigare protesterat friskt mot härskartekniker, och som bara något inlägg tidigare anklagade någon annan för hyckleri. Rannsaka dig själv min vän.

Trolla du vidare med någon annan istället, jag har sagt vad jag velat.
Citera
2022-08-03, 20:07
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Citat:
Det är utdelningen som är aktiesplitten. Varken Fidelity eller andra drabbade brokers har sagt att de delat ut mottagna aktier. Tvärtom har de påstått att de delat på befintliga aktier enligt instruktion från DTCC.

Varför skulle DTCC ge olika instruktioner till olika mäklare? Det ser ut som att det har gått rätt till i Sverige så jag får inte ihop det, såvidare det inte handlar om ett missförstånd.

Tror inte att någon aktiesplit har varit så omdiskuterad som Gamestops, vi har ju debaterat om detta i flera månader nu, jag tror att förvirrningar är något att förvänta sig som konsekvens utav det, även från institutionernas sida. Vilket är synd för man vill ju helst att allt ska vara så rakt på sak som möjligt.

Citat:
Jag avböjer ytterligare svar på dina personangrepp om konspirationsteorier och saker jag ”säkert” hade tyckt i dina egna fiktiva scenarion. Intressant retorik efter hur du tidigare protesterat friskt mot härskartekniker, och som bara något inlägg tidigare anklagade någon annan för hyckleri. Rannsaka dig själv min vän.

Min upplevelse om att du är ingrävd i konspirationsteorier är enbart ett intryck. Jag kan givetvis ha fel, eller snarare så vill jag helst att jag har fel. Men att diskutera med dig har ändå varit givande, då du haft bra med tålamod och hållt en lugn ton, vilket jag uppskattar.
Citera
2022-08-03, 20:19
Medlem
Puttrar på och kommer nog stänga över 37 idag. Volymen i handeln uppfattar jag som låg.
Citera
2022-08-03, 22:40
Medlem
Citat:

Det finns ett mycket enkelt sätt att kontrollera detta på. Misstänker man att man man gått miste om sina dividends tittar man på sina aktiers ISIN. Mina aktier är direktregistrerade och jag sover gott om natten.

Trolla du vidare med någon annan istället, jag har sagt vad jag velat.

Det går inte att dela på befintliga aktier. Det trycks ALLTID nya aktier som delas ut till aktieägarna. Det är inte så att nordnet och avanza kan trolla fram nya aktier eller på eget bevåg få fram nya aktier utan det är deras depåbank som mottager x antal nya aktier baserat på bankens innehav i aktie X på avstämningsdagen.

Skärpning på den otroligt förvirrade och låga nivån här inne.
Citera
2022-08-04, 10:20
Medlem
Igår kom detta svar från Jenny på Avanza med hänvisning till ISIN nummer och att split via dividend utförts.

https://www.reddit.com/r/Superstonk/...rms_that_they/

Inte lika orolig men ändå bra att DRSa en del av sitt innehav. Väntar på brevet.
Citera
2022-08-05, 22:44
Jobbigt nu

1D: +4,33%
5D: +18,40%
30D: 36,31%
6M: +56,39%
YTD: +4,74%
5Y: +635,66%

mEn DeT äR Ju iNtE $420,69
Citera
2022-08-05, 23:47
Medlem
Citat:
Jobbigt nu

1D: +4,33%
5D: +18,40%
30D: 36,31%
6M: +56,39%
YTD: +4,74%
5Y: +635,66%

mEn DeT äR Ju iNtE $420,69
Tuffat på hela veckan. Alltid förvirrande kring GME vad stängningskursen egentligen blev. Avanza visar 39,96 Marketwatch 40,02
Citera
2022-08-05, 23:49
Medlem
Nånting med NFL gör jänkarna upphetsade. Vad är det om?
Citera
2022-08-06, 02:10
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorianblue
Det har med bokföring att göra, andas lite så ska du se att de har sina aktier igen i början av nästa vecka. Kan du visa oss när du beskrev exakt detta för mer än ett år sedan, och är det inte så att även folk som DRSat har haft liknande krångel?

Hur har det gått för tyskarna?
Citera
2022-08-06, 03:10
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
Hur har det gått för tyskarna?

Det undrar jag också!

Men Dorianblue har vägrat svara på detta trots att han är självutnämnd expert. Man undrar ju varför han är så undvikande.

Men nu vet vi att detta inte bara gäller tyskland utan flera andra länder. Allt mer pekar på at DTCC har begått International Securities Fraud genom att inte dela ut de Dividend Shares som de fått av GameStop.

Snälla Dorianblue kan du inte ge oss en statusuppdatering och expertutlåtande angående detta då vi retards inte fattar nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in