Citat:
Ursprungligen postat av
apelsinmissbruk
Tack för att du tog din tid för att skriva detta, jag ser nu äntligen vart problemet ligger och problem nummer 1 ligger i citatet ovan.
I översättningen så står det ingenstans att BaFin anser att någon gjort fel. Du har lagt till "felaktigt hanterats" i din tolkning, något som inte finns i ursprungstexten.
BaFin tar inte någon ståndpunkt här. De kommenterar bara vad de ser för något.
De kan se att dataleverantörerna valt att hantera det här som en aktiesplit. De skriver inte någonstans att det här är rätt, men de säger inte att det här är fel heller. De är neutrala i den här meningen.
BaFin säger vad som skulle ha gjorts och fortsätter sedan med att beskriva vad som gjorts. Eftersom det som gjorts inte är samma sak som skulle ha gjorts är det som gjorts felaktigt.
Hela pressmeddelandet är således ett ställningstagande. De betonar vad det är som skulle ha gjorts istället för vad som gjordes. Det är inte neutralt att säga att det gjorts något annat och att detta skall korrigeras så snart som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
apelsinmissbruk
Problem nummer 2
Är att DTCC gått ut och meddelat att det här är en aktiesplit och folk skriker på Reddit att det här är fel för att i SEC-papprena så står det att det här är en "splividend".
Vilket stämmer, det här är i
praktiken en aktiesplit så jag fattar inte vad problemet är. Det verkar som att mitt inlägg från mer än 1 vecka sedan ignorerades helt och hållet där jag länkade till vad Dave Lauer gått ut med där det här påpekas.
https://twitter.com/dlauer/status/1545473495802560513
Varför tror du att han har kommenterat den stora nyheten angående de tyska mäklarna som fick nästan 30 tusen upvotes på Reddit, men inte nyheten att DTCC "gjort ett enormt jättefel" med sina direktiv att det här är en aktiesplit.
Bevis på storskaligt DTCC fusk är ju för herrejösses en världsnyhet, det förstår du säkert också själv.
Alla mäklare i världen har inte gått ihop i en massiv konspiration och skapat illuminati, det finns en anledning till att de använder aktiesplit och aktieutdelning synonymt, de är inte efterblivna och jag lider verklighen med kundservice som får stå ut med en massa hat just nu. Jag hade inte heller velat jobba i kundeservice hos en mäklare just nu.
Jag tror inte heller att det är någon storskalig konspiration bakom detta. Mäklarna måste följa direktiven från DTCC vare sig direktiven är korrekta eller inte. I det här fallet är de inkorrekta.
Självklart är det en världsnyhet att DTCC gjort fel. Som vanligt när det kommer till GameStop avfärdas man tyvärr som QAnon-liknande konspirationsteoretisk sektmedlem.
Felet ligger i att man delat aktierna på 4 och tyckt att det varit bra så. Man har inte delat ut aktierna som tagits emot från GameStop. Skillnaden för en investerare är i princip noll i slutet av dagen eftersom båda resulterar i fyra gånger fler aktier till en fjärdedel av priset/styck.
Skillnaden är att det är bedrägeri att göra något annat än vad GameStop sagt att man ska göra: att dela ut aktierna från den stora potten man skapat.
Anledningen till varför det är intressant är så klart dels för att det är högst oroväckande om DTCC sysslar med bedrägeri, men också för att det ger befog för teorin att det sålts fler aktier än det existerar float.
Citat:
Ursprungligen postat av
apelsinmissbruk
Du har representanter från Avanza som är trötta på det här och tvingas uppmana att man inte ska tro på allt som står på internet, som om detta inte redan ska vara självklart nog men att de ändå behövde påpeka det?
Helt förståeligt att Avanza uttrycker sig så av frustration, speciellt som du säger med tanke på alla dårar som hört av sig utan att veta vad de pratar om.
Fast nu handlar det inte om att tro på allt som står på internet. Det handlar om att DTCC och dess anslutna brokers, däribland Avanza, gjort något annat än GameStop skrivit skall göras.
GameStops 8K, pressmeddelanden och legala filings till amerikanska myndigheter kan inte avfärdas som falsk ryktesspridning. Det är ju de som är källan till informationen och bestämmer vad som skall göras med deras eget bolag.
Inte heller tyska Finansinspektionen kan avfärdas som hörsägen.
Nu har Avanza troligen yttrat sig utan att känna till källorna och bara antagit att detta är något Reddit-tjafs, och det får man ju ge dem. Till deras försvar var det en kommentator i tråden du länkar till som säger sig ha poängterat källorna och att Avanza svarat att de startat en utredning som följd.
I slutet av dagen har inte Avanza någon makt. Deras amerikanska depåbank följer instruktioner från DTCC och Avanza har ingenting att säga till om där. Att Avanza är maktlöst är sedan tidigare känt, det är precis därför många inte litar på att de kan göra något när det kommer till kritan och väljer att direktregistrera sina aktieinnehav.
Citat:
Ursprungligen postat av
apelsinmissbruk
Jag ska inte dra alla över en kam, det finns jättefina människor i GME-communityt som jag både beundrar och vill väl, ni är helt otroliga det arbetet ni gör. Men så har du den grupp med människor som bara ser det de vill se och att diskutera med dessa är som att försöka övertala en flat-earther and jorden är rund, det är helt hopplöst och det är synd då det här är vad som håller oss tillbaka från att bli ett riktigt bra och starkt community.
Jag håller helt med dig. GameStop har tyvärr attraherat en hel del dårar. Jag har tidigare varit ganska högljudd i min kritik mot detta i tråden beträffande 741, kodade tweets där man räknar bajskorvar och antalet spel på en hylla och allt annat flum.