2021-01-29, 10:12
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Jo, men vad är oddsen på att GameStop någonsin når 400+ USD igen? För ett år sedan låg de på 4 USD styck!

Förhandeln på GME är 387 dollar just nu.
Citera
2021-01-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Blankning introducerades enligt historieboken på 1600-talet, och fyller faktiskt en viktig funktion för att upprätthålla prisbilden på ett instrument. Så ingenting nytt där. Jesse Livermore var fantastiskt framgångsrik i början av 1900-talet och en legend inom området. Risken för "short squeezes" finns dock alltid.

Det som har hänt senaste åren är att handel med värdepapper har blivit allt mer tillgänglig, och genom sk. brookers (som Robinhood mfl) så finns risken att handeln med ett papper överskrider vad som egentligen finns eftersom man ju där inte köper riktiga aktier utan handlar på en egen marknad som är skapad av brookern. Brookern håller denna, sin egna, marknad synkad mot det riktiga underliggande priset genom hedgning. På Jesse Livermores tid så hette sådana här brookers "Bucket shops" och var lite skumma lokaler där gemene man kunde handla med aktier. Jesse var aktiv i sådana i början av sin karriär, och lyckades sänka ett antal sådana genom sin vidlyftiga handel.

Historien upprepar sig

På något jävla sätt hamnar du alltid på fel sida. Har du vaknat ur din covid-psykos? Var det inte lika kul längre, så nu ursäktar du blankning?
Citera
2021-01-29, 10:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Älskar citatet!

Salih företräder exakt småsparare, och han tycker det är ”otäckt” att dessa kan påverka marknaden! Ok om Salih hade företrätt Hedgefondförvaltarnas förening eller motsvarande, då hade citatet kanske varit lite klumpigt men i sak inte så anmärkningsvärt.

Patetiskt ja. Men han går bara på samma linje som alla andra ekonomer just nu. Samma sak med Storbankernas ansvariga som uttalat sig om saken. Ord som ”orolig” och ”skrämmande” hörs från deras håll. Anledningen är såklart att de är oroliga för sina jobb och att allt de lärt sig på Handels varit förgäves.

Jag hoppas detta växer och på sikt slår sönder de största kapitalförvaltarna.
Citera
2021-01-29, 10:15
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Förhandeln på GME är 387 dollar just nu.
Var ser man det? Och vad innebär det? Lär det på ligga samma nivåer när börsen öppnar?
Citera
2021-01-29, 10:15
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Absolut kan de ändra lagen. Men deras framgång bygger på att alla spelar med och kanske är det inte värt risken. Den dagen då befolkningen får nog så har de inte mycket att sätta emot. Därför de jobbar så hårt med att försöka kontrollera alla befolkningar.

Det är ju heller inte det politiska läget i USA där man vill rädda skinnet på några finanstoppar framför gemene man. Risk för att det blir stökigt då. Kommer bli mycket intressant och se vad detta landar i.
Citera
2021-01-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Hoppas på silver och en kollaps av Comex

https://nitter.weaponizedhumiliation...536780972035#m

Exakt om gemene man får reda vad som händer på comex är det slut. Årsproduktioner av silver köps och säljs varje dag för att manipulera priset och sen kortas det på det.

Sedan kommer någon säkert dragandes med att det var hunt bröderna som fick upp priset på 80talet. Mina efterforskningar får mig att tro att de blev utsedda till syndabockar, för att skydda guldprisets uppgång och därmed fiats fall redan då..

Hursomhelst köp ett silvermynt och slv så missar ni inte kommande raket(inte finansiell rådgivning)
Citera
2021-01-29, 10:16
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Var ser man det?
Googla premarket GME
Citera
2021-01-29, 10:17
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Citat:
Googla premarket GME
För mig står det 193,60 USD vilket är lägre än jag sålde för (230 USD).
Citera
2021-01-29, 10:20
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:

https://www.marketwatch.com/investing/stock/gme

Här ser du
Citera
2021-01-29, 10:20
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Här: https://finance.yahoo.com/quote/GME/...TqG44Oqp_0cfSO
Citera
2021-01-29, 10:22
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Citat:
Här: https://finance.yahoo.com/quote/GME/...TqG44Oqp_0cfSO
Vad innebär detta för priset under dagen? Kommer den öppna upp på närmare 400 USD om detta håller i sig?
Citera
2021-01-29, 10:26
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Vad innebär detta för priset under dagen? Kommer den öppna upp på närmare 400 USD om detta håller i sig?
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in