2021-02-10, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Gott. Bara en sådär -30% redan! Folk lär sig aldrig kolla mina tidigare svar i denna tråd sluta bränn era pengar på skit
Vi får se hur det går imorgon (idag)
Citera
2021-02-10, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abzid
Nu minns jag dig. Det var du som förlorade 300k för du inte sålde. Nu förlorar du resten! Okunskapen visar sig tydlig här
Citera
2021-02-10, 08:28
Medlem
doctor-potatos avatar
Fan vad folk är polariserade här. Ena sidan tycker att de som köpte aktier i GME är dum i huvudet, medans den andra sidan enbart ska försvara sin ståndpunkt att GME fortfarande kommer att squeeza.

Sånt jävla konfirmationsbias från båda sidorna där man bara ignorerar fakta som kan motsäga det man själv tror om aktien.

Själv tror jag inte på en squeeze, men jag hoppas på det. Oavsett vad man tycker så är det ju och har varit en otroligt intressant period kring denna aktie.

Har 2 aktier som jag köpte in mig på vid 300 USD.
Citera
2021-02-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-potato
Fan vad folk är polariserade här. Ena sidan tycker att de som köpte aktier i GME är dum i huvudet, medans den andra sidan enbart ska försvara sin ståndpunkt att GME fortfarande kommer att squeeza.

Sånt jävla konfirmationsbias från båda sidorna där man bara ignorerar fakta som kan motsäga det man själv tror om aktien.

Själv tror jag inte på en squeeze, men jag hoppas på det. Oavsett vad man tycker så är det ju och har varit en otroligt intressant period kring denna aktie.

Håller med, antar för många har gett sig in i detta lite oövertänkt.
Jag köpte en aktie för 272 när den var i nerförsbacke, mest för att kunna säga att man var med om det. Trodde nog inte på ny rusning och hade nog inte sålt då heller. Det är väl inte förrän summan är så liten att det verkligen inte påverkar en som man kan vara principfast, om man inte är typ Gandhi. I vilket fall kommer denna aktie vara ett lite roligt minne i portföljen länge framöver.
Citera
2021-02-10, 10:16
Medlem
Det som är uppenbart är väl att det är fruktansvärt dålig transparens gällande blankning som gjort det hela till just betting.

Gör om, gör rätt USA. Folk förlorar pengar på att det är lätt att vilseledas gällande hur mycket som är blankat. Det är riggat så att småsparare tar smällen och storfräsarna sitter på mer information.
Citera
2021-02-10, 10:34
Medlem
snow-racers avatar
Citat:

Du har rätt till stor del. Anledningen till att köparna är väldigt biased i hur de tolkar infon som skrivs/kommer ut är p.g.a. att viss media, bottar, köpta konton, börsmanipulation och vissa tragiska vanliga användare utan liv är så stor del av det här.

Det är inte ett normalt beteende att sitta och skriva inlägg efter inlägg om att folk är dumma i huvudet som inte har sålt. Dessa individer skriver ofta någon trött oneliner om vad de "tror". Ibland bifogar de någon trött länk från yahoo eller msnbc som inte har någon som helst substans och som finns där för att Melvin vill att den ska finnas där.

Det kallas WallstreetBETS av en anledning. Det här är ingen vanlig aktieplacering. Folk bettar på en squeeze. Det startade så i varje fall. Nu har folk olika anledningar till att vara med. Att sänka en hedge, eller att bara testa systemet för att se hur det är att utmana och vilka fulknep som används. Om något så är det intressant att se utvecklingen.

Antingen så stämmer infon om shortsen eller, vilket är mer troligt, så döljs endel av shortsen av optioner. Man kan tjata sig hit eller dit om vad som stämmer. Men folk har bettat och är trött på alla low lifes som inte bidrar med något intressant och bara kommer med inlägg efter inlägg om hur folk borde sälja nu eller att de borde ha sålt vid 400.
Citera
2021-02-10, 11:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Short interest är 78%. Data från 29 jan, dem har betalat Av lite men mycket kvar att betala o aktien är 50%. De här kommer ge hopp till folk. Den har stor squeeze potential fortfarande, sålde men köpte in mig igen på 75. De där med att 28 procent av amerikarnarna köpte gme visar ju att de va otroligt högt köp demand och inte att det var en squeeze tidigare

Sålde du med vinst första gången?
Citera
2021-02-10, 11:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Detta småspararkaos är en studie i psykologiska försvarsmekanismer.

Det är som du beskriver nu när det börjar gå upp för folk att de spolat ner sina pengar i toaletten som tron sakta byts mot hopp, vad blir nästa fas? Svar: Desperation och förnekelse, varje krashad aktie har sin beundrarskara som förlorat sina pengar men desperat och maniskt vägrar inse att det är kört.

De talar ständigt om att aktien alldeles snart kommer rusa till nya höjder och att ATH ligger runt hörnet.

Det toppade på 55.000 småsparare i denna aktie bara i Sverige, vi kan på goda grunder anta att en förkrossande majoritet av dem förlorat pengar på detta i slutändan.

Vi kan även av erfarenhet veta att många av förlorarna kommer behålla sina aktier i evig tid och hoppas och drömma om att få tillbaka allt de förlorat.

Vi har sett det förut, vi kommer se det igen.
Citera
2021-02-10, 11:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Vad tror du kommer hända?
Vad hoppas du kommer hända?
Citera
2021-02-10, 11:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Angående confirmation bias:
Igår kväll var det en användare som hänvisade till en obskyr datafil långt ner i filstrukturen hos Nasdaq som skulle bevisa att GME var hårt blankad. Och detta var enda orsaken till prisraset och också skulle leda till en super-squeeze framöver.

Bara genom att titta några rader upp och ner i samma lista så såg man direkt aktier som hade mycket mer extrema siffror (även Tesla var extrem) men inte alls uppvisat samma price action. Så min slutsats var att det knappast hade någon betydelse.

Ingen av oss vet hur blankad GME är i nuläget, av vem dem är blankad, och hur detta eventuellt skulle påverka priset. Det vi vet är att Melvin Capital och andra stora fonder har lämnat för flera veckor sedan.

Vi kan också se aktiens kurs sedan mitten av januari, som visar en extrem parabolisk uppgång till nästan 500, men sen en klassiskt avtagande intressekurva, både i pris, volum och tjatter på sociala media.
Citera
2021-02-10, 12:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vi kan även av erfarenhet veta att många av förlorarna kommer behålla sina aktier i evig tid och hoppas och drömma om att få tillbaka allt de förlorat.

Detta är klassiskt beteende. Säg att du som liten sparare köpte GME för 20000 kronor vid 300 USD. Du fick 8 aktier.

Du har fortfarande kvar dina 8 aktier och du har fortfarande kvar hoppet om att de ska stiga till astronomiska höjder. Därför kommer du inte att sälja. Även om det är lönlöst, och de 3300 kronor du har kvar skulle kunna investeras i mycket bättre papper.
Citera
2021-02-10, 12:38
Medlem
doctor-potatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Detta småspararkaos är en studie i psykologiska försvarsmekanismer.

Det är som du beskriver nu när det börjar gå upp för folk att de spolat ner sina pengar i toaletten som tron sakta byts mot hopp, vad blir nästa fas? Svar: Desperation och förnekelse, varje krashad aktie har sin beundrarskara som förlorat sina pengar men desperat och maniskt vägrar inse att det är kört.

De talar ständigt om att aktien alldeles snart kommer rusa till nya höjder och att ATH ligger runt hörnet.

Det toppade på 55.000 småsparare i denna aktie bara i Sverige, vi kan på goda grunder anta att en förkrossande majoritet av dem förlorat pengar på detta i slutändan.

Vi har sett det förut, vi kommer se det igen.

Jo så är det ju, men upplever att många som står utanför sätter sig på höga hästar och ser ner på de som bettat på aktien.
Jag har ju med högsta sannolikhet spolat ner mina pengar i toaletten när jag köpte den här aktien. Ändå behåller jag den och hoppas på att det ska vända och att jag i slutändan tjänar en summa på den (ytterst osannolikt, jag vet). Likadant som jag har kvar hoppet när jag spelat stryktipset en Lördagkväll och i 90e minuten hoppas och vill att Preston ska kvittera mot Huddersfield så att jag får in mitt x.

Det här är ju precis som någon tidigare skrev ett bet, vilket jag var medveten om när jag satsade pengar på det. Pengar som jag har råd att förlora.
Förstår att det blir annat för personer som satt in större delen av sitt sparkapital och därför vägrar överväga möjligheten att aktien aldrig repar sig.

Men irriterande med folk som ska hålla på trycka det i ansiktet på personer som bettat och förlorat. "Det var väl du som förlorade 100k" "Kolla nu rasar den" osv.

Ingen här visste ju hur det skulle gå. Allt var ju bara spekulationer från båda sidorna. Nu visade det sig att ena sidan hade rätt. Bara för det behöver man ju inte vara mallig och dumförklara alla andra som trodde på motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Angående confirmation bias:
Igår kväll var det en användare som hänvisade till en obskyr datafil långt ner i filstrukturen hos Nasdaq som skulle bevisa att GME var hårt blankad. Och detta var enda orsaken till prisraset och också skulle leda till en super-squeeze framöver.

Bara genom att titta några rader upp och ner i samma lista så såg man direkt aktier som hade mycket mer extrema siffror (även Tesla var extrem) men inte alls uppvisat samma price action. Så min slutsats var att det knappast hade någon betydelse.

Ingen av oss vet hur blankad GME är i nuläget, av vem dem är blankad, och hur detta eventuellt skulle påverka priset. Det vi vet är att Melvin Capital och andra stora fonder har lämnat för flera veckor sedan.

Vi kan också se aktiens kurs sedan mitten av januari, som visar en extrem parabolisk uppgång till nästan 500, men sen en klassiskt avtagande intressekurva, både i pris, volum och tjatter på sociala media.

Ja jag håller helt med om det du skriver. Finns ett fåtal grejer som vi verkligen vet. Mycket är ju fortfarande spekulationer och dessa styr ju personer själv över beroende på vart de söker källan.

Du är ju iallafall en av de som haft starkt motstånd mot denna aktie men ändå lyckats hålla dig i största del saklig och presentera vettiga källor. Kudos!
Senast redigerad av doctor-potato 2021-02-10 kl. 12:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in