Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Detta småspararkaos är en studie i psykologiska försvarsmekanismer.
Det är som du beskriver nu när det börjar gå upp för folk att de spolat ner sina pengar i toaletten som tron sakta byts mot hopp, vad blir nästa fas? Svar: Desperation och förnekelse, varje krashad aktie har sin beundrarskara som förlorat sina pengar men desperat och maniskt vägrar inse att det är kört.
De talar ständigt om att aktien alldeles snart kommer rusa till nya höjder och att ATH ligger runt hörnet.
Det toppade på 55.000 småsparare i denna aktie bara i Sverige, vi kan på goda grunder anta att en förkrossande majoritet av dem förlorat pengar på detta i slutändan.
Vi kan även av erfarenhet veta att många av förlorarna kommer behålla sina aktier i evig tid och hoppas och drömma om att få tillbaka allt de förlorat.
Vi har sett det förut, vi kommer se det igen.
Jo så är det ju, men upplever att många som står utanför sätter sig på höga hästar och ser ner på de som
bettat på aktien.
Jag har ju med högsta sannolikhet spolat ner mina pengar i toaletten när jag köpte den här aktien. Ändå behåller jag den och hoppas på att det ska vända och att jag i slutändan tjänar en summa på den (ytterst osannolikt, jag vet). Likadant som jag har kvar hoppet när jag spelat stryktipset en Lördagkväll och i 90e minuten hoppas och vill att Preston ska kvittera mot Huddersfield så att jag får in mitt x.
Det här är ju precis som någon tidigare skrev ett bet, vilket jag var medveten om när jag satsade pengar på det. Pengar som jag har råd att förlora.
Förstår att det blir annat för personer som satt in större delen av sitt sparkapital och därför vägrar överväga möjligheten att aktien aldrig repar sig.
Men irriterande med folk som ska hålla på trycka det i ansiktet på personer som bettat och förlorat. "Det var väl du som förlorade 100k" "Kolla nu rasar den" osv.
Ingen här visste ju hur det skulle gå. Allt var ju bara spekulationer från båda sidorna. Nu visade det sig att ena sidan hade rätt. Bara för det behöver man ju inte vara mallig och dumförklara alla andra som trodde på motsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Angående confirmation bias:
Igår kväll var det en användare som hänvisade till en obskyr datafil långt ner i filstrukturen hos Nasdaq som skulle bevisa att GME var hårt blankad. Och detta var enda orsaken till prisraset och också skulle leda till en super-squeeze framöver.
Bara genom att titta några rader upp och ner i samma lista så såg man direkt aktier som hade mycket mer extrema siffror (även Tesla var extrem) men inte alls uppvisat samma price action. Så min slutsats var att det knappast hade någon betydelse.
Ingen av oss vet hur blankad GME är i nuläget, av vem dem är blankad, och hur detta eventuellt skulle påverka priset. Det vi vet är att Melvin Capital och andra stora fonder har lämnat för flera veckor sedan.
Vi kan också se aktiens kurs sedan mitten av januari, som visar en extrem parabolisk uppgång till nästan 500, men sen en klassiskt avtagande intressekurva, både i pris, volum och tjatter på sociala media.
Ja jag håller helt med om det du skriver. Finns ett fåtal grejer som vi verkligen vet. Mycket är ju fortfarande spekulationer och dessa styr ju personer själv över beroende på vart de söker källan.
Du är ju iallafall en av de som haft starkt motstånd mot denna aktie men ändå lyckats hålla dig i största del saklig och presentera vettiga källor. Kudos!