2021-01-31, 00:39
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Tack fr klargrandet!

S dippen som bildade ngon form av V kurva i GME aktien var frmodligen d som de som startade hypen gick ur (slde)?
Vet inte. Min gissning r inte vrd mer n ngon annans dr.
Det r antagligen en kombination.

Vad jag dremot vet r att det r ett fretag som gtt rejlt med frlust i flera r och str infr konkurshot.
Man kan skissa p olika scenarion och i ett optimistiskt sdant kanske det gr bra p lng sikt, men inte ens d r aktien vrd mer n kanske en tiondel av dagens kurs.

Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Kan man dra ngra kopplingar till vad som hnder p cryptomarknaden? Tnker typ p dogecoins som flg upp 450% p ngra timmar idag, och Ripple som just nu skjuter i hjden?
Jag har inte fljt med i vad som hnt med kryptovalutorna p senare tid.
Mekanismen bakom det som hnder hr i GameStop skiljer sig antagligen eftersom detta ven r en s.k. short squeeze.

Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Nej nej, du har inte frsttt vad det hr handlar om. Du klagar p fria mnniskor som pratar p ett transparent ntverk om en aktie dom gillar. Det r fri marknad.

Du verkar frorda att fria mnniskor ska bli utestngda frn marknaden och satta med restriktioner. => det r att rigga marknaden och sl mot den lilla mnniskan mha sin institutionella marknadsmakt. Och det r folk trtt p.
Jag har inte ngonstans skrivit att jag frordar att mnniskor ska bli utestngda frn marknaden. Det vet du.

Dremot varnar jag fr det olmpliga i att totalt okunniga luras in i att delta i en spekulationsbubbla som kommer sluta med en kurskollaps.
Det finns gott om anonyma konton som vill haussa upp kursen fr att sjlva gra sig en hacka p de alltfr mnga okunniga som inte frstr vad det handlar om och hur det kommer sluta.
Trden r s full av exempel p det senare att jag knappast behver citera in exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Kan du slppa din dumma antisemitism? Vi pratar aktier och risker hr, ta din efterblivna nazism och kr upp den i din egen rv tack. Varje inlgg frn dig handlar om judar p ett eller annat stt.

Till alla idioter som blir arga fr att ngon varnar fr risker:
Om ni vill satsa era pengar s gr grna det. Trden har massa inlgg frn folk som inte ens vet hur man kper en aktie eller ht marknadens ppettider. Tror ni att det r sunt att rekommendera dessa att g in med sina sparpengar i den galnaste aktien sedan... Ja jag vet inte. Folk kommer frlora stora pengar och det r bara en tidsfrga.
Just s!
Instmmer till fullo i ovanstende.
Citera
2021-01-31, 00:50
Medlem
Min gissning r att man kommer att baila ut hedgefonderna genom att GME genomfr en riktad nyemission (efter order frn hgre ort) s att fonderna kan kpa tillbaka aktierna de behver.

Frgan r vad WSB-foilket kommer tycka om det. Iofs kommer ju Gamestop f en rtt fet kassa efter det men hedgefonderna kommer undan med nd och nppe.
Citera
2021-01-31, 00:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Min gissning r att man kommer att baila ut hedgefunderna genom att GMEgenomfr en riktad nyemission (efter order frn hgre ort) s att fonderna kan kpa tillbaka aktierna de behver.

Frgan r vad WSB-foilket kommer tycka om det. Iofs kommer ju Gamestop f en rtt fet kassa efter det men hedgefonderna kommer undan med nd och nppe.

Vad r "hgre ort" ?
Citera
2021-01-31, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad r "hgre ort" ?

Federal Reserve / WH.

Deras frmsta intresse r nog att se till att det hr inte sprider sig till ngon systemrisk a la 2008.
Citera
2021-01-31, 00:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Federal Reserve / WH.

Deras frmsta intresse r nog att se till att det hr inte sprider sig till ngon systemrisk a la 2008.

Jag tror inte det, men om de bedmer att det r en systemrisk s r det ju rtt drag att gra. Ingen av oss vill frlora alla vra tillgngar i form av pensioner och socialfrskringar. Missta mig inte, jag anser att brser r vervrderade just nu och mste ner en bra bit men vi vill inte ha kollaps.

(Kanske anvndaren MartinDahlinsMamma sitter och hoppas p kollaps, men framfr allt den anvndaren klarar sig ju inte utan vra socialfrskringssystem, som ju d skulle hotas. Kanske fr dum fr att frst).
Citera
2021-01-31, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Det frvnar mig om hur mnga som inte vet vad blankning r.
Vissa sger att det r olagligt etc.

Mnga sger ocks att wsb r hjltar p vilket stt?
De tvingade en hedgefond/hedgefonder att tcka sina negativa positioner pga de kpte aktier och hll supporten och tvingade priset upp nr blankare gick ur sina positioner.

Nu propagerar man mot att USA:s finansiella system ska ha striktare regelverk!

Att hvda striktare regler pga hndelser som blankning r verdrivet absurt.

Sedan joe biden blev president s brjar vrlden likna alltmer kina.

Just saying.

Ingen har sagt att blankning R olagligt av vad jag har sett. Men dremot att det BORDE vara olagligt.

Sg vad som r bra med blankning? V-mannen klarar inte av det, trots att han sger att blankningar r vad som str mellan oss och the end of the world. Det r kursmanipulation och kar risken fr brskrascher d dessa banker och andra institut tar extrema risker och lter andra betala om det gr fel. Det inte olagligt men det borde absolut vara.

Kom inte dragandes med fri handel, fr det r bara fri handel som systemet r uppbyggt d det passar de stora. Det r inte fri handel d systemet r uppbyggt p ett sdant stt att man mste ge de stora bailouts d de har agerat ansvarslst.
Citera
2021-01-31, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskmat
Tjnat ver 1 miljon p GME, men fortstter att hlla pga principer

Hur mkt gick du in med?
Citera
2021-01-31, 01:23
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ingen har sagt att blankning R olagligt av vad jag har sett. Men dremot att det BORDE vara olagligt.

Sg vad som r bra med blankning? V-mannen klarar inte av det, trots att han sger att blankningar r vad som str mellan oss och end of the world. Det r kursmanipulation och kar risken fr brskrascher d dessa banker och andra institut tar extrema risker och lter andra betala om det gr fel. Det inte olagligt men det borde absolut vara.

Kom inte dragandes med fri handel, fr det r bara fri handel som systemet r uppbyggt d det passar de stora. Det r inte fri handel d systemet r uppbyggt p ett sdant stt att man mste ge de stora bailouts d de har agerat ansvarslst.

Vad du snackar. Blankning r en viktig faktor som skapar volatilitet i kurser, utan blankning skulle teoretiskt sett kurser kunna pumpas till ondlighet genom att "enpeta" uppt. Det som dremot r olagligt r "naked short selling".

Jag frstr din pong, men du har inte tnkt till helt. Jag skulle grna se mer kraftfullare SSR's med lngre stopp-tider, och striktare frbud i att strategiskt blanka bolag som ligger i strre nedtgende trend.
Citera
2021-01-31, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Vad du snackar. Blankning r en viktig faktor som skapar volatilitet i kurser, utan blankning skulle teoretiskt sett kurser kunna pumpas till ondlighet genom att "enpeta" uppt. Det som dremot r olagligt r "naked short selling".

Jag frstr din pong, men du har inte tnkt till helt. Jag skulle grna se mer kraftfullare SSR's med lngre stopp-tider, och striktare frbud i att strategiskt blanka bolag som ligger i strre nedtgende trend.

Naked shorting is the illegal practice of short selling shares that have not been affirmatively determined to exist. ... Despite being made illegal after the 200809 financial crisis, naked shorting continues to happen because of loopholes in rules and discrepancies between paper and electronic trading systems
Citera
2021-01-31, 01:34
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusZeDeo
Naked shorting is the illegal practice of short selling shares that have not been affirmatively determined to exist. ... Despite being made illegal after the 200809 financial crisis, naked shorting continues to happen because of loopholes in rules and discrepancies between paper and electronic trading systems

Det r bra det Linus, fortstt grna terkoppla till samtliga av mina inlgg med en copy-pastad frklarande text. Kan grna betala dig fr detta. 500 kr per inlgg?
Citera
2021-01-31, 01:36
Medlem
Citat:
Det r bra det Linus, fortstt grna terkoppla till samtliga av mina inlgg med en copy-pastad frklarande text. Kan grna betala dig fr detta. 500 kr per inlgg?

Haha, det r lugnt. Investera det i nt du tror p istllet
Citera
2021-01-31, 01:38
Medlem
Citat:

Om jag inte har tnkt till men du har s rtt, d borde du komma med en betydligt bttre frklaring till varfr det r s viktigt. Fr det du beskriver r ju just kursmanipulation, och kursmanipulering r knappast ngot viktigt. Kurser skulle f de priser som riktiga kpare/sljare anser r det rtta priset utan blankning, vad r problemet med det? S gr ett nytt frsk, fr du kan inte sga att blankning r viktigt fr det manipulera ner priserna.

Det r ocks som sagt en vldigt stor samhllsfara, d banker och hedgefonder etc tendera tar stora risker med blankningar och eftersom frlusterna kan bli i teorin ondliga s r det extremt farligt. Det kan leda till systemkrasch, och var nra 2008. Vi borde ha lrt oss, och frbjuda det.

ven OM det skulle finnas sm frdelar med blankningar (vilket du inte har klarat av att sga vad de r) s r det inte vrt risken nd. Dessa institut agera helt ansvarslst gng p gng. Men du vill fortstta ge dem verktygen till att frstra hela vrldsekonomin? Om man ska tillta blankningar s mste man vara extremt restriktiv med det, men det klarar inte dessa institut av att vara helt uppenbart. De kommer aldrig sluta agera ansvarslst om de har mjligheten att agera ansvarslst. Det ligger i deras natur att agera ansvarslst.
Senast redigerad av Hew18 2021-01-31 kl. 01:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in