2021-01-30, 22:27
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
S om de lnar aktien vid 4 dollar, s frvntar dom sig att den ska vara vrd mindre n 3 dollar dagen efter?

Eller fr att ta andra siffror; SBB r blankad till 5%. Dessa personer frvntar sig allts att p mndag kommer SBB aktien, som idag r vrd 27,46 att vara vrd mindre n 20 spnn? Fr annars gr dom back? Det finns ingen i hela vrlden som hade blankat om det var 30% per dag. Om dom blankar i mer n en dag, sg 2 dagar, s ska den vara vrd 14 spnn? Du frstr vl sjlv att det r totalt orimligt.

Det dom hller p med r att "betta" p att aktien kommer att sjunka. Dom tjnar allts pengar p att en aktie sjunker.

Tips r att lsa p innan du sitter och skriver "det dr tror jag inte p!"

https://youtu.be/zeiv64HpCJQ <- Kika p den s fr du en crash course i vad som hnder.
Citera
2021-01-30, 22:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Det r 30% per dag, inte per r.

Jag tvivlar starkt p att det existerar ln p 388000000000000000000000000000000000000000% rnta vilket detta ungefr skulle bli p rsbasis (kan vara fel p en nolla plus eller minus)

Zimbabwes hyperinflation r ca 0.5% per dag.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2021-01-30 kl. 22:32.
Citera
2021-01-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
S om de lnar aktien vid 4 dollar, s frvntar dom sig att den ska vara vrd mindre n 3 dollar dagen efter?

Eller fr att ta andra siffror; SBB r blankad till 5%. Dessa personer frvntar sig allts att p mndag kommer SBB aktien, som idag r vrd 27,46 att vara vrd mindre n 20 spnn? Fr annars gr dom back? Det finns ingen i hela vrlden som hade blankat om det var 30% per dag. Om dom blankar i mer n en dag, sg 2 dagar, s ska den vara vrd 14 spnn? Du frstr vl sjlv att det r totalt orimligt.
Jag kollade och det kan rra sig om 3 %. Dock ingen rnta om aktierna "lmnas tillbaka" samma dag. Jag antar att det r 3 % per dag efter frsta dagen.
Citera
2021-01-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Det dom hller p med r att "betta" p att aktien kommer att sjunka. Dom tjnar allts pengar p att en aktie sjunker.

Tips r att lsa p innan du sitter och skriver "det dr tror jag inte p!"

https://youtu.be/zeiv64HpCJQ <- Kika p den s fr du en crash course i vad som hnder.

Jag vet hur man blankar. Och t.ex. denna sida erbjuder 2,75% rnta. Och det r fr oss vanliga smsparare, inte fr stora institutioner. Jag skulle gissa p att de betalar tops 1-1,5% per dag (vilket fortf. r otroligt bra rnta, p ver 300% per r)
https://www.paretosec.se/vardepapper...ring/blankning
Citera
2021-01-30, 22:37
Medlem
Det frvnar mig om hur mnga som inte vet vad blankning r.
Vissa sger att det r olagligt etc.

Mnga sger ocks att wsb r hjltar p vilket stt?
De tvingade en hedgefond/hedgefonder att tcka sina negativa positioner pga de kpte aktier och hll supporten och tvingade priset upp nr blankare gick ur sina positioner.

Nu propagerar man mot att USA:s finansiella system ska ha striktare regelverk!

Att hvda striktare regler pga hndelser som blankning r verdrivet absurt.

Sedan joe biden blev president s brjar vrlden likna alltmer kina.

Just saying.
Citera
2021-01-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Okej, jag frstr lite av vad som hnt men inte allt..

Vad har egentligen de som shortat denna aktie frlorat? Visst att det inte ser bra ut med kursen nu men den lr ju sjunka rtt rejlt nr % shortade aktier sjuker. Nr mste de kpa tillbaka aktierna, vad betalar de fr rnta under tiden? Har inte de som tjnat pengar p detta bara tjnat p andra anvndare n s lnge tills det att de som shortat kper tillbaka aktier?

Dessutom undrar jag om detta verkligen r en sdan enorm frlust fr wallstreetbanditerna. Det r ju inget jttefretag vi pratar om och de lr ju handla med oehrda volymer s ven om det r en stor % frlust p just denna aktie undrar jag om det verkligen gr s stor skada. Mer en prestige.

Utan att frst mig p aktiemarknaden nmnvrt frstr jag ju att den r oehrt riggad mot smspararna och jag tror denna aktion som exponerar fusket faktiskt kan leda till frndring. Sg ett intressant inslag p The Hill dr de spekulerade kort i att folk nu kommer att organisera sig fr att gynna fretag som r "bra" men missgynna dliga. Dvs slja av aktier i fretag som r dliga fr klimatet, mot de anstllda osv och istllet kpa aktier i fretag av mer moraliska anledningar.
Enda sttet att minska blankningen r att kpa aktier. GME r blankad till ver 100%. Fr att f bort all blankning mste allts fler n alla aktier kpas p marknaden, vilket r omjligt.

All minskning av blankning sker allts genom kp av aktier, vilket driver upp kursen ordentligt om det finns f sljare. Det r drfr alla uppmanas att hlla. Ju lngre folk hller, desto dyrare blir det fr hedgefonderna. Ju mer kursen gr upp desto mer kommer rntan fr dem hjas. Nu ligger den p ver 30% p befintliga positioner och 50% p nya.
Citera
2021-01-30, 22:44
Medlem
P avanza gller att man mste ha 130% tckning p sitt konto om man blankar. Blankar du fr 10 000 kr mste du allts ha 3000 kr p kontot innan du kan blanka. Det vrdet rknas ut i realtid s stiger kursen mste du ha mer likvider. Stiger kursen med 100% mste du ha 26000 kr p kontot helt pltsligt. Utver det betalar du en rnta till den som lnat ut aktien.

Om det fungerar p samma stt fr en stor amerikansk hedgefond vet jag inte.
Citera
2021-01-30, 22:48
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Det r 30% per dag, inte per r.

Haha, nej.
Citera
2021-01-30, 22:51
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
De trodde p all desinformation om en raket som gra vad som aldrig skett frrut, gissar jag.

Den enda som sprider desinformation r du och vitvarumongot.

S dags logga ut fr er del.
Citera
2021-01-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Enda sttet att minska blankningen r att kpa aktier. GME r blankad till ver 100%. Fr att f bort all blankning mste allts fler n alla aktier kpas p marknaden, vilket r omjligt.

All minskning av blankning sker allts genom kp av aktier, vilket driver upp kursen ordentligt om det finns f sljare. Det r drfr alla uppmanas att hlla. Ju lngre folk hller, desto dyrare blir det fr hedgefonderna. Ju mer kursen gr upp desto mer kommer rntan fr dem hjas. Nu ligger den p ver 30% p befintliga positioner och 50% p nya.
Finns det eller finns det inte ngon deadline fr hedgefonderna att kpa tillbaks aktien inom en viss tid ?

Eller det enda de frlorar p just nu r att de betalar rnta fr dessa utlnade aktier som vanligt folk har kpt p sig och inte vill slja tillbaka de tills priset nr en viss niv tex 500-1000 usd per aktie...
Citera
2021-01-30, 22:52
Medlem
Sjunker inom en mnad, utan tvivel.
Kul grej dock, hoppas snt hr hnder fler gnger.
Citera
2021-01-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung

Rntan r max 3 % per dag och rknas nog p den kurs som var nr aktierna lnades.

Det blir 250 % per mnad, jmfrt med en kurskning p 800 % eller liknande i r. Det lnar sig inte att kpa tillbaka blankade aktier i nulget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in