2021-01-31, 00:39
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Tack för klargörandet!

Så dippen som bildade någon form av V kurva i GME aktien var förmodligen då som de som startade hypen gick ur (sålde)?
Vet inte. Min gissning är inte värd mer än någon annans där.
Det är antagligen en kombination.

Vad jag däremot vet är att det är ett företag som gått rejält med förlust i flera år och står inför konkurshot.
Man kan skissa på olika scenarion och i ett optimistiskt sådant kanske det går bra på lång sikt, men inte ens då är aktien värd mer än kanske en tiondel av dagens kurs.

Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Kan man dra några kopplingar till vad som händer på cryptomarknaden? Tänker typ på dogecoins som flög upp 450% på några timmar idag, och Ripple som just nu skjuter i höjden?
Jag har inte följt med i vad som hänt med kryptovalutorna på senare tid.
Mekanismen bakom det som händer här i GameStop skiljer sig antagligen eftersom detta även är en s.k. short squeeze.

Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Nej nej, du har inte förstått vad det här handlar om. Du klagar på fria människor som pratar på ett transparent nätverk om en aktie dom gillar. Det är fri marknad.

Du verkar förorda att fria människor ska bli utestängda från marknaden och satta med restriktioner. => det är att rigga marknaden och slå mot den lilla människan mha sin institutionella marknadsmakt. Och det är folk trött på.
Jag har inte någonstans skrivit att jag förordar att människor ska bli utestängda från marknaden. Det vet du.

Däremot varnar jag för det olämpliga i att totalt okunniga luras in i att delta i en spekulationsbubbla som kommer sluta med en kurskollaps.
Det finns gott om anonyma konton som vill haussa upp kursen för att själva göra sig en hacka på de alltför många okunniga som inte förstår vad det handlar om och hur det kommer sluta.
Tråden är så full av exempel på det senare att jag knappast behöver citera in exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Kan du släppa din dumma antisemitism? Vi pratar aktier och risker här, ta din efterblivna nazism och kör upp den i din egen röv tack. Varje inlägg från dig handlar om ”judar” på ett eller annat sätt.

Till alla idioter som blir arga för att någon varnar för risker:
Om ni vill satsa era pengar så gör gärna det. Tråden har massa inlägg från folk som inte ens vet hur man köper en aktie eller öht marknadens öppettider. Tror ni att det är sunt att rekommendera dessa att gå in med sina sparpengar i den galnaste aktien sedan... Ja jag vet inte. Folk kommer förlora stora pengar och det är bara en tidsfråga.
Just så!
Instämmer till fullo i ovanstående.
Citera
2021-01-31, 00:50
Medlem
Min gissning är att man kommer att baila ut hedgefonderna genom att GME genomför en riktad nyemission (efter order från högre ort) så att fonderna kan köpa tillbaka aktierna de behöver.

Frågan är vad WSB-foilket kommer tycka om det. Iofs kommer ju Gamestop få en rätt fet kassa efter det men hedgefonderna kommer undan med nöd och näppe.
Citera
2021-01-31, 00:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Min gissning är att man kommer att baila ut hedgefunderna genom att GMEgenomför en riktad nyemission (efter order från högre ort) så att fonderna kan köpa tillbaka aktierna de behöver.

Frågan är vad WSB-foilket kommer tycka om det. Iofs kommer ju Gamestop få en rätt fet kassa efter det men hedgefonderna kommer undan med nöd och näppe.

Vad är "högre ort" ?
Citera
2021-01-31, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad är "högre ort" ?

Federal Reserve / WH.

Deras främsta intresse är nog att se till att det här inte sprider sig till någon systemrisk a la 2008.
Citera
2021-01-31, 00:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Federal Reserve / WH.

Deras främsta intresse är nog att se till att det här inte sprider sig till någon systemrisk a la 2008.

Jag tror inte det, men om de bedömer att det är en systemrisk så är det ju rätt drag att göra. Ingen av oss vill förlora alla våra tillgångar i form av pensioner och socialförsäkringar. Missta mig inte, jag anser att börser är övervärderade just nu och måste ner en bra bit men vi vill inte ha kollaps.

(Kanske användaren MartinDahlinsMamma sitter och hoppas på kollaps, men framför allt den användaren klarar sig ju inte utan våra socialförsäkringssystem, som ju då skulle hotas. Kanske för dum för att förstå).
Citera
2021-01-31, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Det förvånar mig om hur många som inte vet vad blankning är.
Vissa säger att det är olagligt etc.

Många säger också att wsb är hjältar på vilket sätt?
De tvingade en hedgefond/hedgefonder att täcka sina negativa positioner pga de köpte aktier och höll supporten och tvingade priset upp när blankare gick ur sina positioner.

Nu propagerar man mot att USA:s finansiella system ska ha striktare regelverk!

Att hävda striktare regler pga händelser som blankning är överdrivet absurt.

Sedan joe biden blev president så börjar världen likna alltmer kina.

Just saying.

Ingen har sagt att blankning ÄR olagligt av vad jag har sett. Men däremot att det BORDE vara olagligt.

Säg vad som är bra med blankning? V-mannen klarar inte av det, trots att han säger att blankningar är vad som står mellan oss och the end of the world. Det är kursmanipulation och ökar risken för börskrascher då dessa banker och andra institut tar extrema risker och låter andra betala om det går fel. Det inte olagligt men det borde absolut vara.

Kom inte dragandes med fri handel, för det är bara fri handel som systemet är uppbyggt då det passar de stora. Det är inte fri handel då systemet är uppbyggt på ett sådant sätt att man måste ge de stora bailouts då de har agerat ansvarslöst.
Citera
2021-01-31, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskmat
Tjänat över 1 miljon på GME, men fortsätter att hålla pga principer

Hur mkt gick du in med?
Citera
2021-01-31, 01:23
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ingen har sagt att blankning ÄR olagligt av vad jag har sett. Men däremot att det BORDE vara olagligt.

Säg vad som är bra med blankning? V-mannen klarar inte av det, trots att han säger att blankningar är vad som står mellan oss och end of the world. Det är kursmanipulation och ökar risken för börskrascher då dessa banker och andra institut tar extrema risker och låter andra betala om det går fel. Det inte olagligt men det borde absolut vara.

Kom inte dragandes med fri handel, för det är bara fri handel som systemet är uppbyggt då det passar de stora. Det är inte fri handel då systemet är uppbyggt på ett sådant sätt att man måste ge de stora bailouts då de har agerat ansvarslöst.

Vad du snackar. Blankning är en viktig faktor som skapar volatilitet i kurser, utan blankning skulle teoretiskt sett kurser kunna pumpas till oändlighet genom att "enpeta" uppåt. Det som däremot är olagligt är "naked short selling".

Jag förstår din poäng, men du har inte tänkt till helt. Jag skulle gärna se mer kraftfullare SSR's med längre stopp-tider, och striktare förbud i att strategiskt blanka bolag som ligger i större nedåtgående trend.
Citera
2021-01-31, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Vad du snackar. Blankning är en viktig faktor som skapar volatilitet i kurser, utan blankning skulle teoretiskt sett kurser kunna pumpas till oändlighet genom att "enpeta" uppåt. Det som däremot är olagligt är "naked short selling".

Jag förstår din poäng, men du har inte tänkt till helt. Jag skulle gärna se mer kraftfullare SSR's med längre stopp-tider, och striktare förbud i att strategiskt blanka bolag som ligger i större nedåtgående trend.

Naked shorting is the illegal practice of short selling shares that have not been affirmatively determined to exist. ... Despite being made illegal after the 2008–09 financial crisis, naked shorting continues to happen because of loopholes in rules and discrepancies between paper and electronic trading systems
Citera
2021-01-31, 01:34
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusZeDeo
Naked shorting is the illegal practice of short selling shares that have not been affirmatively determined to exist. ... Despite being made illegal after the 2008–09 financial crisis, naked shorting continues to happen because of loopholes in rules and discrepancies between paper and electronic trading systems

Det är bra det Linus, fortsätt gärna återkoppla till samtliga av mina inlägg med en copy-pastad förklarande text. Kan gärna betala dig för detta. 500 kr per inlägg?
Citera
2021-01-31, 01:36
Medlem
Citat:
Det är bra det Linus, fortsätt gärna återkoppla till samtliga av mina inlägg med en copy-pastad förklarande text. Kan gärna betala dig för detta. 500 kr per inlägg?

Haha, det är lugnt. Investera det i nåt du tror på istället
Citera
2021-01-31, 01:38
Medlem
Citat:

Om jag inte har tänkt till men du har så rätt, då borde du komma med en betydligt bättre förklaring till varför det är så viktigt. För det du beskriver är ju just kursmanipulation, och kursmanipulering är knappast något viktigt. Kurser skulle få de priser som riktiga köpare/säljare anser är det rätta priset utan blankning, vad är problemet med det? Så gör ett nytt försök, för du kan inte säga att blankning är viktigt för det manipulera ner priserna.

Det är också som sagt en väldigt stor samhällsfara, då banker och hedgefonder etc tendera tar stora risker med blankningar och eftersom förlusterna kan bli i teorin oändliga så är det extremt farligt. Det kan leda till systemkrasch, och var nära 2008. Vi borde ha lärt oss, och förbjuda det.

Även OM det skulle finnas små fördelar med blankningar (vilket du inte har klarat av att säga vad de är) så är det inte värt risken ändå. Dessa institut agera helt ansvarslöst gång på gång. Men du vill fortsätta ge dem verktygen till att förstöra hela världsekonomin? Om man ska tillåta blankningar så måste man vara extremt restriktiv med det, men det klarar inte dessa institut av att vara helt uppenbart. De kommer aldrig sluta agera ansvarslöst om de har möjligheten att agera ansvarslöst. Det ligger i deras natur att agera ansvarslöst.
Senast redigerad av Hew18 2021-01-31 kl. 01:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in