2021-01-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
jag borde ha köpt när den låg på 190 usd och nu väntar jag bara på att den når 200 sen om alla har rätt och den nå 1000 usd ja då tjänar man något men frågan är om man hinner sälja vid vinst eller kommer hedgfonden vinna på nått sätt innan man hinner cascha in ?

Du har missuppfattat hela grejen. Köp inte GME om du vill tjäna pengar. Jag avråder dig starkt.
Citera
Medlem
All in
Citera
Medlem
jag vet en bra stockpickingsida som levererar bra techaktier
Citera
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragornlegolas
Efter Robinhood skandalen så tänkte jag hoppa över till en annan börsmäklare. Är Swedbank nåt att köra med?

Webull verkar många byta till, även Tastyworks använder många till optioner. TDAmeritrade genom Thinkorswim om man kan sin skit.

Robin Hood kan man ju inte använda om man inte medborgare i USA, så jag antar att du bor i USA?
Citera
2021-01-29, 22:20
Medlem
Det jag inte förstår är HUR priset på GME ska gå upp så mycket som WSB förutspår? Måste väl finnas köpare som köper för högre och högre pris för det ska ske. Vad är det jag missar?

För om hedge-förvaltarna bettat mot GME, innebär inte det bara att dom torskar sjukt mycket pengar ... hur drar det upp priset på aktien i praktiken?
Citera
2021-01-29, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Det jag inte förstår är HUR priset på GME ska gå upp så mycket som WSB förutspår? Måste väl finnas köpare som köper för högre och högre pris för det ska ske. Vad är det jag missar?

För om hedge-förvaltarna bettat mot GME, innebär inte det bara att dom torskar sjukt mycket pengar ... hur drar det upp priset på aktien i praktiken?

Därför att teorin är att blankarna tillslut MÅSTE köpa tillbaka en aktie för att kunna lämna tillbaka den till den dom "lånat" den av.

Och när det har gått tillräckligt långt för hedgefonderna så börjar det bli så pass dyrt att betala ränta på aktierna dom inte lämnat tillbaka att dom MÅSTE köpa.
Och därav driva upp kursen ännu mer när få säljer.

In theory.
Citera
2021-01-29, 22:23
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221

De måste köpa tillbaka aktierna de har blankat. Och ungefär 120% av aktierna är blankade. Att det finns potential att bli en raket är inte bara ett meme, det är en rimlig möjlighet.
Citera
2021-01-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Du har missuppfattat hela grejen. Köp inte GME om du vill tjäna pengar. Jag avråder dig starkt.
vad är det jag har missuppfattat ?
Sen undrar man hur mycket avanza vill ha om allt går vägen samt hur mycket skatt det ska dras på vinsten ?
Citera
2021-01-29, 22:25
Medlem
happilappis avatar
Att volymen sjunker dag för dag bådar riktigt gott.

Det finns helt enkelt inte lika mycket aktier i cirkulation, för dom som köpt tidigt verkar ha låst in dom i valvet. Det lär nog bli mycket svårt att aktivt shorta aktien i detta läge för att manipulera ner priset, för det lär vara skyhöga kostnader.

Gamblen i det här läget handlar om vad myndigheterna i USA kommer göra med aktien under helgen. Uppenbarligen spelar det inte så stor roll om Robinhood i princip bannar köp, för aktien gick upp idag och sedan sidledes. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med säljare på detta pris för att trycka ner kursen.

Om ingen regulering görs så bör aktien rent fundamentalt bara fortsätta gå upp. Och det som sätter stopp är när priset går så högt att folk faktiskt börjar sälja. Och då kan det gå ner snabbt.
Citera
2021-01-29, 22:27
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
vad är det jag har missuppfattat ?
Sen undrar man hur mycket avanza vill ha om allt går vägen samt hur mycket skatt det ska dras på vinsten ?

Om du sitter på 500K att lägga på GameStop bör du rimligtvis kunna söka fram den informationen själv; eller är det socialbidraget du tänker skicka in?

https://www.avanza.se/konton-lan-pri...geklasser.html
https://www.skatteverket.se/privat/s...800037851.html
Citera
2021-01-29, 22:28
Medlem
Någon som vet en mäklare som tillåter köp av amerikanska options för oss i Sverige? Finns det?
Citera
2021-01-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Jag har en säljorder på 1 aktie @ $1.000.000
Låt det sjunka in!

Courtaget dras när köpet är genomfört va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in