2021-12-10, 16:57
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comamaxa
Alla företag på börsen värderas efter sitt styckningsvärde, det är sen gammalt.
Nej, de flesta företag går faktiskt bra och behöver inte styckas. Men jag kan hålla med om att ett företags lägsta aktiekurs bör vara ett styckningsvärde. Jag är lätt tveksam till att det värdet steg från $5 till $50 på ett år. Någon 10-dubbling av GMEs inkrom under den perioden kan jag inte se. Tvärtom har massor med butiker lagts ner och butiks-konceptet dött ännu mer under corona.
Citera
2021-12-10, 17:01
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"Drog in", är det samma sak som "fick"? Eller späddes kanske aktien ut för exakt samma belopp dvs ett nollsumme-spel?

Att de har pengar gör att de överlever en säsong till, visst. Man kan då förlänga konkursen, eller helt byta inriktning. Ge gärna exempel på ett företag som var konkursmässigt, bytte inriktning, och därefter tjänade pengar.

Du vet inte vad som har hänt men ska ändå förklara för mig hur det fungerar. Nollsummespel? Din clown. 🤡

Citat:
GameStop shares climbed after the video game retailer said it sold 5 million additional shares, raising $1.13 billion in capital to accelerate growth.

The original Reddit-favorite meme stock jumped as much as 12.7% Tuesday after the company announced the completion of its at-the-market equity offering program that was initially disclosed on June 9. By afternoon, the daily gain was 10%. GameStop said it will use the proceeds for general corporate purposes as well as for investing in growth initiatives and maintaining a strong balance sheet.

https://www.cnbc.com/2021/06/22/game...hare-sale.html
Citera
2021-12-10, 17:03
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Du menar att det plötsligt kan dyka upp ett styckningsvärde på $50 när aktien kostar $5? Frågan är inte ironisk, kanske bra jag är tydlig med det.

Styckningsvärdet är förhållandevis konstant.
Att bolag handlas för under styckningsvärdet händer någon gång ibland.
Det finns sådana exempel även på Stockholmsbörsen historiskt.

Var det inte du som bara för någon dag sedan försökte använda storleken på din portfölj som härskarteknik?
17 miljoner investerat i olika papper om jag minns rätt?

Fortsätt fråga på du. Jag tror portföljvärde härmed är bevisat inte lika med analytisk förmåga.

Citat:
Nej, de flesta företag går faktiskt bra och behöver inte styckas.
Det finns bolag som går bra men styckas endå.

Citat:
Jag är lätt tveksam till att det värdet steg från $5 till $50 på ett år. Någon 10-dubbling av GMEs inkrom under den perioden kan jag inte se.
Du är blind men inte retarderad som oss andra. Det är därför du inte ser.
Har du kollat om kvartalsrapporterna finns som ljudbok?
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-12-10 kl. 17:06.
Citera
Medlem
Citat:
Market cap ÄR totala värdet på aktien. Spekulerar i att du är en normalkunnig GME-ägare.

Pucko, ja det stämmer men GME har knappt några skulder och en stabil kassa på över 1 miljard USD och med deras nya affärsmodell med NFT marketplace så bör målet med att uppnå lönsamhet inte vara långt borta.
Citera
Citat:
Tvärtom har massor med butiker lagts ner och butiks-konceptet dött ännu mer under corona.

Har du hört talas om den här modeflugan, vad heter det, ”näthandel”?
Citera
2021-12-10, 17:06
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Har du hört talas om den här modeflugan, vad heter det, ”näthandel”?
Att se GME som nya amazon vore den största halmdocka jag sett. Men så skruvad är verkligheten under finansbubblor.
Citera
2021-12-10, 17:09
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Du vet inte vad som har hänt men ska ändå förklara för mig hur det fungerar. Nollsummespel? Din clown. 🤡

https://www.cnbc.com/2021/06/22/game...hare-sale.html
Datumet på artikeln är 22 juni?

I vanliga fall (...) så brukar aktiekursen stiga om ett företag gör återköp, alltså köper tillbaka sina aktier?
Citera
2021-12-10, 17:10
Citat:
Att se GME som nya amazon vore den största halmdocka jag sett. Men så skruvad är verkligheten under finansbubblor.

Du har förstås full koll på inventarie, försäljning och leveranskedja. Men du vet inget om det gångna året.

Snälla, du hittar ju bara på alltsom diskussionen fortgår.
Citera
2021-12-10, 17:12
Citat:
Datumet på artikeln är 22 juni?

I vanliga fall (...) så brukar aktiekursen stiga om ett företag gör återköp, alltså köper tillbaka sina aktier?

De sålde 5 miljoner aktier. Det har inte skett något återköp. Är du inte läskunnig?

22 juni, ja. Det var för 6 månader sedan. Behöver jag berätta hur en kalender fungerar också?
Citera
2021-12-10, 17:15
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
De sålde 5 miljoner aktier. Det har inte skett något återköp. Är du inte läskunnig?

22 juni, ja. Det var för 6 månader sedan. Behöver jag berätta hur en kalender fungerar också?

Det är så uppenbart att parisaren inte ens plockade fram Q3an för att kontrollera siffrorna.
På tal om halmdockor och charlataner.

Citat:
Den sista meningen avslöjar dig som charlatan. Googla på ordet.

Sarlatan? Jag är retarderad släthjärna, försök inte göra dig lustig på min begåvningsvariation!
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-12-10 kl. 17:18.
Citera
2021-12-10, 17:17
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:

Exakt, för andra företag stiger kursen om de gör återköp, här stiger kursen om de säljer?

Det är som du kanske förstår ingen skillnad i balansräkningen om man äger aktier eller om man säljer dem för aktuellt värde. Så ingenting förändrades. Möjligen gjorde de en fantastisk vinst om aktierna bokförts till gamla värdet $5, och det är ju skickligt. Kanske ska de sluta sälja spel och börja med aktier.

22 juni är 6 månader sedan så det kan inte påverka kursen idag.
Citera
2021-12-10, 17:21
Citat:
22 juni är 6 månader sedan så det kan inte påverka kursen idag.

Nej, låt oss istället värdera företaget baserat på hur det såg ut för 3 år sen. Struntsumma att de bytt ledarskap, dragit in $1 miljard, ändrat affärsmodell och betalat sina skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in