• 1
  • 2
2021-01-19, 18:48
Medlem
Knackts avatar
Hur går man tillväga för att hämnas om man blivit dömd i rättegång på falska grunder? Nu menar jag att målsägande samt vittnena har ljugit och kommit undan med det? Ska man svälja sin stolthet och acceptera att bli rövknullad av rättsväsendet när man egentligen är oskyldig eller ska man förbereda hämndaktioner?
Citera
2021-01-19, 18:50
Medlem
jjujjus avatar
Det beror på om du vill få fler konsekvenser?

Gå vidare, för din egen skull. Du skadar bara dig själv mer genom att hämnas. Dom kommer bara skratta åt dig när du får ett straff igen. Är du fri nu så njut av det och lägg det förflutna bakom dig, träffa en psykolog och ta itu med traumat, förstår att det är jobbigt och att ett hat utvecklats. Bearbeta bort det och bli fri mentalt också.
Citera
2021-01-19, 18:53
Medlem
En normal människa överklagar och presenterar bevis.
Citera
2021-01-19, 18:57
Medlem
Knackts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det beror på om du vill få fler konsekvenser?

Gå vidare, för din egen skull. Du skadar bara dig själv mer genom att hämnas. Dom kommer bara skratta åt dig när du får ett straff igen. Är du fri nu så njut av det och lägg det förflutna bakom dig, träffa en psykolog och ta itu med traumat, förstår att det är jobbigt och att ett hat utvecklats. Bearbeta bort det och bli fri mentalt också.

Önskar det var så enkelt. Om man kunde betala sin böter och ta straffet och sedan gått vidare i livet så skulle jag kunna acceptera det, men nu sitter jag här med en prick som inte försvinner förrän om 10 år och kommer därmed sota för det, folk tror nu att jag är brottsling och ingen vill höra min sida av berättelsen och att skaffa hederlig utbildning/jobb är uteslutet.

Jag har överklagat såklart men hovrätten fastställde tingsrättens dom så den biten är körd.

fan.
Citera
2021-01-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knackt
Önskar det var så enkelt. Om man kunde betala sin böter och ta straffet och sedan gått vidare i livet så skulle jag kunna acceptera det, men nu sitter jag här med en prick som inte försvinner förrän om 10 år och kommer därmed sota för det, folk tror nu att jag är brottsling och ingen vill höra min sida av berättelsen och att skaffa hederlig utbildning/jobb är uteslutet.

Jag har överklagat såklart men hovrätten fastställde tingsrättens dom så den biten är körd.

fan.

Då är du väl skyldig. Och 10 år för en prick att försvinna handlar inte om en ringa stöld....
Citera
2021-01-19, 19:02
Medlem
jjujjus avatar
Citat:

fan.
Så länge du låter dina känslor styra dig och dina gärningar så är du förlorad. Stäng av, tänkt logiskt och med sunt förnuft. VEM förlorar i att hämnas, är det du eller dom? För jag tror att det är du.

Tänkte faktiskt på detta för några dagar sedan "Fan vad hemskt att bli oskyldigt dömd för något, går det att inte hata samhället efter det?" Exakt det sa jag till en vän. Fly landet är kanske inte en så dålig idé...förstår att du är besviken, blir nog svårt att leva ett hederligt liv efter det här.

Vad är bäst för dig? Planera din framtid, du behöver inte straffas mer.
Citera
2021-01-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då är du väl skyldig. Och 10 år för en prick att försvinna handlar inte om en ringa stöld....

"Då är du väl skyldig" ber till gud att inte du blir en åklagare eller jurist. Vet du hur många oskyldiga sitter i fängelse? Du har då bra förtroende hur systemet är byggt. Gissar på att du aldrig grävt i djupet och bara vet om de yttre, en lägre iq människa helt enkelt.
Citera
2021-01-19, 19:06
Medlem
Du överklagar till hovrätten och byter ut din advokat.
Citera
2021-01-19, 19:09
Medlem
Knackts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katbalou
På vilka falska grunder har du blivit dömd?

Har du slutat slå din fru?

Vittnen samt målsägande hävdar att jag var den som agerade aggressivt fastän det egentligen var en nödvärnssituation. Deras berättelser lät inte alls särskilt trovärdiga men eftersom det inte fanns en särskilt "orsak" att tro dessa bara ljuger så valde de att gå på deras historier, för vem skulle inte ljuga för att försöka få kompisen att framstå som ett offer ? Jag kunde inte motbevisa deras lögner så jag blev dömd. De har även undvikit att vissa detaljer i deras berättelser som talar för mig men de kom undan med det såklart för de "minns inte", hur ska man bevisa om någon minns eller inte? Det kan man inte. Har anmält för mened men det lades ned såklart för att det inte går att motbevisa deras lögner. Sunkigt system.
Senast redigerad av Knackt 2021-01-19 kl. 19:14.
Citera
2021-01-19, 19:15
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator1990
Vet du hur många oskyldiga sitter i fängelse? .

Det finns säkert många intagna som hävdar att de är oskyldiga. Det är inte detsamma som att de faktiskt är det.
Citera
2021-01-19, 19:16
Medlem
Knackts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du överklagar till hovrätten och byter ut din advokat.

Vad hjälper det att byta advokat? Är man dömd i tingsrätten är chansen att man blir frikänd i hovrätten minimal. Så vitt jag vet heller så kan man inte tillföra mer bevis när man överklagar utan de utgår ifrån det som lades fram för tingsrätten.

Sen så låter det dumt att byta för advokaten är ju redan insatt i hela ärendet. En ny advokat måste börja från noll igen.
Citera
2021-01-19, 19:19
Medlem
Citat:
Vad hjälper det att byta advokat? Är man dömd i tingsrätten är chansen att man blir frikänd i hovrätten minimal. Så vitt jag vet heller så kan man inte tillföra mer bevis när man överklagar utan de utgår ifrån det som lades fram för tingsrätten.

Sen så låter det dumt att byta för advokaten är ju redan insatt i hela ärendet. En ny advokat måste börja från noll igen.

Uppenbarligen duger inte din advokat, om du blir oskyldigt dömd. Väljer man då att stå fast din den, så är det ditt egna beslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in