Citat:
Ursprungligen postat av
Knackt
Hur går man tillväga för att hämnas om man blivit dömd i rättegång på falska grunder? Nu menar jag att målsägande samt vittnena har ljugit och kommit undan med det? Ska man svälja sin stolthet och acceptera att bli rövknullad av rättsväsendet när man egentligen är oskyldig eller ska man förbereda hämndaktioner?
Inga hämndaktioner. Hämnd föder bara ny hämnd. Antagligen ljuger MG/ vittnen pga hämnd från första början.
Håller med andra om att trovärdighet väljer tyngre än riktig bevisning i de flesta fall, därför kan detta hända. Inte desto mindre är det ett rättsövergrepp.
Jag känner till fall där folk under 18 har blåljugit och rätten varit tvungen att tro mer på dem pga att barnkonventionen är något av det man följer mest slaviskt. Känner folk som skrutit om hur de ljugit i rätten för att komma undan själva, både privatpersoner och uniformspersonal.
Både åklagare och försvarare är dessutom partiska och påverkas av media och politiska agendor. Nämndemännen har inga personliga motiv när de dömer så de är mer opartiska.
Det som är tråkigt är att du blir dömd för något du inte gjort och dessutom straffas för det och får svårare att få jobb mm.
Jag funderar mycket över hur oskyldigt dömda ska få upprättelse på något sätt. Det är ju otroligt svårt att få resning. Jag vet folk som skulle vilja ha resning långt efter sina straff,
bara för att faktiskt kunna rentvå sitt namn. Det bästa man kan göra är väl att göra comeback med något man är riktigt bra på, bli känd för det istället och sedan skriva en självbiografi om det man gått igenom.