Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-17, 09:19
  #1
Medlem
QE. TINA. Börsen och realekonomin har inte längre någon koppling. Diverse centralbanker spottar ur sig mer cash än någonsin. Det är lättare att förstå hur ett CP-barn tänker än hur börsen kommer gå under 2021.

Naturligtvis kommer nästan alla värdepapper gå upp sjukt mycket. Men vilka och när? Omöjligt att säga. Därför kommer jag att under 2021 köra en strategi som jag kallar CP-Momentum. Namnet kommer av att strategin är så lätt att även ett CP-barn kan följa den. Samt att det är en strategi utformad för att passa en CP-marknad.

Strategin går kort sagt ut på att köpa det som går bra och sälja det som börjar gå dåligt. Man lägger alltså helt bort all analys och logiskt tänkande, för det känns ju sjukt att köpa en fond som redan gått upp 180% på ett år. Men det är antagligen så man måste göra.

Den är skapad men inspiration från ett antal användare på forumet som redan kör något liknande. Mitt tillskott är främst demonstration av hur den fungerar kommande år.


CP-Momentum strategin
  • Mål 1: Portföljen ska vid 2022/1/18 ha växt minst dubbelt så mycket som OMX30 under samma period. Estimerar >50%.
  • Mål 2: Visa forumets indextorskar hur lätt det är att slå index.
  • Strategi: Varje månad, köp de fem fonder som gått bäst de senaste 12 månaderna på Avanza. Om en fond trillat ur topp fem, sälj och allokera om summan.
  • Kapital: 5000/månad

Januaris köp
  • BNP Paribas Energy Transition C C
  • Thematica - Future Mobility Retl SEK Acc
  • Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK
  • Consensus Småbolag A
  • BGF Next Generation Technology A2 USD

Frågeställning: Vad kommer min portfölj sluta på? Synpunkter på strategier anpassade för 2021?
Citera
2021-01-17, 13:11
  #2
Medlem
Skall bli intressant och följa din strategi. Undrar dock varför du väljer att ta in de som gått bäst på ett år?
Hade det inte varit bättre att ta de som går bäst 1 eller 3 månader då du ändå kommer byta en gång i månaden?
Citera
2021-01-17, 13:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Skall bli intressant och följa din strategi. Undrar dock varför du väljer att ta in de som gått bäst på ett år?
Hade det inte varit bättre att ta de som går bäst 1 eller 3 månader då du ändå kommer byta en gång i månaden?

Tänkte faktiskt köra på 3 mån-listan först, men såg 2 fonder i topp 5 på den som jag ogillade, bla annat en som låg -40% på årsbasis.

Det kändes lite säkrare att titta på 12 mån istället.
Citera
2021-01-17, 13:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Tänkte faktiskt köra på 3 mån-listan först, men såg 2 fonder i topp 5 på den som jag ogillade, bla annat en som låg -40% på årsbasis.

Det kändes lite säkrare att titta på 12 mån istället.

Ok. Jag förstår vad du menar. Kommer du se över ditt innehav 1 gång i månaden då och byta till de som gått bäst senaste 12 månaderna?
Citera
2021-01-17, 13:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Ok. Jag förstår vad du menar. Kommer du se över ditt innehav 1 gång i månaden då och byta till de som gått bäst senaste 12 månaderna?

Japp. Byter varje månad om någon fond ramlar ur.
Citera
2021-01-17, 18:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Japp. Byter varje månad om någon fond ramlar ur.

Haha jag kör exakt samma system. Satte in en större summa idag och köpte för. Får se hur detta utvecklat sig om en månad!

CP-Momentum!
Citera
2021-01-17, 18:58
  #7
Medlem
stillsams avatar
Varför vill du jämföra dig med just OMX30?
Citera
2021-01-17, 19:56
  #8
Medlem
Zneekahs avatar
Broder, det här tilltalar mig. Count me in. Fast min situation kräver lite stödhjul så hälften får puttra på hos Lysa.

PK-kärringen i mig: folk med CP-skada har det tufft som det är utan mera bashing. Kan vi jobba på titeln?
Citera
2021-01-18, 12:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Haha jag kör exakt samma system. Satte in en större summa idag och köpte för. Får se hur detta utvecklat sig om en månad!

CP-Momentum!

Kul! Då har du alltså samma fonder eller? Hur har det gått hittills?
Citera
2021-01-18, 12:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Broder, det här tilltalar mig. Count me in. Fast min situation kräver lite stödhjul så hälften får puttra på hos Lysa.

PK-kärringen i mig: folk med CP-skada har det tufft som det är utan mera bashing. Kan vi jobba på titeln?

Jag kör också bara en liten del av mitt kapital på den här strategin. Går det åt helvete så gör det inte mycket.

Angående namnet... några alternativ? Måste vara fb-värdigt.
Citera
2021-01-18, 13:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Kul! Då har du alltså samma fonder eller? Hur har det gått hittills?

Ja något liknande. Som sagt satte in pengar igår, köpet går igenom idag och imorgon.

Men har följt min portfölj sedan den 8e dec och den har ökat strax över 12.1%. Har där 8 utav de mest prestera de fonderna. Hade säkert kunnat byta ut några till fonder som gått ännu bättre men ville ha lite mer spridning än jag hade fått då.
Citera
2021-01-18, 20:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
[*]Mål 2: Visa forumets indextorskar hur lätt det är att slå index.

När man pratar om att det är svårt att ”slå index” menar man generellt sett över en lång tid till samma risk som jämförelseindex.

Inte att trycka in alla pengar i superhögriskfonder och slå index under en kort period i en av de kanske kraftigaste bull-marknaderna någonsin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback