Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Då måste du ju skriva ut länken också! Samt vid vilka tillfällen detta tillämpas. Kan ju finnas en trängre krets också som kallas "nära anhöriga", och att vissa förmåner bara gäller om någon i den trängre kretsen är berörd.
Jag har i alla fall aldrig varit med om att någon har fått ledigt med lön, för att gå på svärmors begravning - inte ens när det var en officiell svärmor och inte bara modern till en sambo eller flickvän. Jag kommer ihåg att vi hade ett bråk om detta på en LO-arbetsplats där jag arbetade som ung, på grund av att ett par kurdiska tjejer där hävdade, att i deras kultur räknades många fler som "nära anhöriga", än i en svensk släkt. Och att de borde få ledigt med lön för det. Den gubben gick inte...
Förra var mer eller mindre mitt eget, vill inte länka den. Här får du ett annat random, Stockholms universitet
https://www.su.se/medarbetare/anst%C...el%C3%A4genhet
Förtydligande av släktangelägenhet
Anställda vid Stockholms universitet kan erhålla ledighet med lön för släktangelägenhet. Grundprincipen är att ledighet med lön beviljas för en dag för vart och ett av de tillfällen som presenteras nedan. Hänsyn ska också tas till den tid som det går åt till eventuell resa som måste göras under arbetstid. Praktisk tillämpning är en dag för själva släktangelägenheten och vid behov en dag för resa till och en dag för resa från ort utanför Stockholm. Totalt kan ledighet med lön för släktangelägenhet beviljas för högst tio dagar per kalenderår, restid inberäknat.
Allvarligare sjukdomsfall. Allvarliga sjukdomsfall definieras som sjukdomstillstånd av livshotande art eller ett akut sjukdomsfall. Det handlar inte om ledighet av andra orsaker som berör anhörigs sjukdom, till exempel vård av den sjuka. En dag då den anställdes omedelbara närvaro är nödvändig, till exempel vid en olyckshändelse/olyckstillbud av akut karaktär (har inte kunnat förutses eller planerats för) alternativt vaka vid dödsbädd.
Begravning och gravsättning. En dag för begravning respektive gravsättning.
Bouppteckning och arvskifte. En dag då närvaro krävs för att underteckna bouppteckning respektive arvskifte.
Dödsfall. En dag i anslutning till dödsfall.
Den närmsta släktkretsen omfattar:
make/maka/sambo och registrerad partner
barn/bonusbarn
barnbarn
föräldrar/bonusföräldrar/svärföräldrar
far- och morföräldrar
syskon/bonussyskon/syskonbarn
morbror, moster, faster och farbror
svärdotter/svärson
svägerska/svåger.