Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-06, 14:35
  #1
Medlem
mjukmjukares avatar
Provade av pur nyfikenhet Mannerströms Dafgårds Köttfria Köttbullar.
För det första så förstår jag att Marknadsavdelningen har vänt in och ut på begreppet Köttfritt Kött. Och samtidigt som det är tydligt så är detta inte helt bekymmersfritt inför en framtid med mer och mer veggomat.

Man kan inte konsekvent döpa allt till vad det inte är.
Så. Åt jag köttbullar?
Nej. Vegobullar.

Dom smakade enl. mig som sämre små vegetariska vårrullar. Jag tyckte mig förnimma vitkål och kanske rentav kikärtor. Men jag vet att dessa köttbullar inte innehåller något av detta.
Annat kolijox. Och med ketchup eller sås så kan den artificiella vegosmaken maskeras hyggligt.
Men ingen skulle kunna lura mig i ett blindtest, vilket jag har läst om nånstans.

Summan blir att nej, dessa köper jag inte igen.
Dom kan inte stå upp för sig själva utan tillbehör för att smaka gott. Dyra dessutom.
Då äter jag riktiga köttbullar alla dagar i veckan.
Och vego, med glädje vårrullar. Riktigt gott.


Citera
2021-01-06, 14:37
  #2
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Provade av pur nyfikenhet Mannerströms Dafgårds Köttfria Köttbullar.
För det första så förstår jag att Marknadsavdelningen har vänt in och ut på begreppet Köttfritt Kött. Och samtidigt som det är tydligt så är detta inte helt bekymmersfritt inför en framtid med mer och mer veggomat.

Man kan inte konsekvent döpa allt till vad det inte är.
Så. Åt jag köttbullar?
Nej. Vegobullar.

Dom smakade enl. mig som sämre små vegetariska vårrullar. Jag tyckte mig förnimma vitkål och kanske rentav kikärtor. Men jag vet att dessa köttbullar inte innehåller något av detta.
Annat kolijox. Och med ketchup eller sås så kan den artificiella vegosmaken maskeras hyggligt.
Men ingen skulle kunna lura mig i ett blindtest, vilket jag har läst om nånstans.

Summan blir att nej, dessa köper jag inte igen.
Dom kan inte stå upp för sig själva utan tillbehör för att smaka gott. Dyra dessutom.
Då äter jag riktiga köttbullar alla dagar i veckan.
Och vego, med glädje vårrullar. Riktigt gott.



Käkar vegetariskt, och håller med om att det är helt idiotiskt att kalla dessa "köttbullar". De innehåller ju inte kött. Har aldrig provat dessa, men folk säger att de är goda.
Citera
2021-01-06, 14:48
  #3
Medlem
Allt köttfritt är inte kött och ska absolut inte kallas för kött. Förvirande bara
Citera
2021-01-06, 14:49
  #4
Moderator
yz44s avatar
Har aldrig förstått varför köttfria rätter ska marknadsföras som om de vore kötträtter.
Att göra så utfaller sällan till fördel för den köttfria rätten då den jämförs med originalet.
Varför gör de inte egna vegorätter utan köttanknytning, och helst med god smak.

Varför denna fixering vid något som de säger sig vilja vara ett alternativ till.
Citera
2021-01-06, 14:57
  #5
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Har aldrig förstått varför köttfria rätter ska marknadsföras som om de vore kötträtter.
Att göra så utfaller sällan till fördel för den köttfria rätten då den jämförs med originalet.
Varför gör de inte egna vegorätter utan köttanknytning, och helst med god smak.

Varför denna fixering vid något som de säger sig vilja vara ett alternativ till.

Det har givetvis att göra med att gruppen man försöker marknadsföra sina produkter mot inte har kreativitet nog att komponera en ny maträtt.
Citera
2021-01-06, 15:00
  #6
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Käkar vegetariskt, och håller med om att det är helt idiotiskt att kalla dessa "köttbullar". De innehåller ju inte kött. Har aldrig provat dessa, men folk säger att de är goda.

Är ur en marknadsaspekt övertygad om att det finns många som kommer att uppskatta dessa Köttbullar.

Men. Läser noga innehållsförteckningen och tänker när jag läser;
-Har Leif Mannerström stått i ett kök och vid en spis och med en diger bänk med råvaror ”uppfunnit” detta receptet?
Det är mer ren kemi än råvarukunskap och smaksäkerhet.
Nej.
Detta är framlabbat via kemikök. Och möjligen har Mannerström haft synpunker under processens gång i stil med mer sälta, mer textur, krispigare yta etc.
Men gjort receptet? Aldrig!

Jag gillar inte det. Hela denna grejen, som i sig fyller en plats, omger sig med tveksamheter som måste till för att locka folk att våga prova och på sikt bli en stabil produkt hos Dafgård.

Citera
2021-01-06, 15:22
  #7
Medlem
REWalls avatar
Köttfria "kött"bullar är inget annat än oätlig vegetarisk dynga https://www.youtube.com/watch?v=JCvQ3iX5sK8&t=180 (10 sek långt). Det är upp till varje vuxen att själv välja vad han/hon äter. Problem uppstår när PK börjar tvinga i våra skolbarn denna sörja.
Citera
2021-01-06, 15:32
  #8
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Har aldrig förstått varför köttfria rätter ska marknadsföras som om de vore kötträtter.
Att göra så utfaller sällan till fördel för den köttfria rätten då den jämförs med originalet.
Varför gör de inte egna vegorätter utan köttanknytning, och helst med god smak.
Finns massvis, hur kan du påstå något dylikt.
Varför denna fixering vid något som de säger sig vilja vara ett alternativ till.
"Aldrig förstått?"
Jo det tror jag faktiskt också att du fattar. Återkom annars om du är inte begriper orsaken så skall jag hjälpa dig att förstå.
Ett ovidkommande tips borde vara att göra köttbullar till viss del av fruktKÖTT
Och visst borde det heta nötköttbullar eller grisochnötköttbullar? Så att inte djurdödarna har monopol på ordet kött som de felaktigt anser sig ha?
Citera
2021-01-06, 15:41
  #9
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
"Aldrig förstått?"
Jo det tror jag faktiskt också att du fattar. Återkom annars om du är inte begriper orsaken så skall jag hjälpa dig att förstå.
Nej jag förstår faktiskt inte varför, precis som du som inte fattar hur man kommenterar.
Ett ovidkommande tips borde vara att göra köttbullar till viss del av fruktKÖTT
Och visst borde det heta nötköttbullar eller grisochnötköttbullar? Så att inte djurdödarna har monopol på ordet kött som de felaktigt anser sig ha?
Ser fram mot en uttömmande förklaring till varför vegorätter maknadsförs med begreppet kött.
Den enda förklaringen jag kan komma på är att det är så vidrig mat att konsumenten måster luras att tro att det är något annat. Men jag är öppen för någon annan förklaring.
Citera
2021-01-06, 15:58
  #10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Ser fram mot en uttömmande förklaring till varför vegorätter maknadsförs med begreppet kött.
Den enda förklaringen jag kan komma på är att det är så vidrig mat att konsumenten måster luras att tro att det är något annat. Men jag är öppen för någon annan förklaring.
Där ser du, du visste. Fast jag hade formulerat mig något mindre elakt.
Köpte faktiskt färdiga läckra miniköttbullar - delikatess - till julbordet i år. Gillade dem inte och brydde mig heller inte då det fanns så många andra rätter att och samtalsämnen.
Till min fru svarade den yngre sonen och berättade anledningen till att de hade "gummiliknande konsistens."
Citera
2021-01-06, 15:58
  #11
Medlem
trancass avatar
Problemet är när de försöker härma rätter som de ej är i närheten av och dessutom kalla dem för något rätterna inte är. Precis som att jag skulle kräva att en Morot smakar Lithells Stockholmare.

Jag har dock ätit mkt goda veggieburgare och tricket är hur man steker dem. Fick lite tips innan och det var faktiskt riktigt gott.
__________________
Senast redigerad av trancas 2021-01-06 kl. 16:14.
Citera
2021-01-06, 17:04
  #12
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Problemet är när de försöker härma rätter som de ej är i närheten av och dessutom kalla dem för något rätterna inte är. Precis som att jag skulle kräva att en Morot smakar Lithells Stockholmare.

Jag har dock ätit mkt goda veggieburgare och tricket är hur man steker dem. Fick lite tips innan och det var faktiskt riktigt gott.

Jag har också ätit helt ok Veg.Burgare.
Men det är inte hur man steker dom som gör skillnaden.

Det är råvaran. Har ätit riktigt bra där hela burgaren höll klass och köttpucken var bytt mot Halloumi.
Någorlunda hög klass där pucken var kikärtor.
Och vidriga burgare där pucken var Kokelijox. Oklart innehåll från Kemikök.

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback