2021-01-02, 19:11
Medlem
Gronladans avatar
Om man är flashbackare och därmed går plus 30% per år på börsen i decennier är det ju inte någon fråga om saken. Är man däremot en normal Svensson som ändå knegar dag ut och dag in och önskar stabilitet i vardagen så är det väl bra över tid att köpa sig en lägga.
Citera
2021-01-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Hur gör man beräkningar på detta val för att se vilken årlig avkastning man behöver ha för att det ska vara lönsamt att hyra?

Jag tänker mig att man vinner flexibilitet och autonomi, både i livet genom att kunna byta jobba och stad, samt ekonomiskt.

De 5 miljoner man trycker in i en bostad kan man ju dubbla på börsen och sen betalar ju det all framtida hyra så man bör gratis.

Tankar? Ser gärna räkneexempel.

Och här är ett inlägg som inspirerade tråden:
Menar du att betala hela boendet kontant utan lån för 5 miljoner? Eller 750k i kontantinsats och resten lån?

Kan göra ett simpelt excel-ark om du specificerar vilka summor du avser spendera på boendet och sparandet.
Citera
2021-01-02, 23:18
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Hur gör man beräkningar på detta val för att se vilken årlig avkastning man behöver ha för att det ska vara lönsamt att hyra?

Jag tänker mig att man vinner flexibilitet och autonomi, både i livet genom att kunna byta jobba och stad, samt ekonomiskt.

De 5 miljoner man trycker in i en bostad kan man ju dubbla på börsen och sen betalar ju det all framtida hyra så man bör gratis.

Tankar? Ser gärna räkneexempel.

Och här är ett inlägg som inspirerade tråden:
Kommer från landet så brukar räkna.

Insats___________
Årshyra-årsavgift

Ger då år till break-even.

Brukar bli ett par hundra år i dagens marknad. Men du lämnar ju samtidigt ett arv i fastighetsvärde till dina barn om olyckan är framme och en råkar dö innan sin 200års-dag.
Citera
2021-01-02, 23:31
Medlem
Merparten av de som köper bostad lånar pengar.

Fördelen med att äga bostad i en uppgående marknad är att man får en hävstångs-effekt på det egna kapitalet.
En liten rörelse uppåt på bostadsmarknaden blir rejäl om man tänker på avkastningen på det egna kapitalet om man förutsätter att man är kraftigt belånad.

Det är svårt att fixa avkastning kontinuerligt på mer än 10%
Dessutom så blir det inga stora pengar om man inte börjar med jättemycket pengar.
Citera
2021-01-03, 00:07
Medlem
JymdKjams avatar
Du ska alltid äga din bostad. Punkt.
Citera
2021-01-03, 00:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Du ska alltid äga din bostad. Punkt.
Bara så där, utan argument? Alltid?

Frågan i trådstarten var om det är bättre att äga sin lägenhet eller att satsa pengarna som skulle kunna betala den i värdepapper.

Det har tidvis varit bättre att belåna sin bostad och placera pengarna i värdepapper, över tid så ingen tvekan. Så ditt påstående faller pladask.
Senast redigerad av constant 2021-01-03 kl. 00:18.
Citera
2021-01-03, 00:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Brukar bli ett par hundra år i dagens marknad. Men du lämnar ju samtidigt ett arv i fastighetsvärde till dina barn om olyckan är framme och en råkar dö innan sin 200års-dag.
Lämnar man inte ett arv till sina barn om vinsten kommer från värdepapper?

Kanske till och med mer då skatten på vinst på en lägenhet eller hus är betydligt högre än skatten på ett i dag normalt konto där man har värdepapper (ISK).
Senast redigerad av constant 2021-01-03 kl. 00:19.
Citera
2021-01-03, 00:21
Medlem
Vireks avatar
Hur får du ett hus exakt där du vill bo om du ska hyra? Finns väldigt få hus att hyra, och bostadsrätter får man bara hyra i ett par år
Citera
2021-01-03, 00:23
Medlem
constants avatar
Fallet i trådstarten tycker jag är jättekonstigt. Om vi pratar om minst tio år, har för mig att trådskaparen skrev så, och med fem miljoner i fickan (lottovinst?).

Då köper man en lägenhet eller ett hus, och belånar det, och köper värdepapper för lånet. Vem fan skulle göra på annat sätt? Och då har man fördelarna av båda.
Citera
2021-01-03, 02:15
Medlem
Kolla in den här instasidan
https://www.instagram.com/bostadsbankomaten/

De jämför samma persons ekonomi i 3 olika scenario (hyresrätt + börsen, bostadsrätt + kontospar eller villa + kontospar). I November var det fördel att ha mycket pengar på börsen och mindre gynnsamt för bostad!

Jag själv tror på tillgånginflation framöver (som någon nämnde tidigare). Alltså både gynnsamt klimat för både aktier & bostäder / stora lån.
Senast redigerad av exdzz 2021-01-03 kl. 02:18.
Citera
2021-01-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Utmanar dig att hänvisa till en källa på den statistiken, för den finns nämligen inte. Sant är dock att de flesta börsamatörer inte lyckas slå börsindex. Exempelvis att de endast nådde 8 % avkastning i sin aktiehandel när OMX-indexet gav 10 %. Vilket är anledningen till att många rekommenderar att satsa på indexfonder istället. Det är dock inte detsamma som att förlora på det.
https://rikatillsammans.se/investera...likt-en-loser/
Citera
2021-01-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
https://rikatillsammans.se/investera...likt-en-loser/

Vore ju bra om du även själv läser det du länkar. Där står nämligen det jag skrev. De flesta som handlar med aktier får sämre avkastning än index. Dvs. deras investering ökar mindre än indexfonder. Men det innebär återigen inte att de har förlorat pengar som du skrev, då krävs negativ avkastning (=värdet blev mindre än deras investering).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in