• 1
  • 2
2021-01-02, 07:36
Medlem
Hur gör man beräkningar på detta val för att se vilken årlig avkastning man behöver ha för att det ska vara lönsamt att hyra?

Jag tänker mig att man vinner flexibilitet och autonomi, både i livet genom att kunna byta jobba och stad, samt ekonomiskt.

De 5 miljoner man trycker in i en bostad kan man ju dubbla på börsen och sen betalar ju det all framtida hyra så man bör gratis.

Tankar? Ser gärna räkneexempel.

Och här är ett inlägg som inspirerade tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag förstår faktiskt inte att folk vågar. Om det inte är så att de har fått ett stort arv, vinst eller skadestånd eller liknande (för inget ungt par kan ha hunnit spara ihop till sådana summor), och kunnat betala åtminstone hälften kontant. Annars blir det ju katastrof om de blir tvungna att sälja med förlust - och det går inte att räkna med att bostadsbubblan ska fortsätta hur länge som helst. Särskilt inte nu med alla konkurser som det blir p.g.a. coronan, och många människor som måste sälja sina hus samtidigt. Då sjunker priserna.

Man blir också väldigt låst, både till ekorrhjulet - det går inte att hoppa av det - och äktenskapet. En skilsmässa med framhastad husförsäljning kan också bli en ekonomisk katastrof, och därför blir pressen stor att stanna i ett dåligt äktenskap...
Citera
2021-01-02, 07:46
Medlem
UgLyBastards avatar
Att hyra är bara pengar rätt ner i ett svart hål.
Köpa så får du tillbaks pengar plus en del, oftast.
Citera
2021-01-02, 07:46
Medlem
Svårt att få en bostadsbubbla när det saknas bostäder bara, 2 milj fler nysvenska invånare sedan 2000-talet ska med bo nånstans...Visst konkurser och arbetslöshet efter viruset men bostadsbubbla blir nog svårt.

Hyra är mer fritt och köpa är mer tryggt, beror på vad man har för planer, att äga ett hus är inte gratis utan det ska värmas upp och underhållas.
Senast redigerad av Vilgo 2021-01-02 kl. 07:50.
Citera
2021-01-02, 08:01
Medlem
Duerfs avatar
Du lånar oftast majoriteten till ett boende, så det ersätter inte sparande. Du kan både köpa bostad och få ner dina månadskostnader och samtidigt spara.
Citera
2021-01-02, 08:11
Medlem
Hus
Bergvärme samt bra isolerat hus uppvärmning 1000:- i månaden
Sopor vatten etc 350
Försäkring 700
Fastighets skatt 450
Lån 3 000 000, ränta snabbt uträknat 4500:-
Amortering 2% 5000:-

Totalt drift 2500:-
inkl ränta 7000:-
Totalt 12000;-
Sen får du räkna på lagfarter och pant brev som en kostnad dock får du tillbaka 22% vid försäljning men de kostar beroende på tidigare pantbrev 75-100k
Det är också en utgift.
Förhoppningsvis så behöver du inte renovera och kan du betala av lånet så bor du billigt.
Amortering kan man se som att betala in pengar till sig själv istället för hyra. Det är räntan som är tråkig det blir som en hyra till banken.

För tolv tusen har du ett hus och kostnader minskar ju mer du amorterar dock går el och sånt skit upp hela tiden för dom ökar priserna.

En jävligt snabb kalkyl men man kan lägga in låne kostnader på banken för exakta siffror.

De som inte har köpt när de har chansen har ångrat sig några år senare. Men vill man hellre resa eller köpa bil för pengarna och hyra bostad så är ju det också en frihet
Citera
2021-01-02, 08:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Hur gör man beräkningar på detta val för att se vilken årlig avkastning man behöver ha för att det ska vara lönsamt att hyra?
I din trådrubrik står det:
Citat:
Köpa boende vs hyra och investera
Sedan skriver du:
Citat:
De 5 miljoner man trycker in i en bostad kan man ju dubbla på börsen och sen betalar ju det all framtida hyra så man bör gratis.
Förutsättning är alltså att någon redan har medel till en bostad, alternativt till att investera i värdepapper... (att få låna fem miljoner till aktieköp anser jag vara osannolikt, och i så fall - till vilken ränta? :-O

Först får man titta på hur mycket lägre kostnaden blir för ett köpt boende jämfört med att hyra motsvarande.

Sedan blir det en himla massa gissningar... Främst: Hur mycket man tror börsen kommer öka/stiga under x antal år, hur mycket fastigheter eller bostadsrätter kommer öka/stiga under x antal år.

2018 gick OMX30 ner drygt tio procent, många verkar ha glömt det.
2011 gick OMX30 ner dryga fjorton procent, de flesta verkar ha glömt det.
2008 (bara tolv år sedan) gick OMX30 ner dryga trettioåtta procent, alla verkar ha glömt det.

Källa: https://rikatillsammans.se/stockholm...ga-avkastning/

Själv lånade jag till knappa trettio procent när jag köpte min lägenhet, och gjorde det ett år när börsen stod ganska högt. När jag i efterhand tittar på siffrorna så gjorde jag helt rätt. Men man kan få fram exempel när motsvarande hade varit lika fel som mitt rätt - Så, man vet inte i förväg.
Senast redigerad av constant 2021-01-02 kl. 08:37.
Citera
2021-01-02, 08:28
Medlem
Nordoxens avatar
I området jag bor hyr en polare som bor 5 min ifrån mig hyr en etta för drygt 9500. Jag och sambon bor i en fyra i samma område och betalar ca 12k inkl amortering och föreningsavgift.

Hyra är bra om man planerar bo nånstans kortsiktigt eller värdesätter/behöver flexibiliteten men investeringsmässigt och långsiktigt så är det nästan alltid bättre att äga, så länge det är i ett bra område och inom ens budget.
Citera
2021-01-02, 09:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
.
Kan man? Ja kanske, men gör det då! Nä så lätt är det inte för de flesta. Investering i fastigheter är däremot en bra och säker investering flera år framåt i expansionsområden. Och man kan vara dum i huvet och ändå bli förmögen på sikt. Dssutom blir boendekostnaden låg om du t ex köper en fin tvåa i stockholms innerstad för dina fem mille; 2.000 kr i månadsavgift t ex. ger dig 8.000 kr att investera per månad på börsen /ej fastighetsbolag.
Citera
2021-01-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
I din trådrubrik står det:
Sedan skriver du: Förutsättning är alltså att någon redan har medel till en bostad, alternativt till att investera i värdepapper... (att få låna fem miljoner till aktieköp anser jag vara osannolikt, och i så fall - till vilken ränta? :-O

Först får man titta på hur mycket lägre kostnaden blir för ett köpt boende jämfört med att hyra motsvarande.

Sedan blir det en himla massa gissningar... Främst: Hur mycket man tror börsen kommer öka/stiga under x antal år, hur mycket fastigheter eller bostadsrätter kommer öka/stiga under x antal år.

2018 gick OMX30 ner drygt tio procent, många verkar ha glömt det.
2011 gick OMX30 ner dryga fjorton procent, de flesta verkar ha glömt det.
2008 (bara tolv år sedan) gick OMX30 ner dryga trettioåtta procent, alla verkar ha glömt det.

Källa: https://rikatillsammans.se/stockholm...ga-avkastning/

Själv lånade jag till knappa trettio procent när jag köpte min lägenhet, och gjorde det ett år när börsen stod ganska högt. När jag i efterhand tittar på siffrorna så gjorde jag helt rätt. Men man kan få fram exempel när motsvarande hade varit lika fel som mitt rätt - Så, man vet inte i förväg.

Visst har du rätt angående kapitalet. Det är ju lättare att låna till ett hus än till aktier, så du får en hävstång där.

Men tänk att man har 2 miljoner i kapital. Trycker man in de i bostaden när man köper en för 5?

Alternativt, fortsätter man hyra och dubblar dessa två till fyra på såg två år?

Ja nu tycker ni att det låter orimligt men vi lever i orimliga tider. Det kommer ju printas pengar som aldrig förr detta år och jag tror inte alls att det kommer vara omöjligt eller ens svårt att dubbla sin portfölj i år. Hur många gjorde inte >50% I år?

Naturligtvis kräver detta mer tid och hjärna. Men jag tror att det är möjligt att över tid gå från 1 - > 2 -> 5 - > 10 miljoner, och alltså bygga mer kapital medan man hyr än när man köper.

Det jag undrar är vad man ska ha för avkastningskrav på sig själv om man väljer den vägen. Och vad för andra faktorer man ska tänka på.
Citera
2021-01-02, 09:48
Medlem
Tarrous avatar
Hur förnuftigt det än verkar, det finns så många mjuka parametrar gällande boende som gör det utmanande att se rationellt på boendet. Hur värderar du balkong, altan, möjlighet att kunna öppna upp eller renovera?

Bostäder har varit en bra investering i många år, och med rådande tillgångsinflation är jag tveksam till att det kommer förändras. Jag är samtidigt skeptisk till att i allt för hög utsträckning se bostaden som en investering.

Livet är så mycket mer än avkastningen på 20 års sikt. Vad är en morgonkaffe på altanen en julimorgon värld...
Citera
2021-01-02, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Kan man? Ja kanske, men gör det då! Nä så lätt är det inte för de flesta. Investering i fastigheter är däremot en bra och säker investering flera år framåt i expansionsområden. Och man kan vara dum i huvet och ändå bli förmögen på sikt. Dssutom blir boendekostnaden låg om du t ex köper en fin tvåa i stockholms innerstad för dina fem mille; 2.000 kr i månadsavgift t ex. ger dig 8.000 kr att investera per månad på börsen /ej fastighetsbolag.

8000 är inte mycket. Man behöver investera minst 20' per månad för att det ska vara någon vits. Du får aldrig upp några miljoner på det sättet. Och det är alltså min poäng.
Citera
2021-01-02, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Hur förnuftigt det än verkar, det finns så många mjuka parametrar gällande boende som gör det utmanande att se rationellt på boendet. Hur värderar du balkong, altan, möjlighet att kunna öppna upp eller renovera?

Bostäder har varit en bra investering i många år, och med rådande tillgångsinflation är jag tveksam till att det kommer förändras. Jag är samtidigt skeptisk till att i allt för hög utsträckning se bostaden som en investering.

Livet är så mycket mer än avkastningen på 20 års sikt. Vad är en morgonkaffe på altanen en julimorgon värld...

Visst, bostadspriserna kommer fortsätta gå upp så länge vi har nollränta. Men det gäller också börsen pga TINA.

Det kommer bli ett helt sjukt överhettat börsår mtp QE. Det kommer tryckas dollar utav satan. Då vill man gärna kunna få sina 50-100% uppgång under året istället för att ligga med pengarna i en bostad som kanske ger 10%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in