Citat:
Ursprungligen postat av
fittbena
Hur gör man beräkningar på detta val för att se vilken årlig avkastning man behöver ha för att det ska vara lönsamt att hyra?
I din trådrubrik står det:
Citat:
Köpa boende vs hyra och investera
Sedan skriver du:
Citat:
Ursprungligen postat av
fittbena
De 5 miljoner man trycker in i en bostad kan man ju dubbla på börsen och sen betalar ju det all framtida hyra så man bör gratis.
Förutsättning är alltså att någon redan har medel till en bostad, alternativt till att investera i värdepapper... (att få låna fem miljoner till aktieköp anser jag vara osannolikt, och i så fall - till vilken ränta? :-O
Först får man titta på hur mycket lägre kostnaden blir för ett köpt boende jämfört med att hyra motsvarande.
Sedan blir det en himla massa gissningar... Främst: Hur mycket man tror börsen kommer öka/stiga under x antal år, hur mycket fastigheter eller bostadsrätter kommer öka/stiga under x antal år.
2018 gick OMX30 ner drygt tio procent, många verkar ha glömt det.
2011 gick OMX30 ner dryga fjorton procent, de flesta verkar ha glömt det.
2008 (bara tolv år sedan) gick OMX30 ner dryga trettioåtta procent, alla verkar ha glömt det.
Källa:
https://rikatillsammans.se/stockholm...ga-avkastning/
Själv lånade jag till knappa trettio procent när jag köpte min lägenhet, och gjorde det ett år när börsen stod ganska högt. När jag i efterhand tittar på siffrorna så gjorde jag helt rätt. Men man kan få fram exempel när motsvarande hade varit lika fel som mitt rätt - Så, man vet inte i förväg.