Citat:
Ursprungligen postat av
ed12345
Jag har behövt ta ställning till just TS fråga för egen räkning och mitt servett-överslag kring saken ser ut ungefär som följande.
Föruttsättningar/antaganden: du är nöjd med ditt boende och hyran är låg nog att ungefär motsvara avgift+räntekostnad för vad du nu skulle köpa istället. För att lätt kunna räkna på köp-alternativet låtsas vi att du kommer hålla den belånad till 2/3=67%.
På 10 år är det en glad gissning att bostadsvärdet dubblas. Värdeökningen blir då 3 ggr så stor som din insats => du har 4-dubblat dina pengar under de 10 åren. Årsavkastningen man behöver för att göra det utan belåning är 15%, vilket är en glädjekalkyl att räkna med på börsen. Å andra sidan gör den fiktiva 2/3-belåningen köpesexemplet till en glädjekalkyl.
För egen del har kontentan blivit att det inte alls är bråttom att "komma in på bostadsmarknaden". Särskilt inte efter att ha beaktat möjligheten att belåna aktierna. Förutsatt att börsen går upp ett par procentenheter mer än bostadsmarknaden är det förvånansvärt hur litet lånet behöver vara för att teoretiskt åstadkomma den avkastning du fått från hävstång på boendet.
Bra siffror, 67% och 15%. Det var precis dessa jag ville ha.
Jag skulle ha lån på 70% så det är nästan exakt. Och då måste jag ta 2 miljoner från min portfölj för att betala handpenningen. Sen amortera stadigt pga 5% ränta.
När det kommer till investeringar så kommer jag absolut växa kapitalet mer än 15% de närmaste två åren pga QE. Jag gissar på minst 50% per år. Sen blir det kanske lägre.
Så att hyra blir nog bra i mitt läge.
Hur har din portfölj gått?