2021-01-02, 09:57
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Visst, bostadspriserna kommer fortsätta gå upp så länge vi har nollränta. Men det gäller också börsen pga TINA.

TINA och FOMO påverkar absolut...

Vill du sitta i en billig hyresrätt med plastmatta i badrummet medan du loggar in på Avanza för att se hur dina investeringar levererat under dagen så gör det - låter hur kul som helst.
Citera
2021-01-02, 09:59
Medlem
Det som gör folk i gemen relativt rika på bomarknaden är långsiktigheten och möjlighet till hög hävstång.

Lite andra förutsättningar än börsen.
Citera
2021-01-02, 10:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou

Vill du sitta i en billig hyresrätt med plastmatta i badrummet medan du loggar in på Avanza för att se hur dina investeringar levererat under dagen så gör det - låter hur kul som helst.
Fast tanken var väl en likvärdig bostad, och frågan var vilket som kan ge mest, värdeutvecklingen på börsen eller på den köpta bostaden.

Något ingen kan veta i dag. Men man kan alltid gissa.
Citera
2021-01-02, 10:08
Medlem
Citat:

Ja varför inte? Det är en annan typ av arbete. Om det gör att jag kan få ihop 10 Millar så gör jag gärna det.
Citera
2021-01-02, 10:16
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Om det gör att jag kan få ihop 10 Millar så gör jag gärna det.

Även om du sparar 30% eller mer av din lön... hur lång tid tar det, vad offrar du på vägen och vad ska du göra sen?

När du i framtiden eventuellt sparat ihop 10 MSEK kommer du börja oroa dig över skatten, och sedan fortsätta spara. Vad människor som drömmer om finansiell frihet ofta glömmer är att pengar inte har något egenvärde.
Citera
2021-01-02, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Att hyra är bara pengar rätt ner i ett svart hål.
Köpa så får du tillbaks pengar plus en del, oftast.

Lite väl förenklat uttalande. Du har ju en alternativkostnad av att köpa också (=ränta plus missad kapitalavkastning på annat håll). Man måste helt enkelt räkna på det.
Citera
2021-01-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Lite väl förenklat uttalande. Du har ju en alternativkostnad av att köpa också (=ränta plus missad kapitalavkastning på annat håll). Man måste helt enkelt räkna på det.

Det som antas i diskussionen är ju också nollränta. Och man säger att hyra är slöseri med pengar medan att köpa är att betala sig själv när man amortera, och räntan är nästan obefintlig.

Men när räntan är 0 så är börsen också dopad. Alltså kan man anta att den årliga värdeökningen på börsen är 30%+. Det missar man när man trycker in pengar i en bostad.
Citera
2021-01-02, 11:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Det som antas i diskussionen är ju också nollränta.
Ser inget i trådstarten som förutsätter det.

Eller menar du att ts finansierar allt själv? Det är inte samma sak som någon ränta på noll.
Senast redigerad av constant 2021-01-02 kl. 11:38.
Citera
2021-01-02, 11:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Det som antas i diskussionen är ju också nollränta. Och man säger att hyra är slöseri med pengar medan att köpa är att betala sig själv när man amortera, och räntan är nästan obefintlig.

Men när räntan är 0 så är börsen också dopad. Alltså kan man anta att den årliga värdeökningen på börsen är 30%+. Det missar man när man trycker in pengar i en bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
I din trådrubrik står det:
Sedan skriver du: Förutsättning är alltså att någon redan har medel till en bostad, alternativt till att investera i värdepapper... (att få låna fem miljoner till aktieköp anser jag vara osannolikt, och i så fall - till vilken ränta? :-O

Först får man titta på hur mycket lägre kostnaden blir för ett köpt boende jämfört med att hyra motsvarande.

Sedan blir det en himla massa gissningar... Främst: Hur mycket man tror börsen kommer öka/stiga under x antal år, hur mycket fastigheter eller bostadsrätter kommer öka/stiga under x antal år.

2018 gick OMX30 ner drygt tio procent, många verkar ha glömt det.
2011 gick OMX30 ner dryga fjorton procent, de flesta verkar ha glömt det.
2008 (bara tolv år sedan) gick OMX30 ner dryga trettioåtta procent, alla verkar ha glömt det.

Källa: https://rikatillsammans.se/stockholm...ga-avkastning/

Själv lånade jag till knappa trettio procent när jag köpte min lägenhet, och gjorde det ett år när börsen stod ganska högt. När jag i efterhand tittar på siffrorna så gjorde jag helt rätt. Men man kan få fram exempel när motsvarande hade varit lika fel som mitt rätt - Så, man vet inte i förväg.
Orkar knappt längre. Du läste aldrig mitt inlägg ovan med exempel på årlig avkastning på OMX30?
Citera
2021-01-02, 11:43
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:

Kärnfrågan här är att du antar en värdeökning på börsen 30%+. Väldigt osäkert antagande. Jag hade också velat satsa alla mina pengar på en börs som går upp 30%+

Jag hör till dem som satsade mina pengar under tidigt 90 tal på en central lgh.
Under 12 år var värdeökningen ca 15-25 % per år. I början på 2008 hade investeringen spottat upp sig till en rekordnivå men på hösten så försvann närmare 25 % av hela värdet för att sedan återhämta sig en del under 2010. De senaste åren har bostadsmarknaden bara fortsatt att öka.

Under dessa år har jag sålt min obelånade bostad, tagit lån och köpt större och fått högre utväxling på min investering. Samt de senaste åren ökat belåningen och förvärvat ytterligare en bostad som ökat i värde med 100% de senaste 6 åren.

Om jag ska jämföra detta med en aktieportfölj jag haft mellan 1998-idag så har den ett inköpsvärde på 100 000 kr och är idag värd ca 220 000 kr. Här ska jag dock betala 30 % skatt på värdeökningen jmf med 22 % på bostäderna.

Vad jag vill säga är att mina bostadsaffärer har varit lönsammare än mina aktier samtidigt som jag sparat några tusen varje mån på att jag bor billigare än att hyra. Så börsen är ett väldigt osäkert kort jämfört med bostäder. Några av mina aktier har gått upp 400 % medan vissa backat 95 % och Ericsson har inte återhämtat sig för min del riktigt än på 22 år även om det är nära nu. Räknar jag med den aktieutdelning jag fått under åren så är investeringen lite mer lönsam men kan dock inte jämföras med bostäderna.
Citera
2021-01-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Kärnfrågan här är att du antar en värdeökning på börsen 30%+. Väldigt osäkert antagande. Jag hade också velat satsa alla mina pengar på en börs som går upp 30%+

Jag hör till dem som satsade mina pengar under tidigt 90 tal på en central lgh.
Under 12 år var värdeökningen ca 15-25 % per år. I början på 2008 hade investeringen spottat upp sig till en rekordnivå men på hösten så försvann närmare 25 % av hela värdet för att sedan återhämta sig en del under 2010. De senaste åren har bostadsmarknaden bara fortsatt att öka.

Under dessa år har jag sålt min obelånade bostad, tagit lån och köpt större och fått högre utväxling på min investering. Samt de senaste åren ökat belåningen och förvärvat ytterligare en bostad som ökat i värde med 100% de senaste 6 åren.

Om jag ska jämföra detta med en aktieportfölj jag haft mellan 1998-idag så har den ett inköpsvärde på 100 000 kr och är idag värd ca 220 000 kr. Här ska jag dock betala 30 % skatt på värdeökningen jmf med 22 % på bostäderna.

Vad jag vill säga är att mina bostadsaffärer har varit lönsammare än mina aktier samtidigt som jag sparat några tusen varje mån på att jag bor billigare än att hyra. Så börsen är ett väldigt osäkert kort jämfört med bostäder. Några av mina aktier har gått upp 400 % medan vissa backat 95 % och Ericsson har inte återhämtat sig för min del riktigt än på 22 år även om det är nära nu. Räknar jag med den aktieutdelning jag fått under åren så är investeringen lite mer lönsam men kan dock inte jämföras med bostäderna.

Intressanta siffror.

Det jag säger är inte att det säkerligen kommer gå upp 30%. Utan att om man gör det här valet och investerar i marknaden så vill man säkert ha 30%+ avkastning per år för att det ska vara lönsamt sett till alternativet. Och man måste då känna att man har kapacitet att investera så pass bra att man åstadkommer det. Lyckas man sen inte med det får man utvärdera sitt val och kanske välja om.
Citera
2021-01-02, 12:11
Medlem
Citat:
Även om du sparar 30% eller mer av din lön... hur lång tid tar det, vad offrar du på vägen och vad ska du göra sen?

När du i framtiden eventuellt sparat ihop 10 MSEK kommer du börja oroa dig över skatten, och sedan fortsätta spara. Vad människor som drömmer om finansiell frihet ofta glömmer är att pengar inte har något egenvärde.
Den sista skjortan man har på sig har inga fickor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in