Citat:
Ursprungligen postat av
fittbena
Men när räntan är 0 så är börsen också dopad. Alltså kan man anta att den årliga värdeökningen på börsen är 30%+. Det missar man när man trycker in pengar i en bostad.
Kärnfrågan här är att du antar en värdeökning på börsen 30%+. Väldigt osäkert antagande. Jag hade också velat satsa alla mina pengar på en börs som går upp 30%+
Jag hör till dem som satsade mina pengar under tidigt 90 tal på en central lgh.
Under 12 år var värdeökningen ca 15-25 % per år. I början på 2008 hade investeringen spottat upp sig till en rekordnivå men på hösten så försvann närmare 25 % av hela värdet för att sedan återhämta sig en del under 2010. De senaste åren har bostadsmarknaden bara fortsatt att öka.
Under dessa år har jag sålt min obelånade bostad, tagit lån och köpt större och fått högre utväxling på min investering. Samt de senaste åren ökat belåningen och förvärvat ytterligare en bostad som ökat i värde med 100% de senaste 6 åren.
Om jag ska jämföra detta med en aktieportfölj jag haft mellan 1998-idag så har den ett inköpsvärde på 100 000 kr och är idag värd ca 220 000 kr. Här ska jag dock betala 30 % skatt på värdeökningen jmf med 22 % på bostäderna.
Vad jag vill säga är att mina bostadsaffärer har varit lönsammare än mina aktier samtidigt som jag sparat några tusen varje mån på att jag bor billigare än att hyra. Så börsen är ett väldigt osäkert kort jämfört med bostäder. Några av mina aktier har gått upp 400 % medan vissa backat 95 % och Ericsson har inte återhämtat sig för min del riktigt än på 22 år även om det är nära nu. Räknar jag med den aktieutdelning jag fått under åren så är investeringen lite mer lönsam men kan dock inte jämföras med bostäderna.