2021-01-01, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Sg ett klipp p Youtube i veckan och blev lite inspirerad. Det kallades fr No buy year och gick d ut p som det lter att inte spendera pengar p saker som inte r absolut ndvndigt.

Lter som en bra grej d jag r allt fr slsaktig ny telefon bara fr att det r kul, byte av bil mm helt i ondan.

Vilka r p 2021?
Ngon med tidigare erfarenhet?
Lter som en frtrfflig ide' fr dig att prova jag gr det numera hela tiden och bara skaffar nytt nr det behvs det blir ofta att jag kper begagnade saker istllet. Men givetvis s skall man erstta saker som blir trasigt klder skor m.m. med nytt.
Jag upplever det som befriande att slippa kpa saker hela tiden eller behovet att gra det.
Citera
2021-01-01, 09:22
Medlem
Imnshos avatar
No buy r vl lite hardcore? Sedan br man vl alltid planera sina inkp och veta att man behver varan/tjnsten. Tur som fan att man inte har den dr krringgenen som mste spontanshoppa trosor och handvskor i boutiquer och nthandlare hela tiden.

Jag r urtypen som gr in i olika butiker och tittar om pplen, kablar, vrmeljus, m.m. r bttre/billigare p Willys eller Clas Ohlson. Kommer ofta p mig att googla "bst i test" vid varuhyllan nr jag ska kpa pepparkakor eller dyckert. Har en budget ocks infr det nya ret, exklusive boendekostnader ska jag klara mig p 10 papp i mnaden.

Vi konsumerar alltfr mycket crap i vstvrlden idag, skitgrejer frn Kina som gr snder direkt.
Citera
2021-01-01, 11:50
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Sg ett klipp p Youtube i veckan och blev lite inspirerad. Det kallades fr No buy year och gick d ut p som det lter att inte spendera pengar p saker som inte r absolut ndvndigt.

Lter som en bra grej d jag r allt fr slsaktig ny telefon bara fr att det r kul, byte av bil mm helt i ondan.

Vilka r p 2021?
Blev vl lite av ett No-buy frra ret, iaf nr det gller klder. Spenderade max 300 kr. Dock var jag tvungen att kpa lite grejer till min fiskehobby(3-4000) och lgga pengar p reparationer till bilen(22000).
Citera
2021-01-01, 14:24
Medlem
Detta skall nog jag haka men en ej lika strikt variant, kommer fortstta handla presenter till vnner o familj men jag kanske kan byta ut prylar till aktiviteter? Sen finns det vissa grejer jag mste kpa fr att ha en fungerande bostad som ej fungerar just nu s blir mer underhllskostander allts inget nytt som kps in
Citera
2021-01-01, 14:30
Medlem
Deagle66s avatar
Hmm

Intressant trd.

Ska frska mitt bsta att flja rdet.

Men en sak ska ni vara klara p.
Ni rr fan inte mitt snus....
Citera
2021-01-01, 15:54
Medlem
susets avatar
Vad som anses vara ndvndigt r helt subjektivt.

Nog kan den genomsnittliga svensken argumentera fr att han absolut mste ha den senaste iPhonen, fr den nuvarande knns ju lngsam. Sedan r det klart att man kper den dyraste modellen, fr d kanske den hller lngre.
Strsta utrymmet behvs ocks, "bttre att inte behva tnka p det".

Sedan abonnemang.. man spar ju lite pengar om man kper den med ett abonnemang. Bst att ta fri surf, kan bli dyrt om man skulle g ver grnsen. Extra frskring p det? Ja, sjlvklart. Blir dyrt om man tappar den i marken.

Vips s susar 1 149 kr ivg frn kontot varje mnad i 2 r, 999 kr i upplggningsavgift och 29 kr i "det r tydligen svindyrt att skicka brev p posten fr fretag" avgift.
Senast redigerad av suset 2021-01-01 kl. 16:00.
Citera
2021-01-01, 16:03
Medlem
Conams avatar
Det har p nt stt genomsyrat min tillvaro ett antal r, ndvndiga saker som bromsbelgg till bilen prutas det inte p! Likas en flaska vin p nyrsafton, men annars hlls det hrt i plnkan.
Det har dessutom gjort att jag kan kpa det jag vill nrsomhelst, finessen r att jag vant mig med att (ligga lgt)
Citera
2021-01-01, 17:07
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:

Vilka r p 2021?

Lever redan p detta stt. Ser ingen logik i att "shoppa". Ser inte heller hur folk tycker det r roligt att g och shoppa. Det dr r kvinnogra.

Kpte en mixer nyligen men innan det var mitt senaste kp ett par jeans under frra rets mellandagsrea.

Hade nog blivit chockad om jag fick hra hur mycket mn i Sverige lgger ner p ondiga saker. Investera det i er, tex via kvalitativ kost eller bcker/ljudbcker istllet fr att vara ett fr och kpa saker bara fr att.

Vill dock ppeka att det fr mig inte r "no buy year" eller nt snt, det r helt enkelt s jag lever senaste ren 5 ren. Kommer ihg att jag redan fr 10 r sen som ung aldrig frstod varfr mina vnner la ner tusentals kronor varje gng vi var i Stockholm bara fr att "vi r i Stockholm".
Citera
2021-01-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Lter ju som en bra id men har man svrt att sluta spendera pengar p ondiga saker vanligtvis s tror jag det blir ganska svrt att lyckas
D r det bara mat, hyra, el, vatten och sen kanske transport som man fr lgga pengar p?

Skulle tro att godknda saker att spendera pengar p bland annat beror p hur man bor. Det r viss skillnad p att bo i hyresrtt och att ga sitt boende. ger man sitt boende s kan det tillkomma andra utgifter, som samfllighets- och vgfreningsavgifter, sotning, sophmtning och avfall. Medan man inte betalar sdant utver hyran, elen, eventuellt vatten (om det inte ingr i hyran) om man hyr en lgenhet. Sedan kan man ha olika frskringar (bland annat hemfrskring), vilket jag klassar som godknd utgift. Lgg till ndvndiga underhllskostnader och renoveringsbehov, om man ger sitt boende och det behovet uppstr.

Vissa andra saker kan vara godtagbara ocks. Som ndvndig sjukvrd och tandvrd, samt mediciner. Hygienartiklar och liknande, samt nya skor (om man bara ger ett par, och de gr snder) etc. Men det r ju min syn p vad man i sdana fall fr spendera pengar p om man satsar p No Buy.

Om man tycker att det blir svrt att lyckas s behver man inte brja vldigt strikt redan frn start. Blir kanske lite fusk frsta mnaden eller s, men det kanske underlttar lite.
Citera
2021-01-01, 20:31
Medlem
Jag testade det 2019 frn en innan ganska lg konsumtionsniv. Jag satte upp vissa regler fr vad som var tilltet att kpa och det gick frvnansvrt bra. Jag har 2 barn och tyckte det var okej att handla t dem men frskte hitta second hand i frsta hand. Var lite sj nr den ena skulle vara pepparkaka i ett julspel och jag letade trjor i rtt brun nyans till honom i flera dagar. Till slut hittade jag en klnning som jag klippte av och sydde upp. Till andra barnet lnade jag lusseklder och det gick fint. Generellt insg jag hur lite man egentligen mste kpa och att det alltid r bra att tnka efter en extra gng. Jag fick ven kpa mat i butik, utemat 1 g/mnad och underklder om det krisade. Klarade mig utan det sista men behvde fylla p mer n vanligt 2020.

Tipsar om boken Jag har inte rd - sorrow no 5 som handlar om ett kpfritt r pga ekonomiska skl. Den utgr frn Gunilla Brodrejs lista i Shopstop men skippar surdegsbrd och vin m.m. Bra inspiration!
Citera
2021-01-01, 20:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Har haft liknande filosofi de senaste fem ren. Jag har en TV frn 2013 och en mobil frn 2015.
Citera
2021-01-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har haft liknande filosofi de senaste fem ren. Jag har en TV frn 2013 och en mobil frn 2015.

Det konstiga r vll att vissa idag tycker att fu har en gammal tv o mobil fast dom inte alls har mnga r p nacken.

Jag har nog snarlikt som dig med tv:n men mobilen mste jag uppdatera lite oftare d den anvnds inom mitt arbete som arbetsredskap hade lnge en gammal samsung med touch o var inge fel p den men en dag s kunde man inte anvnda vissa appar som krvs inom mitt arbete med den d d var det o kpa en ny vilket knndes sjukt ondigt nr den annars fungerade felfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in