2020-12-31, 11:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Jätteintelligent att jämföra med Zlatan vars tröjor säljer för mångmiljonbelopp varje år.

Var dom bäst i Sverige när dom fick bidraget? Vann dom förra året eller varför talar du om bidragsstorlek ett år innan dom vann SM?

Lokalt och statligt bidrag får man utifrån spelare upp till en viss ålder, typ 20 år tror jag.

Jämför bidrag med Qviding i stället. Det är en förening med stor verksamhet..

Å du, Bronsman har burit laget på sitt företags axlar i över 20 år så gnäll inte!
Jag klagar inte, jag bara spekulerar, i en nyhet där alla fakta verkligen inte är klarlagda.

Att de hållit på så länge och lägger av nu visar att något hänt, just nu. Mest givet för mig i tråden är jämförelsen med stora Europalag och att GFC inte gick vidare där. Skulle kunna vara enda tänkbara inkomsten, som försvann. Eller så tröttnade Kopparbergs när de såg att SM-guld inte gav något reklamvärde. Det är inte säkert att styrelsen ville lägga ner, de blev tvingade.
Citera
2020-12-31, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Om det du skriver stämmer, varför lägger dom då ner, flöjtskalle?

Saab, Eriksberg, GFC etc du har inte förstått ett skit!

Kan inte du förklara, du som vet.

Att du är känslomässigt engagerad bör inte förstöra det lilla förnuft du har tösen.

men ditt pundhövve. De lägger ju inte ner av direkta ekonomiska skäl utan pga att de (som företagsledare) inte förstår att man kan driva en verksamhet som inte siktar mot att bli störst och bäst i världen. Lite som att en lokal och välmående ICA-butik plötsligt lägger ner pga att de bara ökade sin vinst med 10% ett år, när målet var 25%. "Ökar vi inte med 25% så är det inget vits med att driva butik". Det är i idrottssammanhang en oerhört märklig inställning. Finns mängder med klubbar som glatt rullar på i seriespel och sätter mål som "övre halvan", "hänga kvar" etc. Men det är något som Bronsman inte kan förstå i den värld han lever i. Därför lägger han ner.

(samt då att han har sett alla åren som ett slags projekt, där Göteborg aldrig haft en ambition att vara en "riktig klubb" utan bara toppen på en bredd - ur den synvinkeln har han troligt fullständigt rätt som lägger ner, men tajmingen är genomusel. Klubben/Projektet hade 2-3 år kvar före det var nedläggningsklart)
Senast redigerad av Burkgurka 2020-12-31 kl. 11:35.
Citera
2020-12-31, 11:37
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
men ditt pundhövve. De lägger ju inte ner av direkta ekonomiska skäl utan pga att de (som företagsledare) inte förstår att man kan driva en verksamhet som inte siktar mot att bli störst och bäst i världen. Lite som att en lokal och välmående ICA-butik plötsligt lägger ner pga att de bara ökade sin vinst med 10% ett år, när målet var 25%. "Ökar vi inte med 25% så är det inget vits med att driva butik". Det är i idrottssammanhang en oerhört märklig inställning. Finns mängder med klubbar som glatt rullar på i seriespel och sätter mål som "övre halvan", "hänga kvar" etc. Men det är något som Bronsman inte kan förstå i den värld han lever i. Därför lägger han ner.
Bronsman skjuter ju till ett antal miljoner via Kopparbergs är väl säkrast att tillägga.

En icabutik går ju med vinst tack vare rörelseresultatet.

Gfc existerar pga kopparbärs.

Ta bort Bronsmans miljoner och se vad som blir kvar.

Det är i alla fall inte svårt för mig att se att han tröttnar när han inte kan konkurrera på lika villkor med utländska lag.

Ok, att lägga ned är drastiskt kanske och möjligen inget han egentligen kan besluta om. Han kan avgå och dra bort sina pengar men då tror jag inte Gfc uppfyller kriterierna för att spela i damallsvenskan.
Citera
2020-12-31, 11:37
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Börjar kännas som att detta var ett sätt för Bronsman att få andra sponsorer att gå in med mer pengar?

Ja det här understryker ju den hysteriska svansföreningen som feministerna jobbat med inom damfotbollen. Detta var just det ropet på hjälp många ifrågasatte att de inte använde sig av.
Citera
2020-12-31, 11:40
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag klagar inte, jag bara spekulerar, i en nyhet där alla fakta verkligen inte är klarlagda.

Att de hållit på så länge och lägger av nu visar att något hänt, just nu. Mest givet för mig i tråden är jämförelsen med stora Europalag och att GFC inte gick vidare där. Skulle kunna vara enda tänkbara inkomsten, som försvann. Eller så tröttnade Kopparbergs när de såg att SM-guld inte gav något reklamvärde. Det är inte säkert att styrelsen ville lägga ner, de blev tvingade.
Rätt

Jag tror luften totalt gått ur Bronsman. Att vinna SM var kanske snarare än punkt för honom om man ser till (obefintliga) möjligheter att vinna utomlands.

Jag får nog kanske tippa att verksamheten fortsätter något år för att sedan dö sotdöden.

Spelare som vill gå nu släpps säkert pga ändrade förutsättningar.
Citera
2020-12-31, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Bronsman skjuter ju till ett antal miljoner via Kopparbergs är väl säkrast att tillägga.

En icabutik går ju med vinst tack vare rörelseresultatet.

Gfc existerar pga kopparbärs.

Ta bort Bronsmans miljoner och se vad som blir kvar.

Det är i alla fall inte svårt för mig att se att han tröttnar när han inte kan konkurrera på lika villkor med utländska lag.

Ok, att lägga ned är drastiskt kanske och möjligen inget han egentligen kan besluta om. Han kan avgå och dra bort sina pengar men då tror jag inte Gfc uppfyller kriterierna för att spela i damallsvenskan.

Nja, alltså. Jag tycker också Bronsmans beslut är både logiskt och korrekt, sett ur hans perspektiv. Han har gjort något bra och Kopparbergs har säkert tjänat lite på traven (glöm att de satsat så många år enbart av godhet).

Det är egentligen bara tajmingen och hur han agerat som jag är gediget förbannad på. Utan att egentligen bry mig om just denna klubben, men jag ser en farhåga i att detta kan skada all fotboll på sikt. Bronsman och KGFC kanske är först i en rad av liknande nedläggningshistorier, och den utvecklingen måste kvävas före den ens hinner börja.

Många som sitter här och skrattar nu, men om deras favoritklubb läggs ner i en pågående trend, så fastnar liksom skrattet i halsen. Många här förstår inte att det nästa vecka/år kan vara GAIS, Öster eller Kalmar FF som läggs ned. Av en "enig styrelse" som tröttnat och utan att fråga någon annan.

(edit: obs vad som hänt efter jag skrev ovan.. så ovan behöver egentligen inte kommenteras)
Senast redigerad av Burkgurka 2020-12-31 kl. 12:10.
Citera
2020-12-31, 12:04
Medlem
Ad-infinitums avatar
Nu har klubben svängt 180 grader.
Kommer till spel 2021.
Citera
2020-12-31, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Kommer till spel 2021.

Hoppla. Vilka stollar. Dessutom "utökad satsning".. man baxnar. Har Bronsman kört en fuling på hög nivå och lyckats med sin gambling? Fan imponerande i så fall.

Källa: https://www.goteborgfc.se/nyheter/da...ekad-satsning/

"Vad vi däremot inte förväntade oss var det stora, överväldigande och positiva intresset från privatpersoner, företag och fotbollsföreningar för att behålla föreningens elitverksamhet.

Vi överraskades av att så många klev fram och visade vilja att hjälpa till att finna lösningar för att behålla en elitverksamhet för damfotbollen i Göteborg."
Senast redigerad av Burkgurka 2020-12-31 kl. 12:08.
Citera
2020-12-31, 12:13
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Det är egentligen bara tajmingen och hur han agerat som jag är gediget förbannad på. Utan att egentligen bry mig om just denna klubben, men jag ser en farhåga i att detta kan skada all fotboll på sikt. . Av en "enig styrelse" som tröttnat och utan att fråga någon annan.

(edit: obs vad som hänt efter jag skrev ovan.. så ovan behöver egentligen inte kommenteras)

Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Kommer till spel 2021.

Jo fast nu var det ju bara et extremt PR trick, medieutspel och rop på hjälp.
Som alla i media, FB och fotbollssverige svalde det här sätter ju till och med Kindbergs och Ryssholms mediutspel i skuggan.

Nu har han dock använt sin "livlina" nästa gång när det brinner på riktigt och han ropar på hjälp kommer igen att tro honom.
Citera
2020-12-31, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Jo fast nu var det ju bara et extremt PR trick, medieutspel och rop på hjälp.
Som alla i media, FB och fotbollssverige svalde det här sätter ju till och med Kindbergs och Ryssholms mediutspel i skuggan.

Nu har han dock använt sin "livlina" nästa gång när det brinner på riktigt och han ropar på hjälp kommer igen att tro honom.

Ja, vad fan skall man ge honom för betyg för den här cirkusen? Geniförklara honom? Snudd på, faktiskt. Eller idiotförklara? Kanske. Summerar det med: Kul story, nu vänder vi blad och ser fram emot 2021.
Citera
2020-12-31, 12:23
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ja, vad fan skall man ge honom för betyg för den här cirkusen? Geniförklara honom? Snudd på, faktiskt. Eller idiotförklara? Kanske. Summerar det med: Kul story, nu vänder vi blad och ser fram emot 2021.

Ja då får du väl geniförklara folk som Jockeboi & Jonna som startar offentliga Instagramkrig med sin framtida respektive (inklusive Polisanmälningar, och utredningarna) allt för att bygga intresse kring sin följarbas.

Jag ser dessa som ett ganska så extremt medialt övertramp. I linje med:
Nina Rung, Nilla Fischers tårar om orättvisa när hon ska få en utmärkselse osv.

Det skulle inte förvåna mig om vi inom de närmsta 2 åren får se en "lika löner" strejk av Damfotbollen i Sverige där man typ vägrar spela i en omgång eller vägrar sätta sig på spelarbussen till en landskamp.
Citera
2020-12-31, 12:29
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Hoppla. Vilka stollar. Dessutom "utökad satsning".. man baxnar. Har Bronsman kört en fuling på hög nivå och lyckats med sin gambling? Fan imponerande i så fall.

Källa: https://www.goteborgfc.se/nyheter/da...ekad-satsning/

"Vad vi däremot inte förväntade oss var det stora, överväldigande och positiva intresset från privatpersoner, företag och fotbollsföreningar för att behålla föreningens elitverksamhet.

Vi överraskades av att så många klev fram och visade vilja att hjälpa till att finna lösningar för att behålla en elitverksamhet för damfotbollen i Göteborg."

Det var väl hyffsat väntat. Lukta ju tiggeri lång väg med tanke på att utspelet kom till media först. Inte internt, inte till SvFF. Dessutom kom det så absolut utan förvarning eller liknande. Dock är denna bron bränd nu (för alla damlag). Man kan väl göra så en gång nästa gång kommer alla gäspa och gå vidare. Sen så kommer ju inte Kopparbergs ha något att sätta emot ut i europa i vilket fall, situationen ser ju exakt likadan ut som innan utspelet även om de fått några extra millar på kontot. De damlag som har stora klubbar bakom sig kommer springa ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in