Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fast grundproblemet i Bronsmans hjärna är att hans vision är att man antingen skall bli bäst eller så kan det kvitta. Finns ingen plats för något mellanting i hans värld. Han har såklart både erfarenhet och rätt i en massa saker, men hans brist på förståelse för att man faktiskt kan driva elitklubb lite under den absoluta toppen är ju orsaken till att han väljer att lägga ner sin klubb och vägrar låta någon annan ta över.

För ja, det är "hans klubb". Den där "eniga styrelsen" han hänvisar till är bara ett gäng marionetter. VD för Taxi Göteborg, en lokal polare/granne, samt nån figur utan fotbollsbakgrund. Alla utan bild på hemsidan, såklart. Och inga kontaktuppgifter förutom en allmän klubbmailadress. Men Bronsman har bild och kontaktinfo. Det är ju hans klubb.

Japp du har rätt i allt det du skriver och det har han varit tydlig med ganska länge. Han vill inte harva i topp/mitten av den serie de nu vunnit. Han vill ut i Europa och konkurrera och vinna. Tror han anat länge och nu förstod att den organsationen han nu leder inte kan leda dit och då är det bättre att lägga av.

Säger inte att jag håller med honom, tycker nog som du att man kan kämpa på där man är och vinna försöka hinna den inhemska serien. Men löser man bakåt vad han viljat med klubben tycker jag inte man kan bli jätteförvånad över beslutet när Kopparberg inte hade något att hämta i Europa denna gången heller.
Citera
2020-12-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Fattar inte riktigt kopplingen till mitt inlägg. Menar du att jitex fick framgång genom att gå ihop med gajs. Från att ha varit ledande i sin sport och sen ramla ur högsta serien. Jag tror du och jag har olika syn på sportsliga framgångar.

Det Bronsman säger i intervjuer är ju att han ser att de inte kan komma längre med Kopparberg. Han ville ju ut i Europa och spela om att vinna Champions league. Det tror han inte att Kopparberg kan göra längre och lägger därför ned laget. Han säger ju att man behöver en starkare organisation än vad de har och han är inte intresserad av att harva i topp eller mitten av den serie de nu vunnit.

Jitex hade framgång utan att vara knutet till GAIS, när de knöts till GAIS rasade allt
Citera
2020-12-30, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Det blir helt klart svårt vilket påvisas i Spanien, England och Italien. Vad många ifrågasätter är att de verkar komma som en blixt från klar himmel och övriga sponsorer inte verkar varit med på banan, hade varit bättre och sagt att de tänker sluta sponsra och fråga om någon vill ta över. Om ingen tar över efter det är det mer förståeligt.

Det kan jag säga att jag är helt enig med dig om. Det hade varit en vackrare sorti. Å andra sidan nu slutar de på topp och då kan väl Bronsman se det som ett bra avslut för honom själv att ta sig till toppen och sen lägga ner.
Citera
2020-12-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Jitex hade framgång utan att vara knutet till GAIS, när de knöts till GAIS rasade allt

Där är vi överens och därför vill Bronsman lägga ner laget. Han tror ju inte på att det blir framgångsrikt att gå in i något annat lag med det han har nu utan ser att det är bättre att lägga ner och något annat lag kan ta sig ut i Europa och tävla på högsta nivå. Ett lag då som har en bredare bas än vad Kopparberg har.
Citera
2020-12-30, 23:26
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ett lag då som har en bredare bas än vad Kopparberg har.
Bredare bas med 10 landslagsspelare, får mig att börja undra vad du menar med bredare bas??
Citera
2020-12-30, 23:29
Medlem
TeEsErs avatar
Om Prioritet Finans ska ta över får de nog gå in med lite mer pengar än 3.9 miljoner på 3 år som gamla avtalet tydligen låg på:
https://www.fotbollskanalen.se/damal...bergsgoteborg/
Citat:
Det ska röra sig om ett mångmiljonbelopp över de kommande åren, vilket GP uppgav är 3,9 miljoner kronor som fördelas över en treårsperiod.
....
Enligt Aftonbladet kan det bidra till att Kopparbergs/Göteborg har möjlighet att ta upp kampen ekonomiskt med Rosengård, då Rosengård, enligt tidningen, i fjol omsatte drygt 28 miljoner kronor medan Göteborgsklubben endast omsatte runt 11-12 miljoner kronor.
Citera
2020-12-31, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Bredare bas med 10 landslagsspelare, får mig att börja undra vad du menar med bredare bas??

Jag tänker på den bas som Bronsman tagit upp gällande organisationen och helheten runt ett lag med supportrar, fotbollskultur & tradition. Så här säger han ju själv på Kopparbergs hemsida.

”Under nästan 20 års tid har vi utvecklat och drivit damfotbollen i Göteborg och Sverige framåt. Att trampa på i samma gamla fotspår är inget vi tror på. För att kunna hävda sig internationellt är jag övertygad om att damfotbollen bör integreras i och vara en likvärdig del, få ta del av samma resurser som herrfotbollen, i en elitklubb. Det är förstås ett tråkigt beslut för oss att ta på kort sikt, men sett över lång sikt är det definitivt rätt beslut att ta nu”, säger Kopparbergs/Göteborg FC:s ordförande Peter Bronsman”

Skall jag ge mig ut på lite djupt vatten och spekulera utifrån vad som skrivits i tidningarna de sista åren så är de ett fåtal individer som driver runt Kopparberg. Bronsman har väl sett att det funkat fram till nu, men här han ser vägs ände på denna organisation. Han ville uppnå något större och mer med föreningen men i nuvarande kostym går inte det.

Jag har inte läst allt i tråden men jag tror nog att utslagningen från Champions league tog riktigt styggt på honom och det som han såg som Kopparbergs Framtidsmöjligheter och att det enda rätta då är att lägga ner och lämna över till andra när man gjort det som man föresatt sig.

Att sluta när man inte tror på framtiden, tänk om fler vågade sig på Att ta sådana beslut, vad bra det vore
Citera
2020-12-31, 09:43
Jag fick en tanke till här nu.

Det kanske inte ens bara är ett spel från Bronsmans sida? Det skulle kunna vara så att hela spektaklet är orkestrerat av alla sponsorerna?

Jag menar, maffia-Nisse kanske krävde att han skulle få rida in som en riddare i skinande rustning för att han skulle gå med på att "ta över" huvudsponsringen? Goodwillen det innebär är säkert värd mer för honom än pengarna det kostar. Nu menar jag inte att han nödvändigtvis kommer tjäna något på affären, men gödandet av hans ego är nog värt mycket för honom personligen.

Och i sådana fall innebär det att Bronsman offrar sitt arv för klubbens bästa. Helt på tvären mot vad vissa skrivit gällande att han inte skulle låta någon annan ta över ett av hans livsverk.
Senast redigerad av trazke 2020-12-31 kl. 09:51.
Citera
2020-12-31, 10:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Skall jag ge mig ut på lite djupt vatten och spekulera utifrån vad som skrivits i tidningarna de sista åren så är de ett fåtal individer som driver runt Kopparberg. Bronsman har väl sett att det funkat fram till nu, men här han ser vägs ände på denna organisation. Han ville uppnå något större och mer med föreningen men i nuvarande kostym går inte det.
Det är åtminstone glasklart att hans största motivation inte är sportslig, att vara bäst i Sverige. Att vinna SM är det bästa man kan göra och man vill göra om det. Det är en stor prestation. Om man inte vill göra om det måste något vara ruskigt fel.

Stämmer de att hela laget bara hade 3.9mkr i årligt bidrag, fast de är bäst i Sverige? Någon som kan länka till hela bokslutet 2019? Det är ett oerhört lågt belopp, Zlatans har bilar som är dyrare.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-12-31 kl. 10:06.
Citera
2020-12-31, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Förutom att Jitex bästa resultat efter att Damallsvenskan bildades kom just 1993 efter sammanslagningen
Citera
2020-12-31, 10:50
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Finns ingen som har gapat om samma lön för allsvenska och damallsvenska spelare, dumhuvud.
Om du inte har en aning om vad du pratar om, är det bättre att hålla käften och läsa på om ämnet.

Damallsvenskan håller ungefär samma nivå som låg Superettan/hög Div 1 med egentligen allting. Löner, publik, stämning, arrangemang osv. Och i många supportrars ögon även underhållningsmässigt.

Sedan finns där såklart folk som tycker att Norrby är skit och inte skall jämföras med Elfsborg eller att Rosengård är skit och inte skall jämföras med MFF. Vilket väldigt väldigt få gör. De allra flesta förstår var på skalan Damallsvenskan befinner sig. Att sedan media ofta/ibland försöker förmedla något annat är fan inte damspelarnas eller deras klubbars fel. Och blanda inte ihop damlandslaget i detta. Det är två skilda världar. Runt en damallsvensk match finns det noll PK-ism.
Om det du skriver stämmer, varför lägger dom då ner, flöjtskalle?

Saab, Eriksberg, GFC etc du har inte förstått ett skit!

Kan inte du förklara, du som vet.

Att du är känslomässigt engagerad bör inte förstöra det lilla förnuft du har tösen.
Citera
2020-12-31, 10:57
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är åtminstone glasklart att hans största motivation inte är sportslig, att vara bäst i Sverige. Att vinna SM är det bästa man kan göra och man vill göra om det. Det är en stor prestation. Om man inte vill göra om det måste något vara ruskigt fel.

Stämmer de att hela laget bara hade 3.9mkr i årligt bidrag, fast de är bäst i Sverige? Någon som kan länka till hela bokslutet 2019? Det är ett oerhört lågt belopp, Zlatans har bilar som är dyrare.
Jätteintelligent att jämföra med Zlatan vars tröjor säljer för mångmiljonbelopp varje år.

Var dom bäst i Sverige när dom fick bidraget? Vann dom förra året eller varför talar du om bidragsstorlek ett år innan dom vann SM?

Lokalt och statligt bidrag får man utifrån spelare upp till en viss ålder, typ 20 år tror jag.

Jämför bidrag med Qviding i stället. Det är en förening med stor verksamhet..

Å du, Bronsman har burit laget på sitt företags axlar i över 20 år så gnäll inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in