2020-12-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Det finns väl egentligen inte något som hindrar laget att byta namn och "gå upp" i exempelvis IFK Göteborg eller Öis?
Att ansluta sig till lagens alliansföreningar går väl bara det får ett ok på deras årsmöten?

Chansen att det blir IFK ser jag som 0 och ingen då det finns årsmötesbeslut på att gå "andra hållet". Med tanke på att laget bara består av egna talanger också.
Öis är jag inte lika säker på, de värvade ju redan spelare till årets säsong, att fort och lätt kunna kliva upp till Allsvenskan kanske inte är helt otänkbart?

Bronsman själv är ju Gaisare så att han skulle va knuten till IFK är väl inte så troligt.

De större Göteborgsklubbarna är ju inte intresserade, så lär inte bli något övertagande av dom. Men framförallt för att Bronsman ställt sig i vägen för alla former av räddningar av klubbens A-lag eftersom han vägrar släppa ordförandeposten.

Hade han valt den enklaste vägen att bara lämna som både sponsor och ordförande och låtit någon annan ta över hade det ju varit en relativt enkel lösning och laget hade kunnat fortsätta. Men han verkar fast övertygad om att antingen drivs klubben med Europatopp som mål eller så skall den inte finnas. Inga mellanting, inga mål om mittenplaceringar. Bäst - annars kan det kvitta. Och ingen annan skall få ta över det han skapat och försämra hans livsverk. Typ så. Oerhört märklig inställning, i alla fall utåt sett. Sedan finns det säkert något bakomliggande som inte framkommit ännu.
Citera
2020-12-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
I det närmaste. Som sagt var så brukade det stå mellan Sverige och Kina med Tyskland som black horse. Du kanske är för ung för att veta det?

Inte? Hur långt gick Sverige senast? Semifinal? Det enda jag kommer ihåg att det var i det närmaste karnevalsstämning i media och snack om bragdguldet....

Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Hmmm. Låt mig se. 1974 var jag nere på den lokala fotbollsvallen och såg damfotboll första gången.
Sverige hade en dipp efter att damerna "avskedade" sin försvarstränare men med Pia och Gerhardsson har det återigen pekat uppåt och spelat ser ut att ha anpassat sig till hur damfotboll på internationell nivå numera skall se ut.

Media? Lol. Du menar väl inte på allvar att du bryr dig om hur media rapporterar...

Ni har väl lite rätt båda två, fast ser det ur olika infallsvinklar och versioner.

Svensk damfotboll har såklart gått framåt enormt senaste 10-15 åren, men förr var konkurrensen i världen svagare och det var enklare att nå resultat. Numera har flera länder i världen kommit ikapp och några har gått förbi, så trots att svensk damfotboll är bättre än någonsin är man sämre på världsrankingen.

På klubbnivå tyvärr samma utveckling som de flesta andra sporter, dvs det går inte driva konkurrenskraftigt klubbidrott i Sverige pga regler, lagar, skatter etc. De bästa försvinner dit pengarna finns, oavsett om det är rika ägare eller förskingrade EU-bidrag som betalar löner de inte får/kan ha i Sverige. (att inte Bronsman fattat detta förrän nu är ju förresten makalöst korkat).
Citera
2020-12-30, 10:07
Damfotboll är på kraftig uppgång ute i världen. USA är den stora förebilden och har fått med sig Tyskland, Frankrike och England. Nu har även Spanien vaknat och lag som Real och Barcelona inser att dom måste vara med på banan här.

Jag tror att damfotbollen inom några år kommer vara en av världens största sporter globalt sett.

Kopparbergs/Göteborg och ett gäng andra klubbar i damallsvenskan har ingen plats i denna framtid. Aik, Dif, Bajen, MFF, Norrköping, IFK och Elfsborgs damsatsningar* har det däremot.

*
Vet inte om Dif och Aik startat sina satsningar så som de övriga nämnda, men båda ligger iaf i damallsvenskan och har gott om tid att vakna fortfarande.
Senast redigerad av se_där... 2020-12-30 kl. 10:11.
Citera
2020-12-30, 10:19
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Det finns väl egentligen inte något som hindrar laget att byta namn och "gå upp" i exempelvis IFK Göteborg eller Öis?
Att ansluta sig till lagens alliansföreningar går väl bara det får ett ok på deras årsmöten?

Chansen att det blir IFK ser jag som 0 och ingen då det finns årsmötesbeslut på att gå "andra hållet". Med tanke på att laget bara består av egna talanger också.
Öis är jag inte lika säker på, de värvade ju redan spelare till årets säsong, att fort och lätt kunna kliva upp till Allsvenskan kanske inte är helt otänkbart?

Bronsman själv är ju Gaisare så att han skulle va knuten till IFK är väl inte så troligt.
Ja. Han är Gaisare. GAIS har ju ingen damfotboll sådär finns ju inget att hämta ännu. Det lutar ju starkt åt Häcken vad det verkar. Kopparberg är ju dessutom en sponsor till Häcken och dom var ju inte heller avvisande till det när dom kontaktades av media igår.
Senast redigerad av Steff83 2020-12-30 kl. 10:28.
Citera
2020-12-30, 10:26
Medlem
PDelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Då är vi där igen. Skall Charlotte Kalla inte ha någon lön när hon struttar runt på ett par skidor i ungefär samma fart som P14-åkare eller skall Sarah Sjöström inte betraktas som en seriös idrottare pga att hennes tider på 100 meter frisim inte hade räckt till final på P16-SM?

Nu far du nog allt med osanning

Nu hittar jag inte P16-SM
Men J18 som antar jag är bättre en P16?

Källa:
Citat:
https://www.masterskapssidan.se/simn...dag-1-42664596

50 M Fjäril:
1 Albin Lövgren 1999 Jönköpings Simsällskap 24.56
2 Robin Hanson 2001 Järfälla Simsällskap 24.57
3 Jens Christiansen 2001 Simklubben Sydsim 25.07

Sarah Sjöström:
50 m fjäril 24,43 (GULD)

100 M Fjäril

1 Albin Lövgren 1999 Jönköpings Simsällskap 54.15 Svenskt Juniorrekord
2 Daniel Räisänen 1999 Täby Sim 55.32
3 Mattias Grynning 1999 Linköpings Allmänna SS 56.09

Sarah
100 m 55,48 (Brons)

Skulle inte bara räcka till Final i P16 SM utan pallplats på Junior SM för pojkar.
Citera
2020-12-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDelon
Nu far du nog allt med osanning

Nu hittar jag inte P16-SM
Men J18 som antar jag är bättre en P16?

Källa:

50 M Fjäril:
1 Albin Lövgren 1999 Jönköpings Simsällskap 24.56
2 Robin Hanson 2001 Järfälla Simsällskap 24.57
3 Jens Christiansen 2001 Simklubben Sydsim 25.07

Sarah Sjöström:
50 m fjäril 24,43 (GULD)

100 M Fjäril

1 Albin Lövgren 1999 Jönköpings Simsällskap 54.15 Svenskt Juniorrekord
2 Daniel Räisänen 1999 Täby Sim 55.32
3 Mattias Grynning 1999 Linköpings Allmänna SS 56.09

Sarah
100 m 55,48 (Brons)

Skulle inte bara räcka till Final i P16 SM utan pallplats på Junior SM för pojkar.

Haha. Din nörd!

Bra hittat. Fast även om jag hade lite fel så styrker ju ditt fynd åsikten att man inte skall jämföra män och kvinnor varken inom simning eller fotboll. Sedan är ju Sarah alldeles exceptionell, men det är ju en annan tråd.
Citera
2020-12-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Han är Gaisare. GAIS har ju ingen damfotboll sådär finns ju inget att hämta ännu. Det lutar ju starkt åt Häcken vad det verkar. Kopparberg är ju dessutom en sponsor till Häcken och dom var ju inte heller avvisande till det när dom kontaktades av media igår.

och Carl Fhager var ju tidigare sportchef i Häcken, dvs före han började som agent osv. Han var starkt involverad när Häcken växte från "småklubb" till en allsvensk klubb att räkna med. Inte för att jag minns exakt vad som gjordes och vem som gjorde vad, men länkar till wiki som jag antar är korrekt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Fhager
Senast redigerad av Burkgurka 2020-12-30 kl. 10:42.
Citera
2020-12-30, 10:42
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Du bör nästan anmälas för spridande av falska rykten. Det kostar pengar att gå på damfotboll. 100 kr tar de flesta i inträde.
Varför det? Han har ju rätt i just detta fallet.
Citera
2020-12-30, 10:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
och Carl Fhager var ju tidigare sportchef i Häcken, dvs före han började som agent osv. Han var starkt involverad när Häcken växte från "småklubb" till en allsvensk klubb att räkna med. Inte för att jag minns exakt vad som gjordes och vem som gjorde vad, men länkar till wiki som jag antar är korrekt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Fhager
Jo. Det också. Jag nämnde det igår vill jag minnas. Han ju säkert gamla kontakter kvar där med. Hur som helst..om det ska ske en räddning så pekar nog mycket åt Häcken.

IFK Göteborg är inte intresserade alls och vill fortsätta bygga och utveckla sig egna damverksamhet. ÖIS har inga resurser för det. Dessa kiubbar är också mer rädda för en plaststämpel än vad Häcken är.
Senast redigerad av Steff83 2020-12-30 kl. 10:53.
Citera
2020-12-30, 11:00
Medlem
Citat:
Jo. Det också. Jag nämnde det igår vill jag minnas. Han ju säkert gamla kontakter kvar där med. Hur som helst..om det ska ske en räddning så pekar nog mycket åt Häcken.

IFK Göteborg är inte intresserade alls och vill fortsätta bygga och utveckla sig egna damverksamhet. ÖIS har inga resurser för det. Dessa kiubbar är också mer rädda för en plaststämpel än vad Häcken är.

Det som lite talar emot Häcken är väl just deras identitet som en klubb från Hisingen och inte "från Göteborg". Blir kanske knepigt att få in ett damlag med göteborgsk identitet i en verksamhet som är hisingsk. Men som du säger så är de nog inte rädda för plast, varken på det ena eller andra sättet.
Citera
2020-12-30, 11:04
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Det som lite talar emot Häcken är väl just deras identitet som en klubb från Hisingen och inte "från Göteborg". Blir kanske knepigt att få in ett damlag med göteborgsk identitet i en verksamhet som är hisingsk. Men som du säger så är de nog inte rädda för plast, varken på det ena eller andra sättet.
Fast det där är ju bara larv egentligen. Och jag tror enbart det där med den sk hisingsidentiteten gäller herrfotboll för att hävda sig mot övriga klubbar i kamp om supportrar. För damfotbollen som den ser ut är det helt irrellevant skulle jag säga.
Senast redigerad av Steff83 2020-12-30 kl. 11:11.
Citera
2020-12-30, 11:14
Medlem
Citat:
Fast det där är ju bara larv egentligen. Och jag tror enbart det där med den sk hisingsidentiteten gäller herrfotboll för att hävda sig mot övriga klubbar. För damfotboll är det helt irrellevant skulle jag säga.

Jo, du har säkert rätt (här ).

Vi får se vart det landar. Faktiskt ett spännande fall, även om bortser från sitt intresse för fotboll och damfotboll. Gäller egentligen mer än "bara" Göteborg. Inte så stort som Bosman, men en form av lightversion som det kommer pekas emot när liknande fall eventuellt uppstår i framtiden.

Kan en sponsor/styrelse bara lägga ner ett A-lag i eliten när de tröttnat?
Är svaret "ja" på den frågan så gäller det ju fler klubbar inom många idrotter och det kan få konsekvenser som att regelverk etc måste ändras för att förhindra att nyckfulla beslutsfattare kan härja fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in