Citat:
Det där skulle lika gärna kunnat ha skrivits av Gammal Hårdrockare.
Ursprungligen postat av GuldhedenMasive
Ett åttatimmarshelvete som känns evighetslångt. Och kom inte dragande med "stimulerande arbetsuppgifter". Det finns inga arbetsuppgifter stimulerande nog för mig. Jag har inget "kall", ingen ambition efter att skaffa mig materiell välfärd och ingen talang att utveckla. Det enda som gäller är att försöka hitta ett arbete där lidandet minimeras i bästa möjliga mån.
On topic: Ja, det suger getpung att jobba. Därför startade jag eget. Det innebar visserligen ännu mer jobb och stor fattigdom de första åren. Vi livnärde oss ofta på grönskaks- eller köttsoppa eftersom pengarna inte räckte till bättre mat. Däremot så vänder det när man har klarat av de första hundåren. Idag - efter ganska många års slit - kontorsjobbar jag ett par timmar om dagen och tillbringar resten av tiden med att glo på Family Guy, tramsa på FB, ligga och jäsa i en solstol när vädret tillåter, fila och putsa på min bil som snart blir veteranare, läsa böcker och tidnigar, pyssla med mitt samlande, umgås med bekanta och bilda mig. Dessutom med en ganska bra plånbok på fickan.
Livet kan vara ganska bra om man siktar på att få det bra. Att arbeta är ett sätt att kunna leva det liv man liv leva. Med arbete menar jag givetvis inte att stå vid en maskin på en fabrik på en bruksort för sjuttio kronor i timmen. Det leder inte till något. För att kunna leva gott måste man se till att själv skapa pengar. Utan ambitioner, entreprenörsanda och hårt arbete så stannar man på botten och får leva i fattigdom och elände.
// Roger P.