2006-05-19, 03:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GuldhedenMasive
Ett åttatimmarshelvete som känns evighetslångt. Och kom inte dragande med "stimulerande arbetsuppgifter". Det finns inga arbetsuppgifter stimulerande nog för mig. Jag har inget "kall", ingen ambition efter att skaffa mig materiell välfärd och ingen talang att utveckla. Det enda som gäller är att försöka hitta ett arbete där lidandet minimeras i bästa möjliga mån.
Det där skulle lika gärna kunnat ha skrivits av Gammal Hårdrockare.

On topic: Ja, det suger getpung att jobba. Därför startade jag eget. Det innebar visserligen ännu mer jobb och stor fattigdom de första åren. Vi livnärde oss ofta på grönskaks- eller köttsoppa eftersom pengarna inte räckte till bättre mat. Däremot så vänder det när man har klarat av de första hundåren. Idag - efter ganska många års slit - kontorsjobbar jag ett par timmar om dagen och tillbringar resten av tiden med att glo på Family Guy, tramsa på FB, ligga och jäsa i en solstol när vädret tillåter, fila och putsa på min bil som snart blir veteranare, läsa böcker och tidnigar, pyssla med mitt samlande, umgås med bekanta och bilda mig. Dessutom med en ganska bra plånbok på fickan.

Livet kan vara ganska bra om man siktar på att få det bra. Att arbeta är ett sätt att kunna leva det liv man liv leva. Med arbete menar jag givetvis inte att stå vid en maskin på en fabrik på en bruksort för sjuttio kronor i timmen. Det leder inte till något. För att kunna leva gott måste man se till att själv skapa pengar. Utan ambitioner, entreprenörsanda och hårt arbete så stannar man på botten och får leva i fattigdom och elände.

// Roger P.
Citera
2006-05-19, 03:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ja, det suger getpung att jobba. Därför startade jag eget.

Kudos till dig för att du har skapat någonting eget. Får man fråga vilken bransch det rör sig om?
Citera
2006-05-19, 04:03
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekblad
Vad säljer du?

Jag vill inte precisera för mycket så jag nöjer mig med att säga att jag jobbar som säljare i IT-branchen.
Citera
2006-05-19, 04:06
Bannlyst
Det ringe upp en kille som sade att han hyette Erik här om kvällen. Han ringde för nått jävla företag som ville lura på mig nån skit. "Nej, jag är inte förståndshandikappad" sade jag och lade på luren.
De stackars satarna måste ju ha världshistoriens mest otacksamma arbete. Telefonförsäljarna alltså. Måste sitta där och ringa upp och störa folk dagarna i enda medans deras sociopater till arbetsledare går runt och säger "Fan det är BRA Erik! Kör på för fan!"
Sicket helvete.
Citera
2006-05-19, 04:12
Medlem
Stalins avatar
Jobb suger eftersom vi säljer vår aktivitet till någon annan som använder den för sina egna ändamål. Det har ju till och med Roger förstått. Alienation, kallas det - här finns en enkel introduktion:
http://www.prole.info/svenska/introduction/intro_0.html
Citera
2006-05-19, 04:23
Medlem
Beror väl på vad man jobbar med. Har haft mitt jobb i flera år nu och trivs som fisken i vattnet.

//Andy
Citera
2006-05-19, 04:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin
Jobb suger eftersom vi säljer vår aktivitet till någon annan som använder den för sina egna ändamål. Det har ju till och med Roger förstått. Alienation, kallas det - här finns en enkel introduktion:
http://www.prole.info/svenska/introduction/intro_0.html
Kom nu inte med Din jävla bolsjevikpropaganda, Stalin. Skillnaden mellan Dig och mig är att jag förstår att skitjobbet trots allt måste göras. Du tror i Din enfald att alla kan ha värdiga och för den Statliga Gemenskapen produktiva jobb och inser inte att skräpjobben (som ex. avloppsrensare, varupackare och städare) måste skötas av någon. Jag har inga problem med att folk sliter ut sig på negerjobb sålänge jag slipper göra det. Den intelligente och företagsamme styr resten av den dumma och passiva allmogens arbetsinsats. Det är det som gör att kapitalismen fungerar när kommunismen brakar ihop.

// Roger P.
Citera
2006-05-19, 04:37
Medlem
Stalins avatar
Jag är inte bolsjevik och det finns inget som säger att arbetdelningen måste se ut som den gör. Det kan vi bestämma om själva, men inte så länge produktionen styrs av kapital/värde som ska ökas. Din statliga gemenskap kan du behålla för dig själv, och det är ingen annan än du som pratat om värdiga och produktiva jobb.

Du har förstått att det finns klassmotsättningar, det var allt jag skrev, sen skiter väl jag i vad du tycker om det?
Citera
2006-05-19, 04:40
Medlem
Stalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy_USA
Beror väl på vad man jobbar med. Har haft mitt jobb i flera år nu och trivs som fisken i vattnet.

Det är nog mer en fråga om personlighet, det finns alltid hjon som stormtrivs med precis vad som helst. Hade jag ditt jobb skulle jag hata det.
Citera
2006-05-19, 04:46
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy_USA

//Andy

Vad jobbar du med?
Citera
2006-05-19, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin
Det är nog mer en fråga om personlighet, det finns alltid hjon som stormtrivs med precis vad som helst. Hade jag ditt jobb skulle jag hata det.

Hjon som trivs med allt? Har jobbat vid löpande band i fabrik, på Ericssons lager och suttit på kontor och vänt papper hela dagarna. Har hatat allt detta. Numera sitter jag i Silicon Valley och designar framtidens Mercedes bilar och det är just det enda jobb som jag har trivts med. Jag tror att alla har ett jobb som dom kan trivas med det är bara att lyfta på arslet, gå ut i stora världen och hitta det.

//Andy
Citera
2006-05-19, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Vad jobbar du med?

Projektledare och forskare på MBUSA

//Andy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera