Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Precis det är subjektivt. Du uttryckte det som något absolut och kvantifierbart. Så jag undrade hur du mäter.
Det finns ju dock en hel del vetenskap i det där. Olika kemiska processer händer vid olika temperatur i köttet och de behöver olika lång tid. Exempelvis så blir köttet mörare när kollagen bryts ner, men själva muskelfibrerna tappar i mörhet vid upphettning. Vilken tillagning som ger maximal mörhet beror på vilken typ av kött det handlar om. Kött utan massa bindväv blir mört av snabb tillagning vid hög temperatur.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frassekock
Idag är det extremt få som vill ha kött genomstekt, men är det ngn som vill ha det är det självklart dom får det utan jag dömer ngn.
Men ibland går jag ut och pratar med gästen och förklarar lite och ber dom i alla fall prova lägre stekgrad och dom mesta är väldigt nöjda sedan.
För många som vill ha genomstekt förknippar medium med att det rinner blod på tallriken. (ofta var och kanske det är så på en del ställen att dom ej låter köttet vila innan servering) Ett bra sätt och omvända folk är confiterad/sousvide då du får köttet att stanna och ej blöda.
Har gäster som sagt äter ej medium och jag serverat dom 52 gradig confiterad oxfilé och dom är supernöjda. Så mycket lever kvar sedan gammalt tror jag, som med lamm smakar ull tex.
Men sist om sider så är det inte min smak som ska avgöra, utan har gästen betalt så är det min skyldighet som köksmästare att se till så gästen blir nöjd vilken smak på köttet den än önskar.
Du kan nog ha en poäng här. Att folk verkar tro att medium smakar väldigt nära en helt rå köttbit när det i själva verket bara är en betydligt saftigare variant av well done med en liten touch av den råa smaken.