2020-12-28, 02:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Skosula är sällan gott, men ex v. bog verkligen föredrar jag well done, gärna med buljong så det känns kokt.
Det är sån detalj man ska steka väl. Tror ingen säger emot där.

En välhängd filé eller biff ska dock vara blodig. Den som säger annat har aldrig provat.
Citera
2020-12-28, 03:23
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Ängsliga och osäkra människor (ofta högre medelklass) som ska tycka mycket om sånt här. De vill ge intryck av världsvanhet och kunskap. Köttet ska handlas i saluhall eller direkt från gård. Viktigt är också att berätta det för andra.
Ofta samma människor som vill visa upp att de dricker IPA och annat avslaget odrickbart öl och från microbryggerier.

Blodigt kött går bort. Smakar illa. Nött ska vara lätt lätt rosa i mitten. Gör man det rätt fungerar nöt genomstekt men balansen är då hårfin till skosula. Fläsk genomstekt och uppnått 70gr i mitten. Enligt mina preferenser.
Citera
2020-12-28, 03:24
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det är oftast samma typ av människor som gillar sin pasta så sönderkokt att den liknar en vetegröt. Ett obscent beteende.

Självklart gör jag det. Att kyckling skall misshandlas för att den kan innehålla salmonella är befängt. Det är en försvinnande liten risk att få salmonella från svensk kyckling. Lika hysteriskt som att koka kranvattnet innan du dricker det.

Kyckling är godast medium rare.

Alltså du borde magsjuk rätt ofta. Typ all rå kyckling innehåller campylobacter och tillagas den inte ordentligt så blir man dålig! Kyckling ska genomstektas!
Citera
2020-12-28, 03:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det är oftast samma typ av människor som gillar sin pasta så sönderkokt att den liknar en vetegröt. Ett obscent beteende.

Självklart gör jag det. Att kyckling skall misshandlas för att den kan innehålla salmonella är befängt. Det är en försvinnande liten risk att få salmonella från svensk kyckling. Lika hysteriskt som att koka kranvattnet innan du dricker det.

Kyckling är godast medium rare.
Rå kyckling innehåller campylobacter och få kommer klara sig utan problem med medium rare tillagad kyckling så jag föreslår du inte ger sådana råd alternativ konsumerar det på riktigt du själv så vi slipper dig framöver.
Citera
2020-12-28, 04:26
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Jag är en person som föredrar medium när det kommer till kött. Dock har jag aldrig förstått mig på matfascister som hånar och känner avsky mot personer som vill ha vällagat kött. Allt handlar väl om smak?

Jag gillar egentligen inte biffar, äter i princip bara processat kött dvs. köttfärs och då kör man ju genomstekt i alla fall. Men vad gäller köttstycken så är väl genomstekt det enda jag någonsin tolererat. De rosa bitarna på insidan av kött stekt rare eller medium hör till bland det äckligaste jag vet, som att äta nån sorts gummi med en hint blodsmak. Och för att besvara ett annat inlägg så ja, jag föredrar att käka pasta överkokt och havregrynsgröt vattning. Jag har aldrig riktigt gillat tuggmotstånd annat än vid segt surdegsbröd.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2020-12-28 kl. 04:28.
Citera
2020-12-29, 14:25
Medlem
Scalpings avatar
Lite rosa kan det ju va, men det ska ju inte drypa blod om det. Det ska ju vara stekt och inte uppvärmt.

Hamburgare ska inte heller vara rare. Inte fräscht. Då blir det klagomål till kocken. Vill jag äta råbiff med bröd, så beställer jag råbiff också.
Citera
2020-12-29, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Lite rosa kan det ju va, men det ska ju inte drypa blod om det. Det ska ju vara stekt och inte uppvärmt.

Hamburgare ska inte heller vara rare. Inte fräscht. Då blir det klagomål till kocken. Vill jag äta råbiff med bröd, så beställer jag råbiff också.

Det spelar ingen roll hur lite du steker en köttbit, det kommer ändå inte drypa blod om det.
Citera
2020-12-29, 16:00
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Det känner jag med mina Tyrannosaurus Rex-tänder
Näe, men vadå? Konstig fråga. Det känner man ju om det är mört (saftigt) eller hårt, segt, svårtuggat (torrt)
Fast mört har inget med saftigt att göra. Ett kött kan vara mört och torrt, men även segt och saftigt.
Citera
2020-12-29, 16:32
Medlem
En tidigare granne på den tiden jag bodde i hus grillade lövbiff tills den var i tillstånd av typ en skosula. Han älskade det! Alla är olika (men detta är fan över gränsen)!
Citera
2020-12-29, 16:44
Medlem
SittFints avatar
Jag anser mig inte alls ha att göra med hur andra föredrar att äta sitt kött. Föredrar någon well done så är det deras ensak.

Däremot så kan jag tycka att det är lite tråkigt att vissa går miste om vissa saker. Missförstå mig inte nu. Det finns många som testat medium och har noll problem med det, men ändå föredrar well done. Men det finns också många som bara råkar ha någon irrationell äckelkänsla kopplad till allt som inte är sönderstekt. Jag känner flera som inte alls vill gå tillbaka till välstekt efter att de lyckats bli av med sina hjärnspöken. Jag är själv en av dem. Vi åt aldrig rosa kött hemma, och under ett tag kände jag en del äckelkänslor gentemot detta. Men efter att jag vant mig av med mina hjärnspöken inser jag att jag definitivt tycker det är brutalt mycket godare med medium.

Men jag kan störa mig lite på folk som minsann ska ha en fin oxfilé som de steker sönder till oigenkännelighet, eller rent av gör saker som att kasta oxfilé i en gryta för långkok. Det vittnar om en enorm okunnighet i de flesta fall. Sen får väl folk slösa sina pengar på vad de vill, men det blir i mina ögon rätt löjligt och framstår bara som ett sätt att skryta om att de har råd med dyrt kött. Hade reagerat likadant om någon använder ett vin för tusentals kronor som matlagningsvin. Ja, det blir godare om du kostar på vinet lite mer än det absolut billigaste även när man lagar mat, men börjar du kliva över 200-300kr för en flaska som du ska hälla i maten så är det det nog max några hundra i hela Sverige som ens skulle ha en chans att känna någon skillnad.

Samtidigt kan jag tycka att folk även ska ge fan i att ha åsikter om kockar som inte vill tillaga köttet över medium. Att du är beredd att betala för maten betyder inte att kocken är skyldig att tillaga den. Det är en ömsesidig överenskommelse. Känner kocken att han mår dåligt av att "förstöra en fin köttbit" så är det hans ensak. Och det gäller alla yrken. Folk är inte skyldiga att göra ett i deras tycke dåligt jobb bara för att du som kund vill ha det på det sättet. Om du inte hittar någon som vill utföra en tjänst på det sätt du önskar så är det ditt problem.
Citera
2020-12-29, 18:00
Bannlyst
Det handlar knappast om något agg. Vad man oftast vill ha är kött som är saftigt inne i kärnan.

Ett bra exempel är rostbiff, som för det mesta är torrt och smaklöst ute på kanterna, men saftigt och smakrikt ju längre in man kommer.

Fast givetvis ska välja det man själv tycker om.
Citera
2020-12-29, 19:28
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Fast mört har inget med saftigt att göra. Ett kött kan vara mört och torrt, men även segt och saftigt.
Åh fan. Ungefär lika ofta som Jesus uppenbarar sig som brinnande buske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in