2020-12-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Oxfilé är väldigt nära biff.

Fläskkotlett kommer från ett helt annat djur.

Man steker fläsk till genomstekt, inte kött från nöt. Sorgligt, men din pappa skrattade nog åt dig i mjugg.

Jo man steker fläsk så att det är genomstekt men fläsket hade smakat bättre om man inte hade behövt steka det så hårt att det var genomstekt.

Oxfile är inte så värst nära biff om man ska vara petig.
Eftersom filén sitter på insidan av skelettet och arbetar mycket lite, utvecklas inte så grova fibrer utan köttet blir mört och mjukt. Oxfilén sitter på baksidan av ryggraden mot lungorna.
Kvaliteten är hög och jämn och köttet smakrikt.

Kött är gött men smakar troligtvis olika i olika munnen. Kan det vara därför en del vill köra över köttet totalt och andra vill i det närmaste bara ha en griljerad yta på en totalt rå köttbit?
Citera
2020-12-28, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anschluss
Att äta färdiglagat genomstekt kött istället för blodigt rått kött är det som skiljer människorna från djuren...

Nä det är det ju inte. Det som får kött att smaka gott är Maillardreaktionen och den sker inte inuti köttet utanpå ytan. Att välsteka köttet bidrar inte ett skit till god smak eftersom det omöjligt kan ske någon Maillardreaktion inuti köttbiten. Släng ut den jävla teflonpannan nu.
Citera
2020-12-28, 00:06
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
I grunden är det ju ett gillande och preferens, och som sådant något man tränar sig till. Man kan förstås också ändra sig flera gånger under sin levnad. Ofta är det unga människor i 30-40 årsåldern som är parvenyer och har idéer om "hur det ska vara" för att de nyss har lärt sig det, läst om det i en kokbok eller sett ett videoblogginlägg från en auktoritet de böjer sig inför.

Ett kött har ju många olika slags smaker mellan rått och genomvärmt, som en råbiff som verkligen ska vara rå, till en oxfilé som kan kombinera råhet med genomstekthet i olika nivåer, till ett helt genomkokt kött som ett dill- eller pepparrotskött.

Det är ju inte annorlunda smakperspektiv än de man kan ha med fisk, från rå sashimi till fuktig torskrygg och sedan till varmrökt lax och fiskpaté som är helt "genomkokt".
Bra där !!!
Citera
2020-12-28, 00:50
Medlem
Jag brukar låta kocken bestämma. Gör jag själv varierar det efter vad jag är sugen på.

Min farmors älgstekar hade inte en tillstymmelse till rosa, men var legendariskt välsmakande. Mormor var mer inne på råbiff och lagade lika gott.

Men jag håller med om att "välstekt" har fått en onödigt negativ klang.
Citera
2020-12-28, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Jag är en person som föredrar medium när det kommer till kött. Dock har jag aldrig förstått mig på matfascister som hånar och känner avsky mot personer som vill ha vällagat kött. Allt handlar väl om smak?

Håller med, vissa styckdetaljer ska vara medium. Särskilt fettrika entrecoter och dylikt där fettet ska smälta ordentligt och ge smak till köttbiten.

Har blivit lite som med ”folk som gillar stark mat”. Besatthet vid hur det ska vara utan att riktigt känna efter själv.
Citera
2020-12-28, 01:25
Medlem
styckets avatar
Enda grejen är väl att det kan bli segt ibland
Citera
2020-12-28, 01:33
Medlem
Sommarvikingens avatar
Alla jag känner har en överdriven "stekyta" på köttet dom tillagar och något dom också har gemensamt är att dom använder oljor att steka med, aldrig smör. Vissa bränner köttet mer än andra. Tro fan man tröttnar på det när man blir bjuden på deras mat under alla dessa år, dessutom är det cancerframkallande.

Genom åren har jag blivit en ganska stor kritiker mot bränt kött, älskar rare men medium kan också vara acceptabelt. Själv steker jag bara i smör och kommer alltid göra det. Oljor kloggar bara igen artärerna och skapar arteroskleros och andra hjärtsjukdomar, eftersom dom oxiderar och kristalliserar. Folk har självklart gått på lögnen om att dom skulle vara hälsosammare än animaliskt fett för att dom läste det i nån dam-tidningen eller Aftonbladet-artikel. Sen bränns köttet lättare om man använder oljor. Oljor har bara funnits i 200 år, smör i 8000 år, och hjärt och kärlsjukdomar har bara ökat sen margarin kom till.
Citera
2020-12-28, 01:35
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Skosula är sällan gott, men ex v. bog verkligen föredrar jag well done, gärna med buljong så det känns kokt.
Citera
2020-12-28, 01:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vissa saker får man inte tycka.
Jag vill ha kött very-well done.
Inget fuskstekande.

Men det är ofta folk har åsikter om detta.
Men nu vill jag ha det så, så det så.

Men, jag bryr mig inte om hur andra vill ha sina köttbitar.
Citera
2020-12-28, 01:46
Medlem
Folk får ju absolut äta sitt röda kött well done om de vill. De kan också rosta brödet till en svart hård skiva på samma vis. Men då kan man ganska snabbt avskriva allt de har att säga om smakpreferenser när man diskuterar sånt.
Citera
2020-12-28, 02:50
Medlem
Tag sedan man åt kött. Men jag är uppvuxen på vääääälstekt skosula. Så jag har vana att äta de genomstekt så köttet är vitt.
Citera
2020-12-28, 02:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Fast då har du fel kött. Steker man bra kött för länge blir det torrt, inte segt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in